|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Har dere planer på 17.mai?Jeg jobber på dagen. Like greit det, å være alene på 17. mai er ikke noe særlig.
|
|
|
#3 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har dere planer på 17.mai?Vi skal på en stor fest 16. mai, men satser på å komme oss hjem i respektabel tid for å få fullt utbytte av årets beste dag. På morgenen 17. mai drar vi nedover til byen, elsker å rusle i gatene tidlig, se festpyntede glade mennesker på vei til frokoster, jeg sprader rundt i bunad og ser 10-12 skoler i toget før vi går hjem igjen for å gjøre de siste forberedelsene til åpent hus med drop in fra kl 14. Vi serverer buffet med tradisjonell mat og bobler til, såklart. De fleste gjestene pleier å gå igjen før kl 18, men det blir alltid en liten gjeng utover, særlig når det er så fint vær som det er meldt i år. Gleder meg til dagen! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: Har dere planer på 17.mai?Det blir helt rolig. En liten tur til byen i folkehavet i alt for varm bunad. Hjem og ta av det grusomme plagget, muligens en fjelltur på ettermiddagen og sløving på terrassen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Har dere planer på 17.mai?Satser på en hyggelig frokost hjemme, før venner av eldste ankommer på separat frokost. Så drar vi til byen og skolen til yngste, ikke vært der før. Er invitert til et sted å se toget fra et bygg inntil Karl Johan, deretter plukke henne opp, og dra i hageselskap til nabo. Tror det blir en bra dag.
|
|
|
#7 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Har dere planer på 17.mai?Ungene er hos meg i år og jeg tenkte det ble en rolig dag siden bare yngste skulle gå i tog i bydelen. Eldste skal på frokost med jentene i klassen, og så skulle de til byen. Så ser vel ikke så mye til henne.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har dere planer på 17.mai?Rar 17.mai i år. Første år på 20 år at ingen skal gå i tog og ingen skal spille i korps. I tillegg pleier vi ha en relativt stor 17.mai brunch hjemme hos oss, som utgår i år pga at det er pinse, og nesten alle som pleier å komme er bortreist.
|
|
|
#9 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Har dere planer på 17.mai?Rolig 17. mai her også. Men vi får nok med oss en del festligheter.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Har dere planer på 17.mai?Mitt innkjøp av 17.mai stæsj så langt i år begrenser seg til en pakke sånne billige bruks-servietter med 1/3 rød, 1/3 hvite og 1/3 blå som jeg gikk meg på på kiwi i fjor. Vi har vel ellers det meste som trengs, ser at mellomste tok på seg en sånn 17.mai diadem på skolen i dag. Fint at det brukes tenker jeg. Får ta en sjekk at vi har noe til hodet for begge jentene, sløyfer til alle og sånn, fant ut i går at jeg finner bare e flat bunadsskoene mine der jeg forventet å finne denslags, jeg mener jeg har med hæl og at bunadslengden er tilpasset etter det, men i det minste passer de flate til mellomste da. (som krangla seg til et par med hær i fjor, men fant ut at det var slitsomt for beina og ville ha flate i år, og har vokst et byks i skostørrelse, fra 35 til 38...)
|
|
|
#11 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Har dere planer på 17.mai?Satser på en løpetur tidlig på morgenen, så er det pliktløp med å gå i tog, høre på taler utafor kirka og leker på skolen etter det igjen. I mange år kunne jeg droppe hele 17 mai, men små barnebarn forplikter, så jeg skjuler min kjedsomhet og manglende entusiasme og flyter med. Hva er det de synger i den gamle country-sangen; «Sometimes you have to fight to be a man.»Sometimes you have to do challenging things. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Har dere planer på 17.mai?
Jeg synes ikke barnebarn forplikter til tog og skole. Kan du ikke dukke opp til lunsj?
|
|
|
#13 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Har dere planer på 17.mai?Det er jo akkurat det som er så deilig. Vi er med på der vi har lyst til og trekker oss vekk når barnebarna skal på sin lokale skole og leke med venner.
|
|
|
|
#14 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Har dere planer på 17.mai?
Nei, kan nok ikke det. De gleder seg så mye til at vi skal gå i tog alle sammen. Dette er på bøgda, så alle går i toget. Kan kanskje slippe unna når de er blitt litt større og fokuset er mer på venner. De er bare 5 og 3 nå. Men skal holde ut, da, det er sikkert karakterbyggende. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Har dere planer på 17.mai?Jeg har kun kjøpt noen servietter som 17.mai-stæsj foreløpig. Tror jeg må kjøpe en pakke til, for det var litt ukurant størrelse på de jeg kjøpte. Ellers har vi alt av flagg, sløyfer og pynt til bordet (enten ett bredt bånd i flaggets farger, som jeg legger langs midten av bordet, eller en grov hyssing med en rekke av vevde flagg som legges på samme måte) fra tidligere år. Tidligere har jeg brukt å kjøpe noe stearinlys i rødt, hvitt og blått, men erfaringsmessig blir det ikke tent noe særlig med lys på denne tida av året, så de blir bare stående etter å ha brent en liten stund akkurat under måltidet. Så bruker heller vanlige, hvite telys i små holdere på frokostbordet. Middagen spiser vi utendørs, i solskinn, så da er det i alle fall uaktuelt med levende lys. Kan hende jeg kjøper inn noe ekstra blomster til å pynte med da.
|
|
|
#17 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Har dere planer på 17.mai?Jeg har bare kjøpt servietter (selv om jeg har en hel skuff full av ulike servietter og det helt sikkert er et par halvfulle pakker 17. mai-servietter der også, men jeg klarer ikke la være når jeg ser noe fint
|
|
|
#18 |
|
kamerat
|
Sv: Har dere planer på 17.mai?Niks, er ikke i landet en gang. Jeg kommer dog til å være i Ytlandet med begge døtrene, og de har ymtet frampå om at det vanlige så-mye-is-du-vil-regimet bør være i kraft også i år.
|
|
|
#19 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: Har dere planer på 17.mai?Vi har ikke tog før 13 så jeg skal på 17. mai-frokost hos en venninne som har invitert en gjeng. De to minste skal på egen 17. mai-frokost hos ei jente i klassen og eldste er russ og skal på 17. mai-frokost med russebussgruppa.
|
|
|
#20 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Har dere planer på 17.mai?Ingen planer i det hele tatt. Løvemannen skal dra til østlandet for å hjeloe søsteren å fikse taket. Vi skal ha sprangstevne 18-20 så kan ikke reise bort. Planlegger en fin dag i hagen med bobler, god mat og sol |
|
|
|
![]() |
|
|