Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Fønkishus

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-24, 11:15   #41
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fønkishus

Fant det! Fikset.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-24, 11:36   #42
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Fant det! Fikset.

Du har i hvert fall to innlegg (30 og 33?) der det fortsatt står føniks.

Gammel 15-06-24, 11:41   #43
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

og #27.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-24, 11:48   #44
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Fungere - jeg kan si fungere, men oftere fønke. Det fungerer godt = fønkæ bra, det.

Gammel 15-06-24, 12:35   #45
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Sorry! Mobilen insisterer på føniks, men jeg trodde jeg hadde klart å overstyre den hver eneste gang…

Gammel 15-06-24, 13:09   #46
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Der har du også den ulikheten i tydelig uttale av k-lyden. Det avhenger vel sikkert også av dialekt, men jeg sier mer fungsjonell. Sånn for å fortsette på Input sin teori. Men jeg sier både funkis og funke selv altså, så jeg har ikke denne hangen til å dreie vokalen mot en ø, selv om det kommer en "hard" konsonant etterpå. For meg høres det bare ut som slang, og en slang jeg personlig ikke bruker.

Ja, det er litt mer enn en teori. Prøv selv, så sakte si fuuunksh- kontra fungsjonell. Jeg sier funker med en k, men det er nærmere fungke. Å ha en tydelig n-lyd etterfulgt av en tydelig k-lyd er unaturlig for oss med sammensmeltet ng-lyd i dialekta.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-24, 13:31   #47
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Hva mener du med sammensmeltet ng-lyd? Mener du til forskjell fra en del dialekter for eksempel i Hardanger, hvor man uttaler g-en? Det gjør ikke jeg, men jeg sier likevel ikke fungsjonell. (Uten at det er noen kritikk til dem som gjør det.)

Gammel 15-06-24, 13:38   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg bodde i et gammelt funkishus tidligere og har arkitekturhistorie i fagkretsen, men sier fønkis fordi det er naturlig på dialektalen. Tror det gjelder mange.

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Kan det være at folk sier funkis med ø fordi det ligner på funke som ofte også uttales med ø?

Så man sier fønksjonalisme? Og fønksjon? Det har jeg aldri hørt. Hvilken dialekt er dette?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-24, 13:59   #49
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så man sier fønksjonalisme? Og fønksjon? Det har jeg aldri hørt. Hvilken dialekt er dette?

Jeg sier i alle fall heller fungsjonalisme og fungsjon som vi skal prøve å skrive hvordan jeg uttaler det.

Gammel 15-06-24, 14:15   #50
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva mener du med sammensmeltet ng-lyd? Mener du til forskjell fra en del dialekter for eksempel i Hardanger, hvor man uttaler g-en? Det gjør ikke jeg, men jeg sier likevel ikke fungsjonell. (Uten at det er noen kritikk til dem som gjør det.)

Folk i Hardanger har jo en veldig tydelig g, om jeg ikke tar helt feil (jeg er ikke superskolert på dialekter, må jeg innrømme). Med sammensmeltet mener jeg sånn som hun forklarer i denne videoen. Om man ikke har denne lyden i dialekten sin, er det lett å si funkis. Eller om man har øvet på det. Dette handler jo om veldig finspisset munnmotorikk.

Gammel 15-06-24, 14:20   #51
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ja, det er litt mer enn en teori. Prøv selv, så sakte si fuuunksh- kontra fungsjonell. Jeg sier funker med en k, men det er nærmere fungke. Å ha en tydelig n-lyd etterfulgt av en tydelig k-lyd er unaturlig for oss med sammensmeltet ng-lyd i dialekta.

Ja, det skjønner jeg, men for meg er det ikke noe forskjell på om det er ø eller u først. Det er ikke noe lettere å si fønkis enn funkis for meg. Så jeg trodde det var det du mente, at det er grunnen til at filk sier fønkis når lyden er k, men u når lyden er den sammensmeltede ng-lyden i fungsjon.

Sist redigert av My : 15-06-24 kl 14:26.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-24, 15:16   #52
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får nok mye pepper nå, men jeg kjøper ikke argumentet om dialekt. Jeg tror det handler mer om at såpass mange i Norge sier fønkis at ordet har blitt etablert, og at man derfor mener at det høres mest naturlig ut på sin dialekt. (Men dette er selvsagt bare min egen teori. )

Jeg forstår heller ikke hvorfor det er lettere og mer naturlig å si fønkis enn for eksempel funksjonell, de færreste sier vel fønksjonell?

Har du hørt brede dialekter? Du får kjøpe det eller ikke, det er sånn. (Og nei, det har ikke noe med intelligens å gjøre).

Gammel 15-06-24, 15:31   #53
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg forstår heller ikke hvorfor det er lettere og mer naturlig å si fønkis enn for eksempel funksjonell, de færreste sier vel fønksjonell?

Om du skal sammenligne sånn må du sammenligne med funksjonell med nonsensordet fungis. Det er samme uttale av lydene. Det er ikke egentlig et spørsmål om u eller ø, men om hvordan k/ng uttales.

Gammel 15-06-24, 15:34   #54
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Har du hørt brede dialekter? Du får kjøpe det eller ikke, det er sånn. (Og nei, det har ikke noe med intelligens å gjøre).

Hallo, hvor i tråden leser du at jeg mener noen er uintelligente?

Gammel 15-06-24, 15:35   #55
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Om du skal sammenligne sånn må du sammenligne med funksjonell med nonsensordet fungis. Det er samme uttale av lydene. Det er ikke egentlig et spørsmål om u eller ø, men om hvordan k/ng uttales.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hva du mener her.

Gammel 15-06-24, 15:38   #56
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hva du mener her.

Eller jo. Nå har jeg tenkt litt og jeg tror (med vekt på tror) jeg skjønner.

Jeg sier ikke funksjonell på samme måte som fungis. Men det er helt greit for meg at andre gjør det. Men jeg forstår ikke hvorfor at det er lettere med med ø før nk enn ng?

Gammel 15-06-24, 15:49   #57
Input

Input sin avatar

Standard

Eller jo. Nå har jeg tenkt litt og jeg tror (med vekt på tror) jeg skjønner.

Jeg sier ikke funksjonell på samme måte som fungis. Men det er helt greit for meg at andre gjør det. Men jeg forstår ikke hvorfor at det er lettere med med ø før nk enn ng?

Fordi musklene i munnene og ansiktene våre er trent opp til det. Det er samme grunn som at det blir veldig vanskelig for meg å lære meg skarre-r etter 39 år med rulle-r eller at det er vanskelig å lære seg tjukk l om man ikke har det i dialekta si.

Det må jo nesten være greit for deg, siden det er sånn dialekta vår er. Vet ikke om du mener å være nedlatende, men du virker litt sånn.

Sist redigert av Input : 15-06-24 kl 15:56. Årsak: Rettet litt grammatikk
Gammel 15-06-24, 16:10   #58
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg måtte google denne problematikken, og havnet i en gammel tråd på et annet forum der man lurte på om man uttalte funkis eller fønkis.
Samtlige i den tråden, fra ulike steder i landet, uttalte det fønkis.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-24, 16:30   #59
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hallo, hvor i tråden leser du at jeg mener noen er uintelligente?

Det var ikke deg.

Gammel 15-06-24, 16:42   #60
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Fersken sier jo «funke». Det er ganske vanlig å uttale «fønke».

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:53.