Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Skryte-/inspirasjonstråd for dårlige husmødre

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-07, 15:41   #1
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skryte-/inspirasjonstråd for dårlige husmødre

Sånn.

Da har jeg shinet både kjøkkenet og gangen. Ryddet og vasket gulv.

Gammel 15-08-07, 16:54   #2
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

:abbånere:

Jeg og skimter bunnen på den ene av våre to skittentøysdunker

Med litt dårlige tørkemuligheter, så har er det rett og slett ikke gjennomførbart å vaske klær hver dag. For ikke å snakke om at klærne må henge på tørkestativet noen dager ekstra for å være helt sikker på at de blir tørre.

Tror den planlagte tørketrommelen må i hus ganske så snart.

Gammel 15-08-07, 18:19   #3
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Fryder meg over dere med-husmødre i flueklassen.

I dag har jeg deltatt i middagslaginga og ryddet kjøkkenet skikkelig etterpå. Fikk slavet lille T rundt for å tømme bordet for alle glass og kopper. Vurderer om kjøkkengolvet skal få seg en skrubb mens jeg har ånden over meg, bør vel helst skje før jeg sovner under barne-tv.

Vi har ikke råd til hushjelp som ryddepress, men sørger for å invitere over folk med jevne mellomrom - da får vi ihvertfall tatt overflata.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 19:30   #4
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

:abonnerer:

Jeg har bestilt dampvasker fra TV-shop, og satser hardt på at denne vil inspirere...

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 21:26   #5
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg hater rot og skitt, men hater også husarbeid. Har også en mann som knapt hadde tatt i ei vaskefille før han flyttet hjemmefra. Og som har en helt annen definisjon på hva som er "rotete enn jeg har. Dårlig kombinasjon.

Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg så bunnen av skittentøyskurven. Rettere sagt kurvene, vi har tre stykker på vaskerommet og to til på soverom/ bad. Og det er ikke fordi det aldri vaskes altså, maskinen går bortimot daglig, minst én vask og ofte flere. Men skittentøyet vil ingen ende ta - når jeg endelig føler meg halvveis ajour på vaskerommet, er skittentøyskurvene på soverommet og hovedbadet stappfulle, og fyller opp kurvene på vaskerommet på et blunk. Med tre små og to store, der de voksne trener regelmessig og dermed produserer enda mer vask har jeg innfunnet meg med at slik må det bare bli i en god stund fremover. Jeg liker å vaske tøy og henge opp til tørk, men hater å legge sammen og ikke minst å legge vekk i skuffer og skap. Derfor blir klærne ofte liggende i klesbaljer og i fine stabler på vaskerommet, og så henter man klærne herfra istedetfor fra skapene.

Heldigvis har vi fått tak i noen flotte, flinke vaskehjelper nå, som kommer annenhver uke. Det er akkurat passe - da blir huset shinet skikkelig da de er her, så flikker jeg over litt selv når jeg gidder. Dermed gror vi ikke igjen her.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 21:47   #6
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har brettet et lass med håndduker/kluter. Og satt over to maskiner.
Og det NÅ, på kvelden.

Jeg som er halvdød når klokka passerer seks.

Gammel 20-08-07, 22:29   #7
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Åh - akkurat en slik tråd trenger jeg. Er et umulig rotehue, og etter ferien har det vært mildt sagt kaotisk her. Kjøkkenet ordner mannen, så der er det levelig, men resten av huset er det så som så med. Jeg begynte i dag med å fjerne det sorte hullet med klær på soveromsgulvet. Har sortert ut to poser med klær til Fretex og føler meg riktig flink. Håper jeg kan bli inspirert til videre innsats av dere andre mindre vellykkede husmødre.

Gammel 20-08-07, 23:20   #8
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Hjelper på med overraskelsesbesøk (som er så snill å sende sms noen timer i forveien). Så i dag ble badet, gangen og kjøkkenet/stua vasket, klærne fra de to tørkestativene ble brettet og slengt på soverommet (kan jo ikke putte de rett i skapet) og mens vi var i siget, så ryddet faktisk Sambo på det som skal bli barnerommet også Alt dette på litt over en time

Takk for Jiff mopp og spray, mikrofiberklut og andre typer rengjøringsspray.

Gammel 20-08-07, 23:25   #9
Iriam
litt skummelt

Iriam har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Hjelper på med overraskelsesbesøk (som er så snill å sende sms noen timer i forveien). Så i dag ble badet, gangen og kjøkkenet/stua vasket, klærne fra de to tørkestativene ble brettet og slengt på soverommet (kan jo ikke putte de rett i skapet) og mens vi var i siget, så ryddet faktisk Sambo på det som skal bli barnerommet også Alt dette på litt over en time

Takk for Jiff mopp og spray, mikrofiberklut og andre typer rengjøringsspray.

Vi elsker å få besøk som gir beskjed noen timer før de kommer! For vi jobber absolutt best under press!
Og det blir jo bare sååå bra etterpå!

