Er det lov å la hunden løpe etter rådyr?
Spørsmålet oppstår etter at jeg i affekt nærmest skjelte ut en nabo som lot sin svære hund løpe etter et rådyr i boligområdet der vi bor. Bikkja minner meg om flatcoated retriever, men er både litt større og vesentlig kraftigere. Han gikk tur og hadde en hund i bånd og altså denne hunden løs. Den jaget rådyr hit og dit gjennom hager og på veier. Jeg sa at det der kan umulig være lov, han sa at det er ikke båndtvang, og dessuten klarer ikke hunden å ta dem igjen. Jeg spurte hva han gjør hvis noe skjer så hunden faktisk tar igjen et rådyr, og da sa han at den kommer til å stoppe den også, og ikke gjøre noe.
Jeg kjenner ikke hundeloven, men jeg vet at den sier noe om kontroll hvis man har hunden løs. Hvis vi idealiserer og forutsetter, rent hypotetisk, at han har kontroll på bikkja og at den vil lystre når han kaller den tilbake, har han da lov til å la bikkja leke seg med å jage rådyr? (Han hadde ikke kontroll, bikkja lystret overhodet ikke, så spørsmålet er hypotetisk.) Finnes det et eksplisitt forbud mot selve jagingen?
Et argument mot å la dette pågå er de opplagte farene som oppstår når et rådyr i dødsangst jages i et boligområde med bil- og busstrafikk.
Burde jeg anmelde ham?
|