|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
Se resultatene: Hvor ofte skifter du/dere sengetøy? | |||
Hver uke |
![]() ![]() ![]() ![]() |
13 | 11,61% |
Annenhver uke |
53 | 47,32% |
Etter 2-3 uker |
26 | 23,21% |
Sjeldnere enn 2-3 uker |
20 | 17,86% |
Deltakere: 112. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor ofte skifter dere sengetøy?Annenhver uke. Jeg kunne tenke meg hver uke, men har ikke helt samvittighet eller ork til det
![]() |
![]() |
#43 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvor ofte skifter dere sengetøy?
Ikke jeg heller. Det er enormt mye vasking med sengetøy. Og det tar flere maskiner. Jeg synes det er et ork. Ja, nå er det ikke jeg som gjør jobben da, nettopp fordi jeg virkelig hater det. Særlig å legge på det rene. Men hadde det vært mindre arbeid, ikke innebåret at vi må være hjemme en halv dag og mindre belastende på miljøet og sengetøyet selv, så hadde jeg nok foretrukket hver uke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hvor ofte skifter dere sengetøy?Det varierer etter behov. Snittet er rundt hver annen til tredje uke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hvor ofte skifter dere sengetøy?Ved behov og ikke oftere enn vi synes er nødvendig. Unødvendig klesvask trenger verken vi eller miljøet mer av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Hvor ofte skifter dere sengetøy?Omtrent annenhver uke, putetrekkene skiftes oftere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Hvor ofte skifter dere sengetøy?Jeg søkte litt rundt, og det ser ut til at den viktigste årsaken til at man bør skifte sengetøy relativt ofte (og ikke bare én gang i året, som 1 av 3 briter ifølge denne artikkelen gjør - det syns selv jeg er for sjelden
![]() |
#50 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Hvor ofte skifter dere sengetøy?Annenhver lørdag er normalen her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvor ofte skifter dere sengetøy?Lille meg: Én ting er midden, men kroppen avgir jo også talg/hudfett. Det er vel kanskje ikke akkurat farlig, men jeg ser det spesielt på putetrekkene. De lukter ikke friskt etter å ha ligget lenge på, og vi gnir både ansikt og hår ned i det hver natt. Og både mannen og jeg bruker hårprodukter (han bruker voks), og selv om han dusjer to ganger daglig (ja, ikke spør..), så er det ikke alltid håret er fritt for voks når han legger seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() Sv: Hvor ofte skifter dere sengetøy?Midd er ikke farlig, med mindre man er allergisk, og det er jo de fleste ikke.
![]() |
![]() |
#53 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvor ofte skifter dere sengetøy?Nå er det ikke store mengder hårvoks det er snakk om, og kun i luggen, men ja. Jeg bruker for øvrig også hårprodukter, blant annet dry wax-spray, og det er ikke spesielt aktuelt å vaske håret hver dag før jeg legger meg. Jeg opplever ikke at verken mitt eller hans hår er klissete og fettete (og det er stor forskjell på ordentlige produkter og dagligvareprodukter), men det ER jo der uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvor ofte skifter dere sengetøy?Vi har temperatur på mellom 0 og 10 grader på soverommet og senga res aldri opp, dyna henger over gavlen i fotenden hele dagen. Så da er vi good tenker jeg
![]() |
![]() |
#55 |
finner ut av mye
|
Samme her. Rutiner er jeg veldig dårlig på.
![]() |
#56 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hvor ofte skifter dere sengetøy?Rutinen her er lørdag fordi det kun er i helgene vi kan være hjemme og vente på at vaskemaskin og trommel skal bli ferdig. Det tar timesvis, og laken og sengetøy kan ikke vaskes sammen. Heller ikke madrassbeskytteren de gangene vi vasker den også. Selvsagt kunne vi tatt på et nytt sett med en gang, men vi er for late til å brette rent sengetøy, det er lettere å bare ta på det nyvaskede i stedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Hvorfor kan ikke laken og sengetøy vaskes sammen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvor ofte skifter dere sengetøy?I utgangspunktet hver 14 dag, men på sommeren stort sett hver uke, eller når det oppstår behov pga søl eller sykdom. På vinteren hender det at det kan bli lengre enn 14dager, særlig på hjemmeboende barn, siden det er behov for mer enn 1 beskjed for at det utføres
![]() |
#59 |
Kontrollfrik
Fordi lakenet er hvitt og sengetøyet mørkt/kulørt. Selvsagt KAN jeg vel, men jeg ønsker det ikke. Sist redigert av Hyacinth : 28-12-24 kl 14:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
Gjorde du dette da du hadde små barn også? Så sant vi er friske, er vi i skogen/på fjellet fra etter frokost til middag på lørdager (om vi ikke er invitert på noe annet), om noen her ville være hjemme for å vaske klær, hadde det blitt veldig «rar» stemning. Heldigvis er vi kjedelige mennesker og rekker fint å vaske og tørke på vanlige ettermiddager.
![]() |
![]() |
|
|