Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bare meg som er streng?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-17, 10:43   #1
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bare meg som er streng?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Heldigvis syns vi snowboard, sykler og datamaskiner er magi, fest og moro.

Og da er jo det utmerket på alle vis!

(Jeg ser for meg at minstemann, som er av den mer fysiske typen, kan sette pris på sånt etterhvert, mens både jeg og eldste nok hadde begynt å grine om vi fikk ski til jul. )

Gammel 06-12-17, 10:45   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

(Jeg ser for meg at minstemann, som er av den mer fysiske typen, kan sette pris på sånt etterhvert, mens både jeg og eldste nok hadde begynt å grine om vi fikk ski til jul. )

Sønnen vår går ikke på ski, så det gir vi ham selvsagt ikke. Men om han hadde gjort det hadde jeg blitt temmelig sur om han begynte å grine av gaven sin.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-17, 10:52   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gir også praktiske ting til jul og bursdag, men holder litt styring på hvilke praktiske ting som ungene faktisk vil sette pris på.

Knerten fikk slalåmski til bursdagen sin i oktober (kjøpt brukt av FP-venn ). Det var stor stas. Han hadde nok ikke blitt like overlykkelig over nye langrensski, så det fikk han ikke (selv om han strengt talt hadde trengt det også).

Nå sitter han og surmuler over hvor treig pc'en hans er. Og den er virkelig treig, så han kommer til å bli veldig godt fornøyd med ny pc. Pc brukes både til fest og morro og til skolearbeid, og det flytter nok grensa mi for hvor mange 1000 man kan bruke ganske betydelig.

Gammel 06-12-17, 10:51   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og som foreldre er det vår jobb å forklare ungene at dette har faktisk noen brukt tid og penger på å gi deg, så selv om det kanskje ikke er det du ønsket deg mest, bør du sette pris på at noen har tenkt på deg og ønsket å glede deg.

JA! Og akkurat dette er det jammen meg en del voksne som hadde trengt å få høre også.

Gammel 06-12-17, 10:36   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke du er spesielt streng, vi ligger vel omtrent på samme nivå uten at noe er avtalt. Jeg er ganske mye eldre enn søsknene mine, så Hiawata fikk naturligvis veldig rimelige gaver fra dem da han var liten og de var studenter. Deres barn får dyrere gaver av meg, fordi jeg har større økonomiske muskler. Samtidig er det år vi ikke har så god råd, og da strammer vi selvsagt inn gavebudsjettet. Vi legger mest vekt på at gaven skal være ønsket, og mindre på pris, men har nok en mentalt øvre grense. Vi voksne søsknene donerer til gode formål i hverandres navn.

Det hender at Hiawata får ekstremt dyre gaver, men da er det ofte noe han ønsker seg veldig-veldig eller virkelig trenger, og vi er flere som spleiser. Også får han kanskje noe veldig rimelig ved neste anledning. I stedet for å sette faste priser på gaver prøver vi å vise verdien av ting, ved at dyre gaver betyr færre gaver i form at mange spleiser, at jul ikke er en anledning til bestilling (men detaljerte ønskelister er ok, men bør inneholde ting i ulike prisklasser).

Vi prøver å benytte jul og bursdag til å også gi "fornuftige" gaver som han ville fått uansett, slik som snowboard (som er den vinteraktiviteten familien driver med), datamaskin etc. "Dessverre" for denne orningen er at bursdagen også er på tidlig vinter, så det er vanskelig å gi sykkel og slikt, spesielt da han var yngre og kunne tenkes å vokse fra tingen innen sommeren kom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-17, 11:02   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg fokuserer ikke så veldig på pris på gavene. Jeg gir de det de trenger/ønsker seg. Det trenger heller ikke være likt.

Ett år fikk eldste for eksempel dyr telefon og smartklokke, jeg tror verdien var på 10000 til sammen (jeg hadde vunnet den). Minste fikk selvsagt ikke gave til 10000 av den grunn. Vi ligger nok på mellom 1000-2000 per ban, med mindre det er noe helt spesiellt. De får to da. En av oss, og en av nissen. Tror ikke de blir så bortskjemte av den grunn.

