Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

[SpinOff] Retro-mat

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-24, 13:03   #41
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [SpinOff] Retro-mat

Her var det mye jeg hadde glemt! Min mor er veldig god på mange måter, bare ikke på kjøknet .

Jeg var "livredd" hver gang det stod fisk på bordet, bortsett fra fiskepinner, for fisken vi spiste innholdt mengder med bein og det lider jeg av den dag i dag. Får jeg fiskebein i munnen, da er jeg forsynt. Og all fersk fisk (ser jeg nå i voksen alder), var sprengkokt så den lå som dissende lim på tallerknen med kokte gulrøtter vedsiden av. Spekesild husker jeg også som mareritt med alle de småsmå beina. Bestefar tygde i seg bein så det knaste

Seibiff med fløtesaus og løk, det var godt. Men det tror jeg kom i sånne fryste blokker.

Spaghetti Capri har jeg aldri smakt, men jeg har fått servert min andel Joikaboller, det har jeg ikke spist siden jeg flyttet hjemmefra.

Foliekylling med salt chips til var lørdagskos ja! Heller ikke kjøpt som voksen.

Vi hadde mye poteter, besteforeldre fra innlandet med egen dyrking av poteter. Mamma lagde en form for potetstappe, men hun skulle nok ha tatt ett ekstra kurs hos bestemor. Bestemor sin mat smakte veldig mye bedre enn mamma sin... Men bestemor var av "husmor" generasjonen, mens mamma var av den nye generasjonen med yrkeskvinner, så hun brukte ikke mye tid på kjøknet.

Gammel 16-12-24, 13:06   #42
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppvokst med potetmos fra posene til Mills.

Gammel 16-12-24, 13:17   #43
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppvokst på hjemmelaget potetmos (potetstapp som vi kalte det) med pølsebiter i. Pølsestapp.

Vi hadde mye hjemmelaget mat, selv om det også var kjøpte fiskekaker i Torosaus og Toro grønnsaksuppe med farsepoller fra sånn farsepølse fra frysedisken i. Min far laget festmiddagene med helstekt indrefilet av okse eller hele laksesider med agurksalat og sånt og min mor lager hverdagsmiddagene. Bodpudding hadde vi kun når min far var bortreist, for det likte ikke han.

Når dere snakker om lapskaus, så hadde vi mye av det også, men bare lys lappskaus. Gjerne med Vossakorv.Brun lappskaus var det lite av. Jeg er vestlending, så mulig det er en regionsgreie.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 13:25   #44
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Alt av fisk og sjømat gikk ned på høykant da jeg var barn; fersk torsk, lettsaltet torsk, røkt fisk, stekt sild, stekt lyr, hvalkjøtt, krabbe, reker +++. Bortsett fra kokt makrell.

Terteskjell med fiskepudding, reker og hvit saus sto høyt på lista, lutefisk var favoritten.

Jeg likte ikke kjøtt, men kjøttkaker var ok.

Til søndagsmiddagen var det alltid kjøtt, oftest steik. Melkesuppe, hermetisk fersken eller sitronfromasj til dessert. Av og til også suppe først.

Lørdag var grøt dag, men det vanket loffskiver med pålegg om kvelden, og vi barna fikle en liten flaske rød brus og barnetimepose til ukas høydepunkt: Barnetimen på radio kl 18.

Halvfabrikata var såpass sjelden vare at jeg husker veldig godt da jeg smakte Bergene Fruktsuppe første gang. Nydelig suppe!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 13:29   #45
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Min farmor lagde også dette, på andre siden av fjorden (Eide). Min søster elsket det, jeg greide ikke å få det ned (var kresen da jeg var barn, vokste det heldigvis av meg). Jeg har aldri laget ball, eller vært i en situasjon hvor det har vært aktuelt å spise det, i voksen alder. Hadde vært interessant å smake det, og se om jeg liker det nå.

Det er noen år siden jeg spiste det nå, hender de har noe lignende i butikken her, men jeg mistenker at jeg hadde blitt veldig skuffet om jeg hadde prøvd det, haha.

