Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Er du redd for elg?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Se resultatene: Er du redd for elg når du er ute i marka/naturen
Nei 47 43,12%
Nja, ikke sånn i vanlige situasjoner 43 39,45%
Liker dem ikke, men lar det ikke begrense meg 15 13,76%
Ja, jeg skulle være mer ute i marka om det ikke var for elg 0 0%
Jeg liker dem virkelig ikke! 1 0,92%
Jeg er aldri ute i naturen alene pga elg 0 0%
Jeg er aldri ute i naturen alene når det er mørkt pga elg 1 0,92%
Livredd 0 0%
Sjokolade 2 1,83%
Deltakere: 109. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-18, 16:05   #1
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du redd for elg?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Kjører du grytidlig over Venabygdfjellet om sommeren, mens krøttera ligger i veibanen og koser seg kan det være et slit å få dem unna.

De gangene vi har opplevd det har jeg sittet bak rattet mens mannen min har gått ut av bilen for å jage dem bort. Da er set nærmest snakk om dytting for å få dem til å Rikke seg. Jeg foretrekker å sitte inni bilen da gitt.

Jeg ble forlatt i midtgangen i farfar sitt fjøs, da jeg var rundt fire år. Sultne (jeg mener faktisk blodtørstige, men folk bare ler av meg) kuer på begge sider kunne nå meg når de strakk hals. De strakk mye hals. Jeg overlevde med et nødskrik. Bokstavelig talt. Både farfar og pappa kom løpende når de omsider hørte skrikene over den aggressive rautingen.

Gammel 27-02-18, 17:11   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men hvis den står midt i sporet, som vel er mest aktuelt nå, siden de trekker ut av dypsnøen, så er det jo ikke lett å "gå rundt" heller. Der jeg gikk var det ganske smale spor, med dyp snø rundt... Tror jeg hadde snudd.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Elger som ikke flytter på seg når du kommer nært er litt for tamme og i et sånt tilfelle hadde jeg nok snudd. Tamme elger er verre enn dem som er redde siden de slipper folk temmelig tett innpå seg, men like fullt angriper om de føler seg truet.
Her i området har det vært tilfeller med angrep fra sånne elger.

Det er ikke veldig vanlig at de ikke flytter på seg, i hvert fall ikke på denne tiden på året for nå er det vel hverken kalver eller brunst. Som regel vil de mer bort fra situasjonen enn hva man vil selv. Jeg har som sagt orientert og da er fordelen at man som regel høres, man knekker noen grener osv her og der og da går elgen unna.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 16:34   #3
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror jeg hadde dødd av skrekk om jeg møtte en elg på løpe- eller skitur i marka. Likevel nøler jeg ikke med å benytte meg av marka året rundt både i lys og mørke selv om jeg vet det fins elg der.
Jeg er i utganspunktet ikke redd rådyr og hjort som fins overalt her (inkludert i hagene rundt husa i nabolaget mitt), men jeg må innrømme at jeg skreik da jeg løp på et rådyr på løpetur en gang Jeg tror muligens rådyret ble like redd som meg

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 16:43   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke redd. Men har respekt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 17:24   #5
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel Pelen... ikke helt erfaringen min fra de siste dagene. De som roter seg ned i boligstrøk nå blir fort husvarme og de er ikke veldig villige til å flytte på seg. Jeg gikk langs gang og sykkelvei like ved en stor dagligvarebutikk. Elgene stod noen få meter unna meg og spiste på et epletre. En gårdbruker prøvde å jage den bort, men den var visst ikke interessert i å bli jaget.

Uti marka er jeg mer vant til sky elg. Nå er det såpass mange som vandrer i boligstrøk at det er en plage.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 17:26   #6
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vilt redd de. Her er elg i marka som jeg vanligvis i flere ganger i uken, og i perioder reker de rundt husene også. De er jo enorme og løper fort, og hjelpe og trøste å skulle bli påløpt av en sånn.

