Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Sommerkjole med svart strømpebukse

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-24, 09:43   #41
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerkjole med svart strømpebukse

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Stillongs er et varemerke. Som av mange brukes som ord for ull-longs av alle merker.
Men skiller mellom longs og strømpebukse er i alle fall i normal foelning av ordet at strømpebuksen har innebygd sokk?

Jeg har bodd et sted der folk sier stillongs om alt av strømpebukser, også om tynne penstrømpebukser med fot. De tykke i ull uten fot kalles ullstillongs. Så jeg reagerte ikke. Det startet som et varemerke ja "Stil-longs", men er nå "sluppet" fordi det er så innarbeidet i språket som fellesbetegnelse på alt av lange ullunderbukser uten fot (de opprinnelige hadde vel forresten strikk under foten). Det er et begrep for det, som jeg har glemt. Men det er på samme måte som med f.eks termos og primus, og, etter protester fra Maarud, "potetgull". Men der jeg bodde sa/sier de altså stillongs som dialektord om alle strømpebukser.

Sist redigert av My : 16-06-24 kl 09:54.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-24, 09:44   #42
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stillongs var et varemerke, på lange ullunderbukser uten fot. Strømpebukse har føtter.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Stillongs

Aldri hørt noen bruke ordet stillongs om strømpebukser (før nå).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-24, 09:50   #43
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Stillongs var et varemerke, på lange ullunderbukser uten fot. Strømpebukse har føtter.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Stillongs

Se der ja, "degenerert" var ordet jeg lette etter.

Gammel 16-06-24, 09:59   #44
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, de opprinnelige hadde strikk under, det har jeg hatt. Mannes, i voksen størrelse, har ikke strikk under. Men det står stillongs på logoen på strikken i livet. Ellers har vi stort sett andre longs
. Og ja, vi bruker begrepet på lik måte som primus og termos, om andre ull-longs.

Men jeg har aldri hørt om det brukt om strømebukde før.

Gammel 16-06-24, 10:10   #45
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ikke jeg heller.

Gammel 16-06-24, 10:35   #46
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Man hører noe nytt hver dag. Ikke nytt for meg i alle fall, men vet at det er et veldig lokalt fenomen.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Joda, at det ikke er lovregulert er vi enige om
Men det var et genuint spørsmål.
Jeg har et rikt utvalg kjoler og kan fint ha svart stillongs til lyse kjoler, men jeg har også kjoler som får henge i skapet om jeg skal ha svart stillongs. Uten at jeg kan sette fingeren på hvorfor. Ut over at jeg tenker det blir rart.
Men særlig dette med lyse stillongs forstår jeg ikke.
Det er jo flott å ha så pene legger at man kan gå uten, men det er ikke realiteten for mange. Og da er det jo trist at man ikke «kan» velge kjole fordi hudfarget stillongs er «ut».
Jeg går i akkurat det som faller meg inn men jeg prøver å forstå hvor slikt kommer fra? Hva/hvem/hvor «bestemmer» at hudfarget stillongs er ut?

Og hvorfor «bryr» man seg?

Det er egentlig et interessant spørsmål det med hvordan slike ting oppstår. Noe er jo åpenbart mote, og styrt av en eller annen fashionindustri, som tjener på at vi ønsker å skifte ut klærne vi har. Plutselig synes "alle" det er stilig med vide bukser, og at skinny jeans ser rart ut. Etter en lang periode hvor det har vært omvendt. Men mer fasinerende dette med at den mer diffuse kollektive smaken forandrer seg. I min oppvekst, fram til ca andre halvdel av åttitallet, var det for eksempel helt utenkelig å kombinere rosa og rødt eller rosa og oransje. Alle var enige om at det var stygt. Tidligere gjaldt det også kombinasjonen blått og grønt. Og enda verre, det var en opplest og vedtatt "sannhet" at personer med rødt hår ikke "kler" rosa, og derfor ikke kunne bruke det. Nå er alt dette greit. Men det er andre regler, som hvilke sko man "kan" ha til hhv blå eller svart dress, eller til kjoler med bestemte farger. Det er ikke godt å si hvordan det oppstår.

At folk bryr seg, det kommer vel kanskje at vi er fra naturens side flokkdyr, og har derfor et biologisk nedlagt ønske om å "passe inn", og høre til flokken, fordi det er nødvendig for å overleve for flokkdyr i naturen. Vi føler oss mest komfortable når vi har truffet riktig med påkledning i forhold til hva som forventes, og hva andre har. Og tilsvarende, det kan oppleves ukomfortabelt å innse at man har bommet, og at man skiller seg ut fra "flokken" og er "rar". Selv om det ikke lenger er nødvendig for å overleve så er instinktet fortsatt der. I tillegg til et ønske om bekreftelse, at andre skal synes at vi er fine, fordi det føles godt. Så er det veldig individuelt, for noen blir dette veldig viktig og dominerende, for andre betyr det null og niks. De fleste er vel sånn midt i mellom et sted, og har derfor et visst behov for å spørre om råd av og til, hvis de er helt i villrede om hva andre vil synes.