Jeg elsket jo "fiskesuppa" som ble når farmor kokte ball selv, og jeg drakk den fra kopp.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 13:30   #46
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg elsket kristiansundsball som lita, og med farmor som var fra Averøya så lagde hun det ofte. Mamma har også lagd det noen ganger, men jeg har aldri lagd det selv. Jeg skulle nok fått det til om jeg gikk inn for det, men..
Og nå som farmor er borte er det jo og så sjeldnere at vi er på Møre, og dermed kjøper ikke med pappa ball fra Kristiansund. Han har innimellom tidligere erklært at "Nå er det på tide å besøke tante", så har han tatt en fredag, kjørt til Kristiansund, drukket kaffe hos tante, kjøpt ball og kjørt hjem igjen. Det er sånn 4-5 timer en vei.

Fiskekaker i brun saus hadde vi ofte hjemme, jeg har aldri lagd det. Samme med fiskepudding.

Kristiansaundball, det er blandaball det? Altså med fisk i? Jeg er oppvokst på sunnmøre, ikke norsmøre, så vi har ball, potetball (raspeball). Det lager jeg jo enda til familien. Men blandaball har hverken jeg elle mannen noe forhold til så et har vi ikke

Gammel 16-12-24, 13:32   #47
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Kristiansaundball, det er blandaball det? Altså med fisk i? Jeg er oppvokst på sunnmøre, ikke norsmøre, så vi har ball, potetball (raspeball). Det lager jeg jo enda til familien. Men blandaball har hverken jeg elle mannen noe forhold til så et har vi ikke

Ja, det er blandaball.
Vi kaller det ball, mens raspeball kaller vi "kløbb".

Blandaball er egentlig ikke vanlig her i trøndelag tror jeg. Det er mer en nordmøre-ting?

Samboeren kaller jo raspeball for komle. Så er veldig forskjellig navn rundomkring.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 13:39   #48
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Feskball, blainnaball og pottettball lagde farmor. Vet ikke helt forskjellen på feskball og blandaball, jeg spiste ingen av delene. Det var den blandede som var vanligst, og stort sett bare gikk under "ball". Det var den min søster var så glad i.

Gammel 16-12-24, 13:39   #49
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

tror nok blandaball er en nordmøreting ja.

Vi kaller det ball eller potetball. Det kalles også raspeball og komle og andre ting, så navnene varierer lokalt ja, Men den som er laget med potet og mel, er nok mer brukt over større deler av landet enn den med fisk i deigen, som vel er en lokal nordmøreting tror jeg

Gammel 16-12-24, 15:02   #50
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Stekt blodpudding med sirup var en av favorittrettene mine som barn, men det har jeg ikke laget (eller hatt lyst på) etter at jeg flyttet hjemmefra. Vi hadde ikke så ofte norsk husmannskost hjemme fordi Mamma er fransk og hun laget oftere middag enn Pappa gjorde, så flere av rettene dere nevner i tråden er mat jeg bare har hørt om og aldri spist. Torsk med grønnsaker og aïoli (vanlig fredagsmiddag i Provence) er derimot fremdeles en favoritt, og noe også mine barn liker veldig godt (selv den superkresne).
Mine norske besteforeldre skulle en gang imponere Mamma ved å lage en gryterett med hvitløk i. Bestemor brukte et halvt hvitløksfedd i en stor gryterett til mange mennesker og under middagen satt både hun og Bestefar og uffet og akket seg over den voldsomme hvitløkssmaken.

Vi hadde risengrynsgrøt (kokt med rosiner i Jeg likte det da, nå grøsser jeg bare av tanken.) hver lørdag, noe som gjorde at jeg ble lei for livet. Nå i voksen alder spiser jeg det bare én gang i året, på lille julaften (og da er det godt).

Gammel 16-12-24, 15:14   #51
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Hønsefrikassé tenkjer eg er retromat, men eg lagar det rett som det er.

På 80-talet hadde vi gjerne ostefondue på laurdagskveldane. Det er vel ikkje like poppis no for tida.

Posemat var sjeldan kost i min oppvekst, men orientalsk gryte med nakkekotelettar var ein gjengangar. Eg vart aldri imponert av den retten.

Gammel 16-12-24, 15:39   #52
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Hønsefrikassé lager jeg også rett som det er, men det spiste vi aldri da jeg var barn så det er noe jeg har begynt med i voksen alder.

