Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2025

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-25, 12:28   #41
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2025

Hadde en fantastisk vårhelg her i trøndelag, så de kribler i fingrene. Har rydda i drivhuset og sådd litt stauder, sommerblomster og salat der ute, pottene står under plastlokk og håper de spirer i passe hastighet. Inne er paprika og tomat godt i gang, og dill og koriander har endelig spirt, hadde nesten gitt opp. I fjor ble det bare dyrket grønnsaker, i år skal jeg prøve å dyrke fram litt mer blomster.

Har hjemmekontor i dag, og satte ned ranunkler og georginer i lunsjpausen, vår på hjemmekontor er fint, pleier ofte å ta lunsjpausen i drivhuset

Har funnet fram gulrotfrø også, skal prøve å så i melkekartonger i år, mine tidligere forsøk på å dyrke gulrot har bare blitt sånn passe, i år er året!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-25, 14:15   #42
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Har vasket balkong i helgen, og har nå kjøpt såbeger og minidrivhus til forkultivering.

Har prosjekt spiselig balkong og masse frø og jord liggende.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-04-25, 21:54   #43
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Jeg har tre blodbeger-planter. Etter å ha vært supertrege, vokser de nå heldigvis. Men det betyr også at det kommer "tentakler" som de griper seg fast med. Det skal de få lov til så mye de vil når de kommer ut, men under vekstlyset er det litt upraktisk! Kan jeg klippe dem ned og holde dem nede, inntil de kan plantes ut? Her på relativt sentrale østlandet, men fremdeles sone H4-5, så er nok det et par måneder til. De overtar vel hele boden min, hvis jeg ikke kan holde dem nede på noen måte

Gammel 03-04-25, 00:23   #44
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er så dårlig på planting (og holde det i live...) Men jeg skal ha noen jordbærplanter i år også (vi måtte ta vekk de vi hadde, for de bar ikke lenger) og så sår jeg koriander. Det er det beste som finnes, å kunne ta koriander fra egen hage. Og det får jeg i alle fall til!

Gammel 03-04-25, 08:36   #45
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Jeg har tre blodbeger-planter. Etter å ha vært supertrege, vokser de nå heldigvis. Men det betyr også at det kommer "tentakler" som de griper seg fast med. Det skal de få lov til så mye de vil når de kommer ut, men under vekstlyset er det litt upraktisk! Kan jeg klippe dem ned og holde dem nede, inntil de kan plantes ut? Her på relativt sentrale østlandet, men fremdeles sone H4-5, så er nok det et par måneder til. De overtar vel hele boden min, hvis jeg ikke kan holde dem nede på noen måte

På det sentrale Nordland har jeg ennå mine Blodbeger under vekstlys 6 timer i døgnet. Jeg kniper og kniper disse tentaklene og det vokser nye bladpar ut ved knipestedet, så planten holder seg nede og blir veldig fyldig. Planen min nå er å avslutte vekstlyset og få de anbragt et sted som er litt mørkere og lavere temperatur frem til utplanting, og heller sjekke underveis om de trenger mer lys og varme.

Gammel 03-04-25, 09:58   #46
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

På det sentrale Nordland har jeg ennå mine Blodbeger under vekstlys 6 timer i døgnet. Jeg kniper og kniper disse tentaklene og det vokser nye bladpar ut ved knipestedet, så planten holder seg nede og blir veldig fyldig. Planen min nå er å avslutte vekstlyset og få de anbragt et sted som er litt mørkere og lavere temperatur frem til utplanting, og heller sjekke underveis om de trenger mer lys og varme.

Godt tips, min begynner også få tentakler.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-25, 19:04   #47
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Så bra - da fjernes tentaklene! Og godt tips å plassere dem litt mørkere og kaldere. Men starter med å fjerne "fangarmene".

Gammel 04-04-25, 08:16   #48
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har sådde litt de siste ukene. Tomater, mais, purre, vårløk og spisskål har spirt og står litt her og der. Og da vi var på bruket sist helg, hadde ramsløken begynt å komme opp!

Ville (nov. 07)
Gammel 20-04-25, 21:43   #49
Sweetie
Prøver seg frem

Sweetie sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Så varmt som det er her på Østlandet nå så tør jeg kanskje å plante de største paprikaplantene ut allerede? De står inne med plantelys på kjøkkenet, altså ikke så kaldt egentlig, kommer de til å klare seg ute nå?

Jeg fant endelig frø på frøbiblioteket, har sådd ringblomst og noe annet blomstrete ute, glemte å skrive ned hva det var og noen spirer har kommet opp i alle fall. Får håpe det ikke kommer en kald periode nå da.