Nytter ikke at vi vet at de kommer 1 uke i forveien, for det blir ikke gjort noe rett før likevel....

Iriam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 00:11   #10
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iriam, her.

Vi elsker å få besøk som gir beskjed noen timer før de kommer! For vi jobber absolutt best under press!
Og det blir jo bare sååå bra etterpå!

Nytter ikke at vi vet at de kommer 1 uke i forveien, for det blir ikke gjort noe rett før likevel....

Her kjenner jeg meg litt igjen, altså... Det slår aldri feil, vi _må_ liksom bare vente til det nesten er for sent, og så rydder vi oss svette den siste timen før besøket kommer. (Og når besøket er dratt igjen må vi lempe ut alle hauger med klær og bunker med papirer som ble slengt inn på soverommet i siste øyeblikk. Og sånn fortsetter det.)

Av husmoraktige bragder den siste tiden kan jeg stolt trekke fram at husholdningens to frysere begge er avrimet og vasket i løpet av sommeren. Dette pleier ellers å skje meget sjelden. (Det må imidlertid nevnes at det var mannen som tok seg av den siste, etter at det fløt av gammelt jordbærsyltetøy grunnet strømbrudd mens vi var på ferie. Men like fullt har vi nå altså to rene frysere!)

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 23:20   #11
Iriam
litt skummelt

Iriam har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har dere vasket kjøkkenviften i det siste, jenter?

Jeg gjorde det i forrige uke...vel, for å si det sånn..den skulle vært vært tatt for lenge siden! I samme slengen vasket jeg inni og utenpå alle kjøkkenskapene..+ oppå (neste gang skal jeg ha skap opp til taket! )...skrubbet komfyren...og kjøleskapet..

Ellers så slåss jeg stadig med skittentøyskurven og angsten for å legge det rene tøyet på plass der det skal være..

Iriam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 23:25   #12
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøkkenet er ryddet, en vaskemaskin brettet, en ny står på, skapet i gangen ryddet, roteskuffen i kjøpmannsdisken i gangen ryddet(fordi den er tømt og har fått nesten to strøk hvit maling).

Rydder litt hver dag - liker ikke at det er rotete, heldigvis er far og jeg like, og vi rydder begge to.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 22:02   #13
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

I dag har jeg panta flasker!

..... og for pengene kjøpte jeg og barna is..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 22:47   #14
malena

malena sin avatar

Standard

Jeg har shinet soverommet vårt i dag.

Gammel 22-08-07, 22:56   #15
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Føler meg mer og mer som dårlig husmor ved å lese denne tråden her.

Har dog bakt to kaker ikveld

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 23:51   #16
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har plutselig fått masse bananfluer i huset. Så i dag har jeg kastet all frukt som sto framme på benken og vasket kjøkkenvasken, søplebøtta og skapet søplebøtta står i med salmiakk.

Fluene virket veldig glade i flaskene med hvitvins- og rødvinseddik. Jeg har fylt glass med eddik og zalo i for å drukne dem. Dessverre virker det som fluene har skjønt hva jeg prøver på for de sitter bare på kanten av glassene.

De vil også sitte på korkene på eddikflaskene. Jeg har satt flaskene i plastposer for å kjapt kunne lukke igjen og hive. Det ser ut som fluene har luktet lunta, for de var ikke så ivrig på korkene etter at posene kom opp.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 13:55   #17
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

I går kveld fekk eg rydda og tørka støv i heile huset + vaska begge bad grundig. I mangel av noko anna skrubba eg dusjkabinettet med Cillit Bang (? noko sånt...) avløpsrens (som også kan brukast til badekar o.l sto det på flaska)... Det lukta absolutt ikkje godt, men jammen var det effektivt!

I dag skal alle sengkle skiftast og mannen skal få svusje over golva. Då er det skikkeleg helg! (Dessverre er det nokså lenge mellom kvar helg det er så reint og ryddig her... Eg er eigentleg ei god husmor, men det er veldig, veldig langt inne.... )

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 14:31   #18
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olvina, her.

Eg er eigentleg ei god husmor, men det er veldig, veldig langt inne.... )

Ja det er vi vel alle. Er egentlig sterk motstander av å oute meg selv (og særlig andre) som dårligere enn andre. Men ville holde tråden på et nivå som jeg selv kunne leve med. Da må vi skremme vekk noen av de som knapt lar et støvkorn komme mellom seg og hjemmet sitt.

Tviholder på mamma sitt gode utspill etter en dag med både bollebaking, blomstervanning og støvsuging sånn midt utpå golvet:

"No har æ vært husmor på heltid,
....for ei lita stund"

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 15:22   #19
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Tviholder på mamma sitt gode utspill etter en dag med både bollebaking, blomstervanning og støvsuging sånn midt utpå golvet:

"No har æ vært husmor på heltid,
....for ei lita stund"

Gammel 24-08-07, 15:23   #20
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Standard

Gløymde å seie at dette var ein super tråd, forresten!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:13.