Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kake til begravelse

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-24, 14:05   #41
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kake til begravelse

Smør og margarin har ulike bakeegenskaper, ja. Margarin holder "formen" bedre også mens smør er mer temperaturfølsom, så i f.eks. varme vil krem med smør smelte lettere enn margarinkrem, og om man skal ha sprø kaker er margarin bedre. Skjønt smaken på smør synes jeg er bedre. Man kan også blande, f.eks. 50/50.

Sjokolade synes jeg dog er bedre enn kakao, men det kan hende det er noen nyanser der også.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-24, 15:18   #42
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Men ... margarin altså?

Av og til passer ikke smaken av meierismør. Jeg skulle lage glasur til gulrotkake og brukte meierismør av mangel på melange. Den smakte høgg sammen med osten og jeg måtte på butikken og kjøpe ingredienser til ny batch. I annen bakst synes jeg meierismør er best.

Det selges mye melange i butikkene, altså. Så det er mange som har det i hus.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-24, 15:27   #43
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har da aldri nektet på at folk bruker det, jeg sier at jeg ikke har det i hus. Jeg synes det har en ekkel bismak, og foretrekker smør uansett. Bruker også smør til gulrotkakeglasur (som det dessuten står i de aller fleste oppskriftene jeg har sett). Men det er jo smak og behag.

Sist redigert av My : 11-07-24 kl 15:32.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-24, 16:55   #44
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er Det søte liv-oppskriften lik originalen? Jeg aner ikke, men vet at mange kaller kaken sin Stingkake helt uten at den ligner på Sting sin kake.

Jeg sammenlignet oppskriftene nå, de var ikke helt like. Den største forskjellen var kanskje at i den fra Aftenbladet var det en halv plate kokesjokolade, mens i den fra Det søte liv så var det 3 ss kakao (jeg bruker ikke fullt så mye) og 1 ts vaniljesukker. De bakes og litt ulikt, eggedosis i originalen, mens hun har litt mer finurlige greier med å skille eggene og piske eggehvitene og blande de i tilslutt. Hun kaller den Cafe Stings sjokoladekake (med ekstra mye sjokoladekrem), men ser nå at hun skriver at hun faktisk ikke vet om den oppskriften hun har stammer derfra eller ikke. Synes uansett at oppskriften hennes blir saftig og veldig god, men som sagt altfor mye sukker for min smak så jeg kutter i både bunn og krem og legger hele bringebær oppå sjokoladekremen i midten. Beste sjokoladekaken jeg har fått til å bake i alle fall, men det kan nok si mer om bakeren enn om oppskriften.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-24, 16:58   #45
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Også ser jeg nå at du allerede hadde fått svar på forskjellene.. jaja, sånn går det når man ikke leser hele tråden før man svarer.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-24, 19:07   #46
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, jeg har da aldri nektet på at folk bruker det, jeg sier at jeg ikke har det i hus. Jeg synes det har en ekkel bismak, og foretrekker smør uansett. Bruker også smør til gulrotkakeglasur (som det dessuten står i de aller fleste oppskriftene jeg har sett). Men det er jo smak og behag.

Her bruker vi også bare smør. (Men jeg har fått med meg at Krem-Elin har skrevet om ulike egenskaper og at margarin passer i en del bakst.)

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-07-24, 09:18   #47
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Mitt inntrykk av Det søte liv er at veldig mange av oppskriftene kommer fra Matprat og andre blockbuster-sider. Som det i og for seg ikke er noe galt i, men det virker som om oppskriftene ofte har en annen opprinnelse og at det kan være fint å gå til kilden. Men mulig det er feil.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:11.