|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Veldig kjent, ja. Jeg merker at mannen min har begynt å tenke mer på sånne ting som skal planlegges det siste året hvor jeg har vært mye syk og hatt tung belastning til tider, og ser jo at selv om han ikke planlegger med samme tidshorisont, går jo ting rundt likevel. Så det er en miks av strukturelle årsaker og personlighetstyper som ligger bak hos oss, tror jeg. Han gjør like mye praktisk husarbeid som meg og har bedre oversikt over fellesøkonomien, men jeg planlegger og administrerer litt i overkant mye. Jeg synes imidlertid vi beveger oss i riktig retning ved at jeg slipper litt mer taket og han ser litt mer selv, så det er håp.
|
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?
Etter litt tenking og gode innspill: han planlegger og utfører en rekke ting jeg sjelden tenker på i forhold til bil, vedlikehold/oppussing av hus og hage, så det er nok ikke så skjevt fordelt likevel.
|
|
|
|
#3 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Kjent her også, men egentlig er det ikke noe problem. Mannen er jo vant til at jeg i perioder reiser mye, og da må han jo ta kontrollen hjemme på egenhånd. Det hender da at ting går i glemmeboken, men det orker jeg rett og slett ikke stresse med. Har vi store 'eventer' som skal planlegges, pleier vi å gjøre det sammen (ferie, jul, julefest ++). |
|
|
|
|
|
#4 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Ja og nei. Jeg er logistikksjef for bursdager, kjøring, legetimer, trening og så videre. Ingen rydder særlig. Eller mannen maser og jeg blir sur. Ingen følger opp... Mannen bruker å fikse bursdagsgaver da, og handler og lager det meste av hverdagsmaten, men i det siste har det visst sklidd litt ut det også.
|
|
|
#5 |
|
Fola Blakken
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg hadde definitivt den største mentale belastningen da jeg var gift. Jeg husker en kollega spurte meg et snaut år etter at jeg ble alene om det ikke var fryktelig strevsomt å administrere tre unger alene, og jeg svarte som sant var at, nei, det var jeg vant til. Husarbeid og 'sin del' av henting/bringing var null problem, men det var jeg som hadde oversikten.
|
|
|
|
#6 |
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Det er litt delt her....Når det gjeld innkjøp av klær er det eg som tar både den mentale belastninga med å holde oversikt over kva som trengs og eg som gjer dei faktiske innkjøpa.
|
|
|
#7 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Vi har det ikke sånn. Jeg står riktignok for mer koordinering rundt spesielle happenings (bursdag, høytider etc) men det går opp i opp med at han nok gjør mer husarbeid i hverdagen. Vi har ingen mine/dine oppgaver. Vi gjør det som må gjøres (og har ganske lik terskel for hva det er). Han jobber turnus, det har både pluss- og minussider. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Hvis det er slik at den mentale belastningen er større hos kvinner, burde vel sykefraværet vært høyt i alle land hvor det bor kvinner som er i jobb. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?
Er det nødvendigvis slik at man må bli sykemeldt hvis man har høyere mental belastning enn partner?
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg vil si jeg har mesteparten av denne typen mental belastning i familien, men mannen har den på en del områder, så det er ikke helt ensidig.
|
|
|
#11 |
|
© All rights reserved
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Dette var velkjent, men mer før enn nå. Vi har alltid vært likestilt på husarbeid, i alle fall nesten, mannen har nok til tider gjort mer enn meg. Men det meste av logistikken og planleggingen var min jobb, fordi jeg tok den rollen og holdt på den. Etter hvert som vi fikk flere barn og jeg fikk en mer krevende jobb måtte jeg overlate mer til mannen, og jeg måtte senke kravene på hva jeg mente var god nok kvalitet på det meste. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
audio, video, disco
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Her gjør vi nok like mye hver og jeg legger meg ikke bort i handling og matlaging i ukedagene. Jeg har litt mer oversikt over avtaler, tror jeg. Eneste er dersom en av oss reiser bort noen dager, da gjør han ikke noe i forkant, mens jeg feks passer på å ha tomme skittentøyskurver, for jeg har ansvar for klesvask.
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Med unntak av jula, egentlig ikke. Vi har noen områder der den ene har mer overblikk, for meg blant annet barnas helse, for han barnas idrettsaktiviteter og en stor grad av mathandling. Resten deler vi egentlig både ansvarsfølelse og gjennomføring på, tror jeg.
|
|
|
#14 |
|
can-jur
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Å gi slipp på den "belastningen" innebærer å akseptere at hans måte å gjøre det på er bra nok. Og det gjør jeg. Jeg tar de tingene som er viktige for meg, som jeg må ha stålkontroll på for å slappe av. Også deler vi på resten. Det betyr at han husker legetimer, votter i sekken og skidag. Ingen plukker opp håndklær fra gulvet og ingen vasker opp
|
|
|
|
#15 |
|
can-jur
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Han holder i tillegg orden på biler, oljeskift, ved, vedlikehold av hus etc.
|
|
|
|
#16 |
|
Erfaren nok
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Kjenner meg også igjen. Mest i det å rydde det man ser, som betyr å plukke opp det som ligger på gulvet, istedet for å bare tråkke over :gal Og jeg sier ifra innimellom, men da føler jeg at jeg maser.. og har lite lyst være maskjerring.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg har alt som gjelder vedlikehold av hus og hytte, da. Ikke nødvendigvis utførelsen, men planlegging, valg, innhenting av tilbud om vi skal sette noe ut, prosjektledelse, etc. Jeg tror huset kunne falt ned rundt ham.
|
|
|
#18 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Spot on for min del. Men jeg har nok høyere terskel for rot, så løser det med å gjøre det meste selv i tillegg til organisering og planlegging i Familien AS
|
|
|
#19 |
|
Tatt på
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Nja, det er ikke helt slik hos oss. Han har oversikten over klærne til ungene, det er han som bruker to timer på å rydde stuebordet, ser når det må vaskes og maser på oss andre om å rydde.
|
|
|
#20 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Vi deler ganske greit på husarbeid (hvis vi teller kjøring av unger som husarbeid, hvis ikke gjør nok jeg mest), men ja, det er jeg som planlegger jul, barnebursdag, sommerferie, påskerebus, 17.mai, konfirmasjon og barnedåp.
|
![]() |
|
|