Gulrøtter har jeg ennå ikke fått sådd men det står på planen. Og så oppdaget jeg at jordbærplantene som har stått ute i krukke hele vinteren fortsatt lever.

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-25, 23:46   #50
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Her jeg bor er det meldt ned i tre grader om natten. Jeg hadde ikke satt planter rett ut enda. Mulig de kan herdes og stå litt ute om dagen, men det kan jeg ikke nok om til å mene noe om.

Gammel 21-04-25, 08:17   #51
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville ventet til etter 17.mai. Blir litt kaldt på natta.

Gammel 21-04-25, 21:24   #52
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har jeg pimpet opp jorda i bedet i drivhuset. Synes det var litt dårlig stelt der i fjor. Så nå har jeg snudd på jorda og fylt på med både kugjødsel og hagejord. Og blandet alt godt sammen. Håper det blir bedre forhold der i år. Ellers driver jeg å rydder meg plass i drivhuset, men får ikke løftet så mye enda etter en operasjon for neste tre uker siden. Så da går det litt sakte.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-04-25, 20:13   #53
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

I dag/helgen har jeg fått stelt litt ute, har mer skvallerkål en moro er, og plages med at gress tar over verden/bedene. Har fått luket og spadd bort en del, er utrolig mye skudd på klematis og slikt allerede. Har sådd noen flere frø også, i dag sådde jeg salat og gulbete. Gulrøttene i melkekartong spirer veldig fint nå (ute) og i dag har jeg flyttet purre-stilkene mine fra små potter og ut i pallekarm. Både oregano og sitronmelisse-staudene er digre, så jeg har delt de opp slik at jeg kan ha det i pallekarm både hjemme og på hytta.

Gammel 27-04-25, 20:56   #54
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Jeg har plantet ut en del i dag, etter å ha herdet en god stund. Håper det går bra! Nå spirer også vannmelon, gresskar og pyntegresskar, blir spennende å få det ut etterhvert.
Når sår dere erter og bønner?

Gammel 27-04-25, 21:39   #55
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må få noe frø i jorda. Har ikke sådd noen verdens ting. Må få ut noe ringblomst og kornblomst, jeg har frø. Hagen er ganske fin, forglemmegei er på vei.

Gammel 28-04-25, 14:48   #56
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har også drevet med jord i helga, har tilsatt hønsegjødsel og egenprodusert kompost til jorda både i drivhuset og pallekarmene ute. Komposten består av mye løv og blir ikke helt nedbrutt på et år, så det ser litt uryddig ut, men satser på at den gjør nytten sin. Har kun kjøpt en liten pose jord til forkultivering i år, resten hentet jeg i drivhuset, det føles godt!

Foreløpig spirer hvitløk og gressløk fint. Løvet spretter på drueplantene i drivhuset. Gulrot, grønnkål, urter og salat står fortsatt inne i drivhuset, sammen med en del sommerblomster, ikke uvanlig med frostnetter uti mai her i Trøndelag, så tar ikke sjansen på å sette ut mer.

Tomater, agurk og paprika blir stående inne ei god stund til. De har ikke kommet så langt som de burde, var nok litt sein med å så.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-25, 21:41   #57
Nada
Svada

Nada sin avatar

Standard

Oi...min herding av planter sa adjø til flere i natt, dessverre, da det plutselig var fem kuldegrader. Så nå har jeg ingen levende tomatplanter! Er det vits i å så på nytt, små tomater, eller bør jeg satse på å kjøpe planter?

Gammel 06-05-25, 07:06   #58
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Standard

Det spørs om de rekker å bli store nok hvis du sår, Nada, men det går jo an å forsøke. Eller bare kjøpe ferdige, det er jo enklest.

Jeg følger med på 21-dagersvarselet på Yr.no og venter på at faren for nattefrost skal gå over - det ser ut til å bare være et par dager igjen. Så planen er å sette ut poteter og løk til helgen, maisen skal få vente enda litt til.
Vi spiste de første aspargesene sist helg, de er tydelig større enn i fjor!

Ville (nov. 07)
Gammel 06-05-25, 07:40   #59
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Etter å hatt jordrotter i hagen som har spist opp 11 hortensiabusker (klarte å redde 7), har vi spadd opp bedet, endevendt jorda, lagt på duk, drenering og ny jord. Så nå har jeg 21 x 1 meter bed som skal sås med frø, pollinerende blomster. Jeg har ikke turt å plate ut enda, men satser på at det går fint nå til helgen.

Jeg sådde blomstereng for 2 uker siden, mye der har ihvertfall klart seg ser det ut til.

Gammel 06-05-25, 09:06   #60
Nada
Svada

Nada sin avatar

Standard

Takk, celebelen! Jeg har sådd seks stykker nå og kjøper et par i tillegg etterhvert.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.