|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2025Hadde en fantastisk vårhelg her i trøndelag, så de kribler i fingrene. Har rydda i drivhuset og sådd litt stauder, sommerblomster og salat der ute, pottene står under plastlokk og håper de spirer i passe hastighet. Inne er paprika og tomat godt i gang, og dill og koriander har endelig spirt, hadde nesten gitt opp. I fjor ble det bare dyrket grønnsaker, i år skal jeg prøve å dyrke fram litt mer blomster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2025Har vasket balkong i helgen, og har nå kjøpt såbeger og minidrivhus til forkultivering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Stressa før
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2025Jeg har tre blodbeger-planter. Etter å ha vært supertrege, vokser de nå heldigvis. Men det betyr også at det kommer "tentakler" som de griper seg fast med. Det skal de få lov til så mye de vil når de kommer ut, men under vekstlyset er det litt upraktisk! Kan jeg klippe dem ned og holde dem nede, inntil de kan plantes ut? Her på relativt sentrale østlandet, men fremdeles sone H4-5, så er nok det et par måneder til. De overtar vel hele boden min, hvis jeg ikke kan holde dem nede på noen måte
![]() |
#44 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Hage 2025Jeg er så dårlig på planting (og holde det i live...) Men jeg skal ha noen jordbærplanter i år også (vi måtte ta vekk de vi hadde, for de bar ikke lenger) og så sår jeg koriander. Det er det beste som finnes, å kunne ta koriander fra egen hage. Og det får jeg i alle fall til!
![]() |
#45 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Hage 2025
På det sentrale Nordland har jeg ennå mine Blodbeger under vekstlys 6 timer i døgnet. Jeg kniper og kniper disse tentaklene og det vokser nye bladpar ut ved knipestedet, så planten holder seg nede og blir veldig fyldig. Planen min nå er å avslutte vekstlyset og få de anbragt et sted som er litt mørkere og lavere temperatur frem til utplanting, og heller sjekke underveis om de trenger mer lys og varme.
![]() |
#46 |
Dragedytteren
|
Godt tips, min begynner også få tentakler.
![]() |
#47 |
Stressa før
Medlem siden: Sep 2011
Så bra - da fjernes tentaklene! Og godt tips å plassere dem litt mørkere og kaldere. Men starter med å fjerne "fangarmene".
![]() |
#48 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hage 2025Jeg har sådde litt de siste ukene. Tomater, mais, purre, vårløk og spisskål har spirt og står litt her og der. Og da vi var på bruket sist helg, hadde ramsløken begynt å komme opp!
![]() |
#49 |
Prøver seg frem
Medlem siden: Oct 2013
![]() Sv: Hage 2025Så varmt som det er her på Østlandet nå så tør jeg kanskje å plante de største paprikaplantene ut allerede? De står inne med plantelys på kjøkkenet, altså ikke så kaldt egentlig, kommer de til å klare seg ute nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2025Her jeg bor er det meldt ned i tre grader om natten. Jeg hadde ikke satt planter rett ut enda. Mulig de kan herdes og stå litt ute om dagen, men det kan jeg ikke nok om til å mene noe om.
![]() |
#51 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hage 2025Jeg ville ventet til etter 17.mai. Blir litt kaldt på natta.
![]() |
#52 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hage 2025I dag har jeg pimpet opp jorda i bedet i drivhuset. Synes det var litt dårlig stelt der i fjor. Så nå har jeg snudd på jorda og fylt på med både kugjødsel og hagejord. Og blandet alt godt sammen. Håper det blir bedre forhold der i år. Ellers driver jeg å rydder meg plass i drivhuset, men får ikke løftet så mye enda etter en operasjon for neste tre uker siden. Så da går det litt sakte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hage 2025I dag/helgen har jeg fått stelt litt ute, har mer skvallerkål en moro er, og plages med at gress tar over verden/bedene. Har fått luket og spadd bort en del, er utrolig mye skudd på klematis og slikt allerede. Har sådd noen flere frø også, i dag sådde jeg salat og gulbete. Gulrøttene i melkekartong spirer veldig fint nå (ute) og i dag har jeg flyttet purre-stilkene mine fra små potter og ut i pallekarm. Både oregano og sitronmelisse-staudene er digre, så jeg har delt de opp slik at jeg kan ha det i pallekarm både hjemme og på hytta.
![]() |
#54 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() Sv: Hage 2025Jeg har plantet ut en del i dag, etter å ha herdet en god stund. Håper det går bra! Nå spirer også vannmelon, gresskar og pyntegresskar, blir spennende å få det ut etterhvert.
![]() |
#55 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hage 2025Jeg må få noe frø i jorda. Har ikke sådd noen verdens ting. Må få ut noe ringblomst og kornblomst, jeg har frø. Hagen er ganske fin, forglemmegei er på vei.
![]() |
#56 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2025Jeg har også drevet med jord i helga, har tilsatt hønsegjødsel og egenprodusert kompost til jorda både i drivhuset og pallekarmene ute. Komposten består av mye løv og blir ikke helt nedbrutt på et år, så det ser litt uryddig ut, men satser på at den gjør nytten sin. Har kun kjøpt en liten pose jord til forkultivering i år, resten hentet jeg i drivhuset, det føles godt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Svada
![]() Sv: Hage 2025Oi...min herding av planter sa adjø til flere i natt, dessverre, da det plutselig var fem kuldegrader. Så nå har jeg ingen levende tomatplanter! Er det vits i å så på nytt, små tomater, eller bør jeg satse på å kjøpe planter?
![]() |
#58 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hage 2025Det spørs om de rekker å bli store nok hvis du sår, Nada, men det går jo an å forsøke. Eller bare kjøpe ferdige, det er jo enklest.
![]() |
#59 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hage 2025Etter å hatt jordrotter i hagen som har spist opp 11 hortensiabusker (klarte å redde 7), har vi spadd opp bedet, endevendt jorda, lagt på duk, drenering og ny jord. Så nå har jeg 21 x 1 meter bed som skal sås med frø, pollinerende blomster. Jeg har ikke turt å plate ut enda, men satser på at det går fint nå til helgen.
![]() |
#60 |
Svada
![]() Sv: Hage 2025Takk, celebelen! Jeg har sådd seks stykker nå og kjøper et par i tillegg etterhvert.
![]() |
|
|