Min familie har et ganske edruelig forhold til gaver, og mannen sin famile har ikke så mye penger. Så det begrenser seg jo litt selv - selvom de absolutt får mer enn nok.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-17, 11:07   #7
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, likt blir det ikke her heller. 12-åringen vil få klokke, sirkusungen vil få enhjulssykkel. Hvordan i all verden skal de kunne vite at klokka koster mer enn sykkelen (som var på halv pris)? Tredje får trolig ny mobil, som ved nykjøp i vanlig butikk vil koste flere tusen, men som mannen, på grunn av sin jobb, får skaffet uten at det koster særlig mye.

Det har blitt gitt både ski og skøyter i julegave her, men det har de også ønsket seg. Eldste ønsket seg skøyteski et år, og siden hun ikke trente aktivt langrenn, og hadde vanlige klassiske/allroundski fra før, så hadde det vært uaktuelt å kjøpe dette utenom. Så da fikk hun det til jul. I fjor ønsket hun seg, og fikk, nye skøyter. De har også fått andre bruksting som de har hatt behov for, og som vi uansett ville kjøpt om de ikke hadde fått det i gave, men det har vært sånt som det har vært stas å få. Jeg hadde vel heller ikke blitt kjempeglad over å få en sekk med doruller, eller en kasse med vaskemiddel, selv om dette er ting jeg trenger mer enn et fint skjerf eller et par stilige øredobber.

Sist redigert av My : 06-12-17 kl 11:15.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-17, 12:47   #8
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg hadde vel heller ikke blitt kjempeglad over å få en sekk med doruller, eller en kasse med vaskemiddel, selv om dette er ting jeg trenger mer enn et fint skjerf eller et par stilige øredobber.

I fjor var sønnen min på julegaveshopping. Han kom tilbake med en nokså tung firkantet presang til meg som han hadde kjøpt på Elkjøp. Lurte veldig på hva dette var siden de har et nokså begrenset budsjett på 200 kroner tilsammen til alle de vil kjøpe til. Det viste seg å være en boks vaskepulver og det ble god humor på julaften.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-17, 12:49   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

I fjor var sønnen min på julegaveshopping. Han kom tilbake med en nokså tung firkantet presang til meg som han hadde kjøpt på Elkjøp. Lurte veldig på hva dette var siden de har et nokså begrenset budsjett på 200 kroner tilsammen til alle de vil kjøpe til. Det viste seg å være en boks vaskepulver og det ble god humor på julaften.

Ja, gjort med humor kan det selvsagt funke bra. Husker mamma ett år fikk et bilbatteri i bursdagsgave fra mannen sin.

Gammel 06-12-17, 12:53   #10
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, gjort med humor kan det selvsagt funke bra. Husker mamma ett år fikk et bilbatteri i bursdagsgave fra mannen sin.

For mange år siden forsvant plutselig min bror rett etter middagen og sa han hadde glemt gavene hjemme. Det var det året vi fikk spennende ting som slepetau, isskrapevott og annet gøy kjøpt på bensinstasjonen. Så var tydelig at han faktisk hadde glemt av hele greiene. Det er også en sånn historie som vi ler godt av.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-17, 11:06   #11
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg gir også ski utenom. Ingen av ungene liker ski (men må på skitur likevel), så det syns jeg ikke de skal få i julegave. Men minste har for eksempel fått skøyter i julegave (og rulleskøyter i bursdagsgave), fordi det er noe hun ønsker seg og blir glad for. Jeg tror nok ikke hun hadde begynt å grine av ski, men hun hadde nok syns det var litt stusselig.

Det er jo litt som om mannen ga meg fotballkamp-billetter til jul - jeg hadde ikke blitt så glad for det, selvom jeg godt kan bli med på en kamp eller tre hvis han vil at jeg skal være med. Bare ikke som julegave.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-17, 11:10   #12
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Det er jo litt som om mannen ga meg fotballkamp-billetter til jul - jeg hadde ikke blitt så glad for det, selvom jeg godt kan bli med på en kamp eller tre hvis han vil at jeg skal være med. Bare ikke som julegave.

Veldig bra sammenlikning.

Gammel 06-12-17, 11:35   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sønnen vår ble femten for et par dager siden, og siden det er så tett mellom, ser vi alltid på jule- og bursdagsgavene samlet. