Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Påskemeny

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-21, 07:35   #41
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskemeny

Her var det mye godt!

Plan har vi ikke. Det er kun innfallsmetoden som gjelder. Skal tømme fryseren, så i dag ble det både spinatpai og rabarbrapai. Har mer enn nok av begge, så det kan gjentas. Bestiller lammestek og cream catalan fra restauranten vi støtter en dag i påsken, mulig noe en av de andre dagene, også. Sånn går no dagan.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 09:05   #42
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

En helt konkret plan har jeg ikke. Men jeg har handlet kalkun, oksesteik, lammelår-skiver og svinefilet, og det slo meg akkurat nå at jeg derfor har en dag for lite.

I dag serverer jeg taco, som jeg nemlig ikke vil ha på langfredag, men muligens går vi for pizza på påskeaften, så er vi i mål.

Gammel 31-03-21, 09:13   #43
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

• Onsdag Rotgrønnsaker i ovn
  • Torsdag Panang Curry
  • Fredag Ditto
  • Lørdag Stekt torsk
  • Søndag Sesam kylling
  • Mandag Ditto

Dessert blir eple/kanel/mandel muffins, iskrem og frukt.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 09:28   #44
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Onsdag: Skinke og brokkoli i fløtesaus med pasta
Torsdag: Koteletter med poteter og grønnsaker
Fredag: Lasagne
Lørdag: Pizzabaguetter
Søndag: Pinnekjøtt
Mandag: Pinnekjøtt rester og komle

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 10:01   #45
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi skal ha:

Ovnsbakte koteletter
blomkålsuppe
kyllingwok
noe med karbonadedeig.

Det er så langt vi har planlagt.

Gammel 31-03-21, 10:27   #46
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Min påskemeny blir:

Skjærtorsdag: Marokkansk lammegryte
Langfredag: Wienerschnitzel og asparges
Påskeaften: Tapas
1. påskedag: Grille (væravhengig)
2. påskedag: Fransk kjøttdeigpai

Tre av dagene med tips fra denne tråden. Herlig og takk igjen! Nå skal vi handle :-D

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 19:45   #47
Blånn

Blånn sin avatar

Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Lasagne
Poke bowl
Enpanadas
Lammestek
Pølsepizza

Rekkefølgen er ikke bestemt annet en lasagne i dag og lam på lørdag.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 19:56   #48
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Lasagne
Taco
Lammestek

Det blir nok lam to ganger, men det går bra.

Må nok handle mer middag på lørdag.

Gammel 31-03-21, 20:21   #49
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

I dag har jeg bakt Nennes rundstykker, så det blir middag for bonussøs og meg.
Skjærtorsdag: Hjemmelaga pizza
Langfredag: Lammelår
Påskeaften: Biff
1. dag: Pinnakjøtt
2. Fastfood, kebab eller kina.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 20:46   #50
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får helt hetta hvis det blir for mye tung kjøttmat flere dager på rad, men har to som elsker det i lag med meg, så prøver å lage noe som fenger alle, og som kan gjøres litt «lettere» eller kjøttfritt uten masse styr.
Tentativ plan, men ettersom det er jeg som lager maten kan det fort bli noe helt annet hvis jeg finner det ut etter dagsformen.

Onsdag: Gyros i hjemmebakt pita
Torsdag: Gratinerte grønnsaker, stekt pølse ved siden
Fredag: Huevros rancheros
Lørdag: Kalkun med masse godt tilbehør som foreløpig er ukjent
Søndag: Empanadas
Mandag: Aner ikke

Edit:
Har både ribbe og pinnekjøtt i fryseren så det kan muligens komme inn som erstatning en dag.
Disse koreanske innbakte pølsene var veldig populær i familien, blir det bra være kan det hende jeg lager slike og varmer opp på bålpanna.

https://www.altasiatisk.no/2020/05/k...nbakte-polser/

Sist redigert av Nextlife : 31-03-21 kl 20:54.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 21:06   #51
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ser det ut som om det blir

Onsdag: stekt laks
Torsdag: indisk lam + vegetar
Fredag: fiskepai med røkt kolje
Lørdag: lammestek
Søndag: kalkunbryst
Mandag: brokkolikaker

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 21:25   #52
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

I dag: Andebryst
Torsdag: Grilling (sommerkoteletter, div pølser og grønnsaker)
Fredag: Lammelår
Lørdag: Pinnekjøtt
Søndag: Grilling igjen (sjømat)
Mandag: Rester

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 23:11   #53
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Ja, og på påskeaften skal jeg være alene og sur, så da blir det smågodt til middag.

Ny plan, siden jeg skal være alene hele resten av påska. Da blir det litt heftig med smågodt og surmuling hver dag.
Planen er påskeskinke med rotmos en dag, grønnkålsalat en anken dag, kylling tikka masala en tredje og muligens en risotto etter det.

Jeg har også frossenpizza hvis det skulle røyne på med motivasjonen.

Gammel 01-04-21, 00:03   #54
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Idag ble det pasta med grønnsaker, skinke og fløte.
Torsdag: Åpent
Fredag: Lammestek med fløtegratinerte poteter og grønnsaker ( mamma kommer til middag)
Lørdag: Grilling av pølser og burgere til lunch, middag åpen
Søndag: åpen
Mandag: åpen

Men vi har middag til hver dag så det kommer an på hva vi har lyst på, og gidder å lage.

Gammel 01-04-21, 14:28   #55
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

En helt konkret plan har jeg ikke. Men jeg har handlet kalkun, oksesteik, lammelår-skiver og svinefilet, og det slo meg akkurat nå at jeg derfor har en dag for lite.

I dag serverer jeg taco, som jeg nemlig ikke vil ha på langfredag, men muligens går vi for pizza på påskeaften, så er vi i mål.

Konkret et planen ikke fortsatt. Men dagens er landet

Det blir lammelårskivene som stekes lett og legges i ovnen. Hvor da ds blir liggende på en seng av å og et og gulrot som først er stekt og deretter havnet inn der først.

Sånn for å ikke ha tre "saus og kote poteter & gulrot" middager.

Svinefileten blir meget mulig baconsurret, vi får se hvor mange ganger vi spiser egg og bacon først. Det blir etter lørdag. For jeg har kjøpt for lite tomat og agurk (til den tenker jeg altså å servere en salat)

Ungene har stemt på pizza på lørdag. Så det blir det nok

Gammel 01-04-21, 17:15   #56
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her blir/ble det slik:

Tirsdag: Klubb, dampepølse og kålrabistapp.
Onadag: Rester pluss boysenbærfromage
Torsdag: Full frokost med rundstykker, sylteflesk (rester etter jul fra fryseren), roastbeef, fenalår, kokte egg og spekeskinke. Juice/sjokolademelk. Lunsj, etter liten tur i skogen, på altanen med teppe og jakke, så idyllisk og iskald vind. Hadde varma kanelboller med vaniljekrem og solo super til. Skikkelig påske og vår! Og nå har vi hel ribbensstek på grillen. Blir enkelt tilbehør type ferdig potetsalat, noe som grønnsaker og noe. Må snart finne ut av det.
Fredag: Grille pølser på tur (eller i hagen dersom noe skjærer seg for utflukt. Viktigste er at Klumpen får brukt den vesle gassgrillen sin)

Så blir det koldtbord/tapas en dag og foreløpig er de to andre dagene litt åpne. Har mye i fryseren.

Gammel 01-04-21, 17:21   #57
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har hatt lamgtidsstekt kylling. Biff. I dag er det lammelår, med marrokansk? marinade.
I morgen pita med rester, og så blir det nok pizza på lørdag.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-21, 17:37   #58
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Note to self: Det er ikke bakepulver i den blå boksen. Det er vaniljesukker.

Hilsen baker ny gulrotkake.

Gammel 01-04-21, 17:42   #59
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Torsdag: Hjemmelagde ravioli med kjøttfyll og salviesmør
Fredag: Taco (fredag er fredag)
Lørdag: Lammecarré, potetmos, sellerirotpuré og grønne bønner
Søndag: Pølser på engangsgrill? Luksussmørbrød? I hvert fall skal vi ut på tur.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-21, 20:13   #60
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Marokkansk lammegryte

Her må du ikkje la deg skremme av den lange ingredienslista. Ta sjansen, og du får ei utruleg smaksoppleving.

---

800 g lammelår i skiver (eller fårikålkjøtt)
salt og pepar
olje til steiking

1 bunt koriander med røter
3 cm ingefærrot
3 kvitlauksfedd
2 raude chili
3 raudlauk
1 kanelstang
1/2 ts korianderfrø
1/2 ts heil spisskummen
1/2 ss anisfrø
5 heile kardemommekapslar
2 stjerneanis
1 liter kyllingkraft
1 dl soyasaus
1/2 dl lønnesirup
200 g svisker
2 lime

600 g søtpotet
100 g smør

1 sitron
2 dl yogurt naturell

---

Del kjøtet i bitar. Krydre raust med salt og pepar og brun kjøtet i olje. Legg kjøtet til side.
Surr grovhakka raudlauk, finhakka korianderrot, ingefær, kvitlauk og chili blank i oljen etter lammet. Støt kryddera (utanom kanelstang og stjerneanis) i morter, ha dei i laukblanding og steik nokre minutt til.
Tilset kjøt og kyllingkraft, la putre i ein liten time.
Tilset soyasaus, lønnesirup og svisker og la koke minst ein halvtime til. Kjøtet må vere lenge nok på varmen til å bli godt og mørt.
Smak til med limesaft.
---
Del søtpoteten i terningar og kok den mør. Mos den saman med smør, smak til med salt og pepar.
---
Bland yogurt med skalet og safta frå sitronen.

Altså virkelig

OMG og DU MILDE HIMMEL det var FANTASTISK godt.

Jeg får ikke prikket deg, men vi har hatt en herlig middag akkurat nå takket være oppskriften din. Dette skal vi lage flere ganger.

Har vært to ganger i Marocco og spist på de beste restaurantene, men ingenting av det vi fikk der, var i nærheten så godt som dette. Tusen takk igjen!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:11.