Gammel 27-02-18, 18:38   #7
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er egentlig ikke redd for elg, men jeg har respekt for dem. Elgkuer med kalv eller våryre unge okser kan være noe uberegnelig. Har møtt elg mange ganger. Har hatt dem på beite sammen med hestene, møtt dem mange ganger på rideturer og trilleturer med barnevogn (akkurat det er skummelt!), og har hatt flokker på 7-8 elger i hagen når jeg har stått opp. Har kun hatt en ubehagelig hendelse med elgene, og det var en gang jeg red alene i skogen på en helt ukjent hest. Vi møtte på en elg som begynte å følge etter oss! Hesten blåste trompetnese og var mer opp og ned enn framover når vi skulle komme oss videre, og heldigvis møtte vi noen turgåere med bråkete barn etter noen hundre meter. Da snudde heldigvis elgen.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 18:48   #8
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guava, ja i boligstrøk er de nok mindre redde. Jeg tenkte mer på midt ute i skogen.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 19:08   #9
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, jeg er ikke redd elg.
Har møtt mange, på tur i skogen. Både enslige elgokser, og flokker med elgkuer og kalver.

Der er fine dyr!

Gammel 27-02-18, 19:34   #10
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, jeg er ikke redd for å møte elg i skogen. Men jeg har respekt for de og holder meg unna om jeg ser kalv.

Har møtt elg flere ganger når jeg drev med orientering. Også ku med to små kalver. Heldigvis fikk jeg lusket meg unna før de så meg. Elg langs veien derimot er jeg redd for å møte.

Gammel 27-02-18, 19:44   #11
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bor et sted der det ikke finnes elg, så er svært lite bekymret for å møte en når jeg er ute i skogen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 19:48   #12
Normy
Superduperaktiv

Normy sin avatar

Medlem siden: Jun 2016
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Svarte nei, men var ikke høy i hatten da jeg - til hest - møtte elgkolle med kalv.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 20:55   #13
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Nei, men når onkel hadde møtt en full elg som hadde spist gjæra epler var han redd og kjenner jeg meg selv rett hadde jeg også blitt redd i en slik situasjon. Normalt edru elger holder seg som oftest borte fra mennesker, så de tenker jeg sjeldent over.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 21:01   #14
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke redd for elg, men har respekt for dyret.

Har sett/møtt elg flere ganger, men har aldri følt redsel.

Gammel 27-02-18, 21:15   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det ville vært bortkastet bekymringsenergi, her finnes vel knapt noen utgaver av det dyret. Den eneste elgen jeg har sett i mitt liv så jeg på Østlandet for nesten 20 år siden.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 22:11   #16
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har møtt på elg med kalv på joggetur et par ganger, og da har jeg snudd fort. Ellers er det mye elg både her jeg bor og der vi har hytte, så til vanlig er jeg bare redd for å få dem i frontruta. Har hatt elg løpende foran bilen mange ganger, og det er ikke gøy hvis man kjører på veier med høy fart.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 22:36   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til alle vestlendinger kan jeg forsikre om at det er STOR forskjell på å få en elg og en hjort tett innpå seg. Elgen er så SYKT mye større, det er ikke samme liga en gang. Og rådyr er jo bare søte.

Jeg er ikke redd for elg, men har stor respekt for store dyr, og hadde nok kommet meg unna litt kvikt hvis den sto i skiløypa. Og jeg bare venter på å få en i skiboksen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-18, 11:50   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Til alle vestlendinger kan jeg forsikre om at det er STOR forskjell på å få en elg og en hjort tett innpå seg. Elgen er så SYKT mye større, det er ikke samme liga en gang. Og rådyr er jo bare søte.
:

Det vet jeg. :erikkeheltdustselvomjegervestlending:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-18, 20:22   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det vet jeg. :erikkeheltdustselvomjegervestlending:

Jojo. Men det er ganske mange i tråden som sier at de aldri har sett elg, men ikke er redd for hjort. Og jeg var veldig, veldig overrasket selv første gang jeg fikk se elg. Jeg hadde virkelig ikke tatt inn over meg hvor schwær den er.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-18, 22:48   #20
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha ja det er innmari stor forskjell på elg og hjort.

Det vandrer flokker på 10-20 hjort tett på, men de er mindre dyr og de blir ikke så mannevonde som elg kan bli.
Jeg så en titagger en dag. En sint sånn en er det best å komme seg unna.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.