Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-19, 09:11   #1
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Støtter Harriet på at det er fornuftig og vel anvendte penger å bruke maler fremfor å male selv. Malere gjør det mer grundig og det blir rett og slett mye penere. Raskere går det også.

Vel, jeg vet ikke om jeg er helt enig. Det kommer veldig an på firmaet/maleren. Vi hadde noen til å sparkle og male her og det ble så grusomt at en 5-åring hadde klart det bedre. Vi nektet selvfølgelig å betale og fikk inn et nytt firma. De var flinkere, men måtte klage på de og. Mye penger for mye irritasjon for å si det sånn.

Når det er sagt så vil mannen min ha inn folk til å sparkle hele huset innvendig, men malingen tar vi selv.

Gammel 23-08-19, 09:32   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det også, de skal sparkle og male tak og lister. Veggene maler vi selv.

Gammel 25-08-19, 12:22   #3
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Støtter Harriet på at det er fornuftig og vel anvendte penger å bruke maler fremfor å male selv. Malere gjør det mer grundig og det blir rett og slett mye penere. Raskere går det også.

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Vel, jeg vet ikke om jeg er helt enig. Det kommer veldig an på firmaet/maleren. Vi hadde noen til å sparkle og male her og det ble så grusomt at en 5-åring hadde klart det bedre. Vi nektet selvfølgelig å betale og fikk inn et nytt firma. De var flinkere, men måtte klage på de og. Mye penger for mye irritasjon for å si det sånn.

Når det er sagt så vil mannen min ha inn folk til å sparkle hele huset innvendig, men malingen tar vi selv.

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Ja, det også, de skal sparkle og male tak og lister. Veggene maler vi selv.

Tja, jeg skal i alle fall ikke male noe som helst. Helten vil gjerne sparkle og male selv og når jeg ser den jobben han har gjort tidligere (forrige bolig, nåværende bolig, hytta, hos Broder'n osv.) så skal ikke jeg protestere. Ombestemmer han seg protesterer jeg ikke på det heller.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 12:22   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi brukte 6 mnd på totalrenovering, ombygging og utbygging. Vi bodde oppi det og flyttet rundt i huset. Det var _helt jævlig_ mens det sto på, men vi sparte en del penger på det og ikke minst har barna fått noen gode røverhistorier å fortelle om 6 mnd med skjevstekt pizza i hybelkomfyr og soving på flatseng på et kott.

Gammel 25-08-19, 12:28   #5
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Vi brukte 6 mnd på totalrenovering, ombygging og utbygging. Vi bodde oppi det og flyttet rundt i huset. Det var _helt jævlig_ mens det sto på, men vi sparte en del penger på det og ikke minst har barna fått noen gode røverhistorier å fortelle om 6 mnd med skjevstekt pizza i hybelkomfyr og soving på flatseng på et kott.

Det har vi gjort også, bare at vi brukte to år! Og vi (mest Helten) gjorde alt unntatt det elektriske og badene selv. Fytte grisen. Men det ble noen gode historier. Okay, ikke helt det samme siden vi faktisk hadde en ferdig, men trang, første etasje å bo mens andre etasjen ble bygd ferdig. Første etasjen ble ombygd og renovert etter at andre var ferdig. Da grilla vi mye siden kjøkkenet var ute av drift.

Gammel 23-08-19, 14:11   #6
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og ikke minst presenning som sengeteppe, som var det første man la på når man sto opp. Både for vann når det regnet en periode, og for støv når vi rev taker. Eller når vi våknet av ei regnskur på natta uten at vi hadde lagt over presenning når vi hadde åpent tak fordi det ikke var meldt noe og det var knallvær. Og vi vurderte å henge opp hengekøyer mellom de nye takstolene før vi fikk tak for å sove under friluft. Men så ble det så sent på natt før vi kunne få lagt oss og vi var så slitne at ingen gadd å henge dem opp. Ikke hadde vi gulv i 2. etasje heller sånn at en måtte jo sikret seg for å gå på bjelkelaget. Men jeg drømte om å sove i hengekøye mellom takstolene akkurat som det hadde blitt en tretopphytte.

Ikke minst jobben med å rive ei hel murpipe fra tak til gulv. Koster bare 25.000,- mer for kliss ny stålpipe som tar mye mindre plass, enn å skjøte på og renovere den gamle pipa 2 meter. Rivejobben hadde vært dyr å latt andre ta, så den tok vi selv. En kamerat som satte traktorhengeren sin på utsiden og vi sendte stein ned i et kloakkrør vi lånte og satte opp mellom hengere og 2. etasje. Trenger ikke trening når en renoverer hus.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 14:31   #7
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg leser enkelte innlegg er jeg glad vi ikke bor i galskapen, nok å bo med esker i kjelleren og en stappfull garasje. Her selges ingenting før jeg har en ren seng, dusj og kjøkken i nytt hus! Det var betingelsen når vi kjøpte.

Gammel 23-08-19, 15:49   #8
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er også veldig glad for at vi ikke bor i huset vi renoverer, jeg hadde blitt gal. Det var strengt tatt ikke noe alternativ da alt ble revet ned til reisverket.

Gammel 26-08-19, 20:16   #9
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Linoleum heter Marmoleum klikk, finnes som kvadrater eller "planker", og legges på samme måte som parkett og laminat. Det er kork i underlaget her, som noen nevnte i et innlegg.
https://www.forbo.com/flooring/no-no...vp2y#panel_104
Finnes vel hos alle gode fargehandlere, tenker jeg.