Sist redigert av My : 16-06-24 kl 10:43.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-24, 11:23   #47
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Denne tråden kom med mye informasjon om ting jeg ikke hadde peiling på. Liker sånt. Jeg kan tilføye at når jeg prater eller skriver så er stillongs en strømpebukse uten sokkene og uten strikk under fotsålen. Hva slags benklær man bruker til kjoler må det være opp til den enkelte å bestemme. Selv er jeg utrolig kjedelig i personlige valg, samtidig som jeg blir glad når jeg ser folk med, det som i mine øyne, er spenstige valg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-24, 11:25   #48
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Her kommer min indre oldemor fram. Jeg har ofte tynn, hudfarget strømpebukse til sommerkjoler. Jeg får aldri farge på leggene, og får alltid store, røde myggstikk. En tynn strømpebukse demper dette litt.

Her i huset blir det aldri vide bukser heller, jeg er for kort og tjukk til det.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-24, 12:16   #49
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"hvem bryr seg om hva man sier", nei, det kan man jo si, men man må finne seg i å bli misforstått da. De aller fleste bruker stillongs om noe uten fot.

Til spørsmål i HI: Jeg syns av og til det kan være kult med sort strømpebukse til sommerkjole, nettopp fordi det blir en stilkontrast. Nå er jo grunge-stilen, med lette blomsterkjoler og sorte strømpebukser veldig vanlig igjen også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-24, 16:01   #50
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne godt hatt en svart ullongs i vesken til å ta på meg utover kvelden. Og sko som passer til ullongsen i samme veske. Stillongs er for meg svarte og litt nuppete saker uten fot, av en eller annen grunn kaller jeg ikke Kari Traa ullongsen min for stillongs, selv om konseptet er det samme.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-24, 16:34   #51
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eg slenger namnet langelaura på bordet. Eigentleg burde eit "antrekk sommarfint, hugs langelaura i veska" vere fast beskjed på alle sommarfestinvitasjonar her til (vest)lands.

Gammel 16-06-24, 16:40   #52
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Hva er langelaura? Jeg er sørgelig lite utsatt for vestnorske uttrykk.

Gammel 16-06-24, 16:50   #53
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hva er langelaura? Jeg er sørgelig lite utsatt for vestnorske uttrykk.

Lang ullunderbukse, som ullstillongs.

Gammel 16-06-24, 16:53   #54
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Lang ullunderbukse, som ullstillongs.

Takk. Da har jeg lært noe nytt i dag også.

Gammel 16-06-24, 16:56   #55
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Standard

Eg må legge til at eg (og mine vener) bruker langelaura (uttaler långelaura) mest på tull. Men eg likar namnet.

Gammel 16-06-24, 16:56   #56
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Joda, at det ikke er lovregulert er vi enige om
Men det var et genuint spørsmål.
Jeg har et rikt utvalg kjoler og kan fint ha svart stillongs til lyse kjoler, men jeg har også kjoler som får henge i skapet om jeg skal ha svart stillongs. Uten at jeg kan sette fingeren på hvorfor. Ut over at jeg tenker det blir rart.
Men særlig dette med lyse stillongs forstår jeg ikke.
Det er jo flott å ha så pene legger at man kan gå uten, men det er ikke realiteten for mange. Og da er det jo trist at man ikke «kan» velge kjole fordi hudfarget stillongs er «ut».
Jeg går i akkurat det som faller meg inn men jeg prøver å forstå hvor slikt kommer fra? Hva/hvem/hvor «bestemmer» at hudfarget stillongs er ut?
Og hvorfor «bryr» man seg?

Du gjør jo det samme selv, når du sier at få har så pene legger at de kan gå uten. Hvem bestemmer at "stygge" legger er ut?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-24, 17:19   #57
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

"hvem bryr seg om hva man sier", nei, det kan man jo si, men man må finne seg i å bli misforstått da. De aller fleste bruker stillongs om noe uten fot.

Til spørsmål i HI: Jeg syns av og til det kan være kult med sort strømpebukse til sommerkjole, nettopp fordi det blir en stilkontrast. Nå er jo grunge-stilen, med lette blomsterkjoler og sorte strømpebukser veldig vanlig igjen også.

Jeg tolket "hvorfor bryr man seg"-kommentaren som hvorfor bryr man seg om hvilke strømpebukser som det er riktig å gå med, ikke hva de kalles.

Gammel 16-06-24, 17:47   #58
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Alle kan gå uten strømpebukse er mitt mantra, for det er ikke noen som skal bestemme hva som er stygt eller tykt eller unormalt. Bli med å normalisere ulike former legger og knær.

Gammel 16-06-24, 18:29   #59
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Jeg kan ikke gå helt uten strømpebukse eller stilong eller noe annet benklær. Da fryser jeg på venstre legg og ankel. Uansett temperatur. Frøy vet hvorfor, men slik er det.

Gammel 16-06-24, 18:32   #60
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Du gjør jo det samme selv, når du sier at få har så pene legger at de kan gå uten. Hvem bestemmer at "stygge" legger er ut?

Godt poeng. Men for min del er det jeg som bestemmer at mine legger ikke er pene nok. De duger i shorts, men kjole får jeg faktisk ikke til. Og det sitter i mitt hode, sørgelig nok.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.