|
Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sommerkjole med svart strømpebukse
Jeg har bodd et sted der folk sier stillongs om alt av strømpebukser, også om tynne penstrømpebukser med fot. De tykke i ull uten fot kalles ullstillongs. Så jeg reagerte ikke. Det startet som et varemerke ja "Stil-longs", men er nå "sluppet" fordi det er så innarbeidet i språket som fellesbetegnelse på alt av lange ullunderbukser uten fot (de opprinnelige hadde vel forresten strikk under foten). Det er et begrep for det, som jeg har glemt. Men det er på samme måte som med f.eks termos og primus, og, etter protester fra Maarud, "potetgull". Men der jeg bodde sa/sier de altså stillongs som dialektord om alle strømpebukser.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 16-06-24 kl 09:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Sommerkjole med svart strømpebukseStillongs var et varemerke, på lange ullunderbukser uten fot. Strømpebukse har føtter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Semiaktiv
Se der ja, "degenerert" var ordet jeg lette etter.
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Sommerkjole med svart strømpebukseJa, de opprinnelige hadde strikk under, det har jeg hatt. Mannes, i voksen størrelse, har ikke strikk under. Men det står stillongs på logoen på strikken i livet. Ellers har vi stort sett andre longs
![]() |
#46 |
Semiaktiv
![]() Sv: Sommerkjole med svart strømpebukseMan hører noe nytt hver dag.
Det er egentlig et interessant spørsmål det med hvordan slike ting oppstår. Noe er jo åpenbart mote, og styrt av en eller annen fashionindustri, som tjener på at vi ønsker å skifte ut klærne vi har. Plutselig synes "alle" det er stilig med vide bukser, og at skinny jeans ser rart ut. Etter en lang periode hvor det har vært omvendt. Men mer fasinerende dette med at den mer diffuse kollektive smaken forandrer seg. I min oppvekst, fram til ca andre halvdel av åttitallet, var det for eksempel helt utenkelig å kombinere rosa og rødt eller rosa og oransje. Alle var enige om at det var stygt. Tidligere gjaldt det også kombinasjonen blått og grønt. Og enda verre, det var en opplest og vedtatt "sannhet" at personer med rødt hår ikke "kler" rosa, og derfor ikke kunne bruke det. Nå er alt dette greit. Men det er andre regler, som hvilke sko man "kan" ha til hhv blå eller svart dress, eller til kjoler med bestemte farger. Det er ikke godt å si hvordan det oppstår.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 16-06-24 kl 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Sommerkjole med svart strømpebukseDenne tråden kom med mye informasjon om ting jeg ikke hadde peiling på. Liker sånt. Jeg kan tilføye at når jeg prater eller skriver så er stillongs en strømpebukse uten sokkene og uten strikk under fotsålen. Hva slags benklær man bruker til kjoler må det være opp til den enkelte å bestemme. Selv er jeg utrolig kjedelig i personlige valg, samtidig som jeg blir glad når jeg ser folk med, det som i mine øyne, er spenstige valg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Sommerkjole med svart strømpebukseHer kommer min indre oldemor fram. Jeg har ofte tynn, hudfarget strømpebukse til sommerkjoler. Jeg får aldri farge på leggene, og får alltid store, røde myggstikk. En tynn strømpebukse demper dette litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Sommerkjole med svart strømpebukse"hvem bryr seg om hva man sier", nei, det kan man jo si, men man må finne seg i å bli misforstått da. De aller fleste bruker stillongs om noe uten fot.
![]() |
#50 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Sommerkjole med svart strømpebukseJeg kunne godt hatt en svart ullongs i vesken til å ta på meg utover kvelden. Og sko som passer til ullongsen i samme veske. Stillongs er for meg svarte og litt nuppete saker uten fot, av en eller annen grunn kaller jeg ikke Kari Traa ullongsen min for stillongs, selv om konseptet er det samme.
![]() |
#51 |
koko
|
![]() Sv: Sommerkjole med svart strømpebukseEg slenger namnet langelaura på bordet. Eigentleg burde eit "antrekk sommarfint, hugs langelaura i veska" vere fast beskjed på alle sommarfestinvitasjonar her til (vest)lands.
![]() |
#52 |
Lesende
![]() Sv: Sommerkjole med svart strømpebukseHva er langelaura? Jeg er sørgelig lite utsatt for vestnorske uttrykk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
koko
|
![]() Sv: Sommerkjole med svart strømpebukseEg må legge til at eg (og mine vener) bruker langelaura (uttaler långelaura) mest på tull. Men eg likar namnet.
![]() |
#56 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Du gjør jo det samme selv, når du sier at få har så pene legger at de kan gå uten. Hvem bestemmer at "stygge" legger er ut?
![]() |
![]() |
#57 |
Semiaktiv
Jeg tolket "hvorfor bryr man seg"-kommentaren som hvorfor bryr man seg om hvilke strømpebukser som det er riktig å gå med, ikke hva de kalles.
![]() |
#58 |
søt
![]() Sv: Sommerkjole med svart strømpebukseAlle kan gå uten strømpebukse er mitt mantra, for det er ikke noen som skal bestemme hva som er stygt eller tykt eller unormalt. Bli med å normalisere ulike former legger og knær.
![]() |
#59 |
Lesende
![]() Sv: Sommerkjole med svart strømpebukseJeg kan ikke gå helt uten strømpebukse eller stilong eller noe annet benklær. Da fryser jeg på venstre legg og ankel. Uansett temperatur. Frøy vet hvorfor, men slik er det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
can-jur
|
Godt poeng. Men for min del er det jeg som bestemmer at mine legger ikke er pene nok. De duger i shorts, men kjole får jeg faktisk ikke til. Og det sitter i mitt hode, sørgelig nok.
![]() |
![]() |
|
|