Fibo veggplater på badet:
https://fibo.no/bygg-bad/

Samme platene leveres også som Kitchen Boards, til å ha over benken i stedet for fliser:
https://fibo.no/nytt-kjokken-pa-en-e...kitchen-board/

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-19, 08:49   #10
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Der er vanskelig å skrive beskrivelse til byggmesteren som skal renovere nyhuset. Og få tid midt oppi valgkampen til å se på det sammen siden Helten er opptatt med den. Bare å få sett på materialer er kinkig nok, for ikke å snakke om alt som skal med i en slik bestilling.

Gammel 18-11-19, 22:17   #11
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker best vegger jeg kan skru og spikre og henge ting på, uten å tenke på om det er en stender bakom. Er det snakk om helt nye vegger? Jeg har vært med på å legge gipsplater utenpå gamle vegger/veggplater, og da var det ikke problem å henge opp noe, bare huske lange nok skruer og stifter.

Noen sier at gips er mer lyddempende, hvis det betyr noe.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-19, 10:42   #12
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg liker best vegger jeg kan skru og spikre og henge ting på, uten å tenke på om det er en stender bakom. Er det snakk om helt nye vegger? Jeg har vært med på å legge gipsplater utenpå gamle vegger/veggplater, og da var det ikke problem å henge opp noe, bare huske lange nok skruer og stifter.

Noen sier at gips er mer lyddempende, hvis det betyr noe.

Takk for svar. Lyddemping betyr ganske mye.

Gammel 18-11-19, 22:54   #13
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den viktigste grunnen til å velge gipsplater er brannsikkerhet. Mulig det finnes nyere plater med brannhemmende maling som er like gode som Brann-skiller. Den store ulempen er det med å henge opp tunge ting. Bør settes opp spikerslag på baderoms og kjøkkenskap feks. Kanskje også om dere vil henge tv på veggen. Ellers er det få ting som ikke kan henges. En bør legge på hjørnelister på gipsplatene så blir de ikke skadet.

Tipper byggmesteren ber dere vurdere sponplater fordi de er billigere i innkjøp og mindre arbeidskrevende.

Gammel 19-11-19, 08:28   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gips er brannhemmende og lyddempende. Det trumfer lettere opphenging av bilder for mitt vedkommende. Vi la gips utenpå de gamle platene og kan henge bildene rett på uten bruk avspesialspiker. Det kan man kanskje ikke gjøre med bare gips, men jeg ville nok valgt det uansett.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-19, 10:41   #15
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Takk for svarene her. Alle veggene må nok rives til reisverket, så da tror jeg et alternativ er sponplater innerst og gisp utenpå det. Fordelene med gips er brannhemming og bedre lyddemping, forsto jeg dere rett da?

Gammel 19-11-19, 11:03   #16
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har gått for walls2paint plater i hele huset. Fant på tilbud på Monter for et par uker siden, og de lurte på om vi faktisk skulle ha så mange. Dette er sponplater som er klare til å males når de er satt sammen, og ikke så tynne som vanlige sponplater, og i innerveggens så har vi jo 10cm isolasjon i tillegg. Glatte vegger. Skal du ha spon + gips så bør du sjekke kostnaden hvis det spiller noen rolle. Og skal du bare ha vanlige sponplater så må du ta med kostnaden for Sparkling og tapet utenpå igjen også før maling. Gips må jo også sparkles etterpå før maling.

Gammel 19-11-19, 11:15   #17
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Vi har gått for walls2paint plater i hele huset. Fant på tilbud på Monter for et par uker siden, og de lurte på om vi faktisk skulle ha så mange. Dette er sponplater som er klare til å males når de er satt sammen, og ikke så tynne som vanlige sponplater, og i innerveggens så har vi jo 10cm isolasjon i tillegg. Glatte vegger. Skal du ha spon + gips så bør du sjekke kostnaden hvis det spiller noen rolle. Og skal du bare ha vanlige sponplater så må du ta med kostnaden for Sparkling og tapet utenpå igjen også før maling. Gips må jo også sparkles etterpå før maling.

Vi har også disse platene, det sparte nok inn mange arbeidstimer både fordi de går raskt å sette opp, og man bare kan male rett på. Ble veldig pent.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-19, 15:18   #18
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Vi hadde veldig lyst på Walls2Paint, men ble frarådet dette av både håndverker og produsent. Vi har et gammelt hus med mye skjeve vegger, disse platene "krever" mye av underlaget. Vi gikk derfor for gips, men har satt inn ekstra stendere der vi anser det som nødvendig. Mange av ytterveggene lot vi sponplatene stå og kledde de med ny fin gips.

Gammel 19-11-19, 17:43   #19
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Nå skal det være sagt at vi retter alle vegger og lekter ut hele veggen med nye lekter og etterisolerer, så underlaget hos oss på wall2paint platene blir som i et nytt hus egentlig. Så det kan sikkert være greit å vurdere fordeler og ulemper om en skal sette det opp i et gammelt hus. Men platene er bare geniale.

Gammel 19-11-19, 22:35   #20
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Huset vi skal rehabilitere er fra 1970. Alle fagfolk jeg kjenner sier gips så da blir det nok det. Positivt at to vil legge inn "bud", men den ene antyder timepris i steden for totalpris. Det føles i hvert fall skummelt.

Svar

Emneord
oppussing

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:48.