Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kj-lyden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-21, 20:27   #41
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kj-lyden

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Jeg blir litt sånn trassig når det gjelder aksept for at lyden kan forandres, men forhåpentligvis kan mine barn bringe videre rett uttale til sine barn igjen.

Du kan alltids håpe. Men språket er i forandring hele tiden, og ting som kanskje irriterte folk med ungdommens uttale for 200 år siden, er sikkert gjengs uttale nå. I riktig gamle dager uttalte man kj-lyden med tydelig k og j. Talespråk lar seg ikke dirigere av at den eldre generasjonen mener ar alt var meget bedre før i tiden.

Gammel 26-04-21, 20:38   #42
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Du kan alltids håpe. Men språket er i forandring hele tiden, og ting som kanskje irriterte folk med ungdommens uttale for 200 år siden, er sikkert gjengs uttale nå. I riktig gamle dager uttalte man kj-lyden med tydelig k og j. Talespråk lar seg ikke dirigere av at den eldre generasjonen mener ar alt var meget bedre før i tiden.

WHAT??

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 20:42   #43
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Hva tenker dere, skal man slutte å rette på kj-lyden fordi språket er i utvikling?

Veldig usikker. Jeg er opplært til å Tenke Mitt om de som sier sch istedet for kj, men samtidig er jeg veldig klar over at det er en naturlig språklig utvikling. Rasjonelt sett tenker jeg derfor at det ikke trengs å rettes på. Jeg synes heller ikke så mye om å tenke såpass nedlatende om folk på så uvesentlig grunnlag, selv om jeg til dels fortsatt gjør det hvis jeg ikke tar meg i det.

Som andre også har nevnt spiller det jo inn at det er stigmatiserende å si sch, og at jeg føler det er feil (). Men jeg kjenner ikke mange som sier sch, og jeg sier det ikke, så det er helt naturlig for meg å lære ungene å si kj, akkurat som jeg lærer dem å si r. Men usikker på hvor mye innsats jeg skal legge i det hvis de helst vil si sch etterhvert.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 20:49   #44
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 20:52   #45
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette temaet er forresten veldig morsomt, for det er så mange bastante følelser blant normalt rasjonelle folk, om noe egentlig helt ubetydelig.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 20:59   #46
Fjols

Fjols sin avatar

Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Dette temaet er forresten veldig morsomt, for det er så mange bastante følelser blant normalt rasjonelle folk, om noe egentlig helt ubetydelig.

Kj-lyden vinner!

Gammel 27-04-21, 06:29   #47
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det

Gammel 27-04-21, 06:49   #48
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det støkker i meg når jeg hører voksne sin sj når det skal være kj. Men jeg ville aldri kommentert det. Alle mine barn har kontroll på sj/kj og serveres fisk om de prøver seg åå sjøtt. Men han som strever litt med r-lyden får være i fred altså.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 08:40   #49
Fjols

Fjols sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Det

Hmm, hva mener du her?

Gammel 27-04-21, 08:43   #50
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal innrømme at jeg sliter litt med "sj" for "kj", men aller mest med uttalen "itschæ" for "ikkje".

Gammel 27-04-21, 08:49   #51
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Den "sj" lyden er en del av dialekten her jeg bor. "Isje" og "vettsje" for eksempel.

Jeg anglifiserer nok en del. Av og til kommer jeg ikke på det norske ordet, og andre ganger blir det engelsk fordi jeg finner ikke norske ord som er dekkende nok. Man blir litt påvirket av å bo i UK noen år.

Sist redigert av frukt : 27-04-21 kl 13:33.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 09:23   #52
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarer ikke på spørsmålet dit, men har lyst å skrive uansett. Jeg som ikke har norsk som morsmål hadde virkelig vanskelig å si kj-lyden. Jeg klarte det ikke før noen forklarte at jeg måtte ha tungen som en U opp mot jekslene. Da får jeg det til, men jeg må fortsatt være bevisst på det for å si det riktig.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 15:49   #53
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uttale og språk bryr jeg meg ikke om. kjøtt eller scøtt. Yngste snakker en god del på engelsk - helt ok for meg, men meningsinnhold der er jeg ekstem

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

My: Og "det går fint" i stedet for "nei takk". Uendelig forvirrende for mine foreldre.

Dette. Akkurat denne frasen har jeg fått med meg, men mye annet blir ... jeg blir kjempeforvirret og skjønner ingenting. Spesielt når kommunikasjonen blir slik at andre motsier seg selv hele tiden. Hva mener de da? Og hvorfor sier de ikke hva de mener?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Der har du et av mine barn. Han har på enkelte områder et større ordforråd på engelsk og finner ofte på å bare endre endingen på engelske ord for å fornorske dem. Blant annet kalte han tyngdekraften for graviteten.

Dette kan skje her også.

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Ja, det er interessant at man føler veldig mye om dette.

Gammel 27-04-21, 16:57   #54
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg kunne ikke bydd meg mindre. Jeg skjønner uansett hva folk sier, så jeg lever fint med denne endringen.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 17:20   #55
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sykkelskjede høres veldig feil ut må jeg innrømme.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 17:47   #56
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Sykkelskjede høres veldig feil ut må jeg innrømme.

Mine ører ville ikke stusset engang, for ingen snakker jo faktisk om sykkelunderliv.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 18:10   #57
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På norsk har vi veldig mange ord som betyr flere ting, noe som er utfordrende for de som prøver å lære språket. Regne, bønner, tre, salat, mark, ris, tue, skudd, tak ... Som regel forstår man det ut fra sammenhengen ja.

Gammel 27-04-21, 18:11   #58
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Salat?

Gammel 27-04-21, 18:13   #59
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Salat?

Ja? Det er jo både en grønnsak og en matrett. Salad og lettuce på engelsk. Matretten kan, men trenger ikke, inneholde grønnsaken, eller ha noe med den å gjøre.

Gammel 27-04-21, 18:49   #60
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja? Det er jo både en grønnsak og en matrett. Salad og lettuce på engelsk. Matretten kan, men trenger ikke, inneholde grønnsaken, eller ha noe med den å gjøre.

Jepp. Ikke mye salat å spore i rekesalat eller potetsalat.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.