|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#41 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Kj-lyden
![]() |
![]() |
#42 |
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig usikker. Jeg er opplært til å Tenke Mitt om de som sier sch istedet for kj, men samtidig er jeg veldig klar over at det er en naturlig språklig utvikling. Rasjonelt sett tenker jeg derfor at det ikke trengs å rettes på. Jeg synes heller ikke så mye om å tenke såpass nedlatende om folk på så uvesentlig grunnlag, selv om jeg til dels fortsatt gjør det hvis jeg ikke tar meg i det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Kj-lydenDette temaet er forresten veldig morsomt, for det er så mange bastante følelser blant normalt rasjonelle folk, om noe egentlig helt ubetydelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
can-jur
|
![]() Sv: Kj-lydenDet støkker i meg når jeg hører voksne sin sj når det skal være kj. Men jeg ville aldri kommentert det. Alle mine barn har kontroll på sj/kj og serveres fisk om de prøver seg åå sjøtt. Men han som strever litt med r-lyden får være i fred altså.
![]() |
![]() |
#51 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Kj-lydenDen "sj" lyden er en del av dialekten her jeg bor. "Isje" og "vettsje" for eksempel.
And I said to my body, softly, "I want to be your friend. It took a long breath and replied, "I've been waiting my whole life for this." ~ Nayyirah Waheed ~ Sist redigert av frukt : 27-04-21 kl 13:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() Sv: Kj-lydenJeg svarer ikke på spørsmålet dit, men har lyst å skrive uansett. Jeg som ikke har norsk som morsmål hadde virkelig vanskelig å si kj-lyden. Jeg klarte det ikke før noen forklarte at jeg måtte ha tungen som en U opp mot jekslene. Da får jeg det til, men jeg må fortsatt være bevisst på det for å si det riktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Leser
|
![]() Sv: Kj-lydenUttale og språk bryr jeg meg ikke om. kjøtt eller scøtt. Yngste snakker en god del på engelsk - helt ok for meg, men meningsinnhold der er jeg ekstem
Dette. Akkurat denne frasen har jeg fått med meg, men mye annet blir ... jeg blir kjempeforvirret og skjønner ingenting. Spesielt når kommunikasjonen blir slik at andre motsier seg selv hele tiden. Hva mener de da? Og hvorfor sier de ikke hva de mener?
Dette kan skje her også.
Ja, det er interessant at man føler veldig mye om dette.
![]() |
#54 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Kj-lydenJeg kunne ikke bydd meg mindre. Jeg skjønner uansett hva folk sier, så jeg lever fint med denne endringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Kj-lydenSykkelskjede høres veldig feil ut må jeg innrømme.
![]() |
#57 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Kj-lydenPå norsk har vi veldig mange ord som betyr flere ting, noe som er utfordrende for de som prøver å lære språket. Regne, bønner, tre, salat, mark, ris, tue, skudd, tak ... Som regel forstår man det ut fra sammenhengen ja.
![]() |
#58 |
søt
![]() Sv: Kj-lydenSalat?
![]() |
#59 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ja? Det er jo både en grønnsak og en matrett. Salad og lettuce på engelsk. Matretten kan, men trenger ikke, inneholde grønnsaken, eller ha noe med den å gjøre.
![]() |
#60 |
Panzerekstremfeminist
|
Jepp. Ikke mye salat å spore i rekesalat eller potetsalat.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|