|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
koko
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Eg har fleire gongar reagert (inni meg) på korleis vaksne folk her inne omtalar mat dei ikkje synast noko om. Eg har null problem med å ete mat som andre ikkje likar, men eg syns det er litt rart å lese ganske fjollete uttalelsar om kor fælt og ekkelt noko er.
![]() |
#43 |
koko
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?
Må ein det? Ete mat ein syns er vanskeleg å forholde seg til? Eg tenkjer det er innafor å seie at ein ikkje kan ete maten, om ein seier i frå på ein grei måte.
![]() |
#44 |
koko
|
Eg sleit litt med å finne riktig ord, fjollete var det einaste eg kom på. Det er ikkje berre i denne tråden eg har lese umodne uttalelsar som går langt forbi "likar ikkje".
![]() |
#45 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Jeg valgte ordet vederstyggelig nettopp fordi det er litt fjollete, faktisk, for det er litt fjollete av et voksent menneske å si. Skjønner at jeg burde lagt på noen fjollete smilefjes også, så dere i større grad hadde sett for dere stemmen jeg ville brukt hvis jeg skulle sagt dette høyt i en eller annen sammenlignbar setting.
![]() |
#46 |
geskjeftig
|
Jeg håper at mine matgjester ville sagt fra.
![]() |
#47 |
Introvert textrovert
|
Har du noen gang fått servert blåmuggost som eneste rett?
![]() |
#49 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Er det en ting jeg har lært ungene mine så er det at det ikke er lov å si "æsj" ved matbordet. Mini valgte derimot ordet "interessant" når han fikk servert mat han var skeptisk til, da skjønte jeg at jeg ikke skulle legge mye på tallerken hans, så det finnes andre ord ja. Men jeg bryr meg fint lite om hva andre spiser og ikke, jeg tenker man går glipp av mye godt ved å være kresen.
![]() |
#50 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Det jeg mente er at det er forskjell på å si at du ikke liker noe (subjektiv opplevelse, handler om deg og dine preferanser, helt ok) og at bestemt mat er ekkelt (objektiv karakteristikk av noe andre putter i munnen eller serverer gjester). Minst mangler det et lite "jeg synes-" inni der. Hvis det gir mening. I mine ører klinger det i allefall svært annerledes å beskrive egen smak, og beskrive andres mat. Også generelt, ikke bare ved bordet (der er det en selvfølge). Det handler ikke om at man skal like eller spise alt, men hvordan man ordlegger seg. Men det er meg. Mulig andre ikke tenker over den, for meg, vesentlige nyanseforskjellen.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-12-24 kl 21:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
geskjeftig
|
Jeg har blitt servert blåmuggostpasta, som for min del like gjerne kunne vært ren blåmuggost. Det var heldigvis hos foreldrene mine, så da fant jeg meg en brødskive.
![]() |
#52 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Mamma sa aspik, svigermor sier kabaret. De er (var) jevngamle og ca fra samme sted på Vestlandet. Så derfor sier jeg aspik, mannen kabaret og begge er enig om at denne retten husker vi fra koldtbord i barndommen og at det ikke er en rett vi tenker å hente frem fra glemselen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#55 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg synes ikke man trenger å spise det, det er helt greit å ikke like det, men man trenger ikke kalle det en vederstyggelighet, beskrive det som uspiselig eller ekkelt. Det holder å si at man ikke liker det, enten man sitter ved bordet, i samtale i lunsjpausen på jobb, eller skriver i en tråd.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-12-24 kl 22:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspikk?
Jepp.
![]() |
#57 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Rogalending her - jeg sier aspik.
![]() |
#58 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Jeg er født og oppvokst i Oslo, og sier kabaret. Min farmor var veldig god til å montere dem så de så skikkelig lekre ut.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Jeg tror jeg bruker ordene litt om hverandre, men sier vel helst kabaret. Kan gjerne spise det og har faktisk og laget det en gang eller to på 90-tallet. Tror mest jeg har et nostalgisk forhold til det fordi mormor elsket det og mamma også er så glad i det.
![]() |
#60 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Jeg har begge begrepene i vokabularet, men tror nok at jeg stort sett sier kabaret hvis jeg skal omtale retten.
![]() |
![]() |
|
|