Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Nerdrum - hva tenker dere?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-25, 19:40   #41
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nerdrum - hva tenker dere?

Jeg synes serien var morsom, og fylt med herlige selvmotsigelser. Og så lurer jeg på hvem som blåser tusenlapper på KLÆR fra Nerdrums nettbutikk

Gammel 23-01-25, 20:14   #42
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En ting jeg likte godt er dynamikken mellom Odd og kona. Hun virker så mjuk, men er veldig tydelig.

Det er veldig interessant at du sier det, for meg så det ut som en utrolig dysfunksjonell relasjon, med en kvinne som konstant må berolige og regulere mannen sin. Det samme gjorde barna, særlig Öde, men ikke i samme grad som Turid.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 22:13   #43
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mjuk og tydelig, og det er vel slik hun regulerer ham, ja. Jeg synes også hun regulerte ham, og til en viss grad gorde også Öde det.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 23:49   #44
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke sett serien, men jeg har hørt gjennom podcasten med datteren Nora Ceciliedatter Nerdrum fra 2020. Interessant innblikk!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-25, 11:43   #45
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne teksten i Montages var veldig god og morsom. Litt lang, men verdt det. Og bildetekstene! https://montages.no/2025/01/patriark...iliet-nerdrum/

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-25, 13:51   #46
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Denne teksten i Montages var veldig god og morsom. Litt lang, men verdt det. Og bildetekstene! https://montages.no/2025/01/patriark...iliet-nerdrum/

Gøy! Jeg ramlet innom tidsskriftet til familien også. Et slags klassisk kaninhullfall der.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-25, 14:29   #47
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en enkel sjel som lar meg begeistre av merkelige mennesker. Nerdrumfamilien framstår som herlig rare, og jeg syns det var kjempegøy å se på serien, nesten som en dokusåpe. Jeg tror dog, uten å kjenne noen av dem, at dette er mennesker jeg overhodet ikke kunne omgåes med, for å si det slik.

Mannen min jobbet mange år i Nrk, og jeg hentet ham ofte etter jobb, da ventet jeg i resepsjonen. Det var ofte kjente ansikter å se, men kun en gang måtte jeg ta meg sammen for ikke å glane med fiskeåpen munn*, og det var da Odd Nerdrum entret rommet i full prakt - ikledt en fotsid kjortel som var så skitten den hadde kunnet stå av seg selv, og med håret til alle kanter.

Ellers syns jeg de fire voksne barna som serien følger har aldeles vakre navn, og så lurer jeg på om de noensinne reflekterer over hvor priviligerte de faktisk er, som kan leve av kunst, poesi og høytsvevende idealer som går langt forbi min forstand, takket være faren deres. (Og så satt svigermor og jeg og gapskratta over hvordan Öde høylydt klager over byråkratiet han samtidig nærmest forventer skal kaste penger etter ham. )

*For en aldeles treffende beskrivelse i artikkelen Tallulah linket til.

Gammel 24-01-25, 14:44   #48
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Odd Nerdrum minnet meg om Melaina Trump på et av bildene - med "trø meg inkje for nære"-hatt.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-25, 00:58   #49
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare sett et par episoder, men jeg er dypt fascinert! Og det er jo ikke rart at Odd Nerdum ble så spesiell og har slike mindreverdighetskomplekser, tatt i betraktning hvilken oppvekst han hadde. Man risikerer å bli ødelagt av slikt.

Gammel 25-01-25, 07:30   #50
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

https://www.aftenposten.no/amagasine...drums-historie
Intervju med Aftur i A-magasinet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.