Gammel 16-12-24, 15:39   #53
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Feskball, blainnaball og pottettball lagde farmor. Vet ikke helt forskjellen på feskball og blandaball, jeg spiste ingen av delene. Det var den blandede som var vanligst, og stort sett bare gikk under "ball". Det var den min søster var så glad i.

Feskball (hvit ball) er bare av fisk, gjerne med dott inni.
Blainnaball er en blanding av potet og fisk.
Pottetball er bare av potet og har nært slektskap som komle, klubb, kompe osv.

Av disse er det bare feskballen jeg liker i dag. Hender jeg kjøper et par slike når jeg er i Kristiansund på ferie.

Gammel 16-12-24, 15:41   #54
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

"Dott", er det flesk? En venninne av meg kjøpte i alle fall en form for ball på en kafe ute på kysten her, en gang hun ville være vill og gal og spise noe "ekte norsk" (hun er utenlandsk), og den hadde en bit med flesk i midten, som min venninne kunne styre sin begeistring for. Egentlig for hele retten, tror jeg, selv om hun prøvde så hardt hun kunne å være positiv. Men det stoppet da hun kom til fleskebiten.

Gammel 16-12-24, 15:45   #55
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Litt usikker på hva den dotten egentlig er, for den hopper jeg alltid over. Av og til er det mer lignende som bacon, men tror det stort sett er flesk ja.

Gammel 16-12-24, 15:50   #56
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Min venninne har for øvrig satt til livs både "smærgraut og bakels", pinnekjøtt, makrell i tomat på brødskive, og flere andre (for henne) mystiske spesialiteter med stor begeistring, så hun er ikke lettskremt sånn egentlig, men akkurat konseptet ball forstod hun seg ikke helt på.

Gammel 16-12-24, 16:06   #57
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Dotten er ister. Hvitt fett som ligger rundt innvollene hos svin.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 16:11   #58
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Å her var det mange minner. Jeg har spist det meste av disse tingene som barn, og det var mye jeg ikke likte (hahaha, skrev akkurat i en annen tråd at jeg spiser alt, men ikke disse tingene her, nei!).

Lever og røkt torsk var det verste. Og fiskemåltider var alltid med kokt fisk, poteter, gulrøtter og smeltet smør, tror vi hadde veldig lite andre grønnsaker. Likeså blodpudding (som jeg tror vi slapp å spise). Også laget mamma lutefisk med hvit saus og kokte gulrøtter. Jeg likte ikke det, heller, men elsker lutefisk nå, med riktig tilbehør (bacon, lefser, ertestuing, brunost etc.).

Husker også godt at champinjong og asparges kun fantes på bokser.

Også husker jeg pizzaen mamma laget. Hjemmelaget bunn med ketchup, strimler av salami og ost. Ingenting annet. Og pølse med makaronistuing (makaroni med hvit saus og ketchup). For ikke å snakke om hvis vi hadde ost og kjeks; Da var det ikke mye annet enn brie og sånne smøreoster med pepper eller appelsin å få tak i. Og port salut. Veldig eksotisk. Hahaha.

På den annen side hadde vi reker og krabber før mange venner hadde det. Og pappa hadde noen eksotiske oppskrifter han hadde lært av kokken på en båt han var; Kylling i karrisaus bl.a. som var kjempegodt. Men stort sett gikk det i noe kjøtt eller fisk med disse fæle, melne potetene. Det gikk mange år da jeg flyttet for meg selv før jeg kokte poteter til middagen. Det hadde jeg fått nok av.

Mormor inviterte ofte til søndagsmiddag. Da var det svinestek med mormorsaus og poteter og blomkål. Festmåltid!

Mamma liker fortsatt godt disse retrorettene, hun har ofte skjell med fiskeboller og erter, lever, blodpudding og røkt fisk. Heldigvis har hun andre ting når jeg kommer.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-24, 16:13   #59
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Feskball er hvit ball med bare fisk, gjerne med flesk i midten. Blandaball er fisk- og potetball. Jeg liker ingen av delene men er vokst opp i Kristiansund og har selvsagt spist det. Gi mæ heller fishan. Eller bakels og græt.

Gammel 16-12-24, 16:24   #60
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er egentlig bakels og græt og klæppsup? Gidder ikke google.
Jeg bor i trøndelag, så har jo hørt om disse nordmørske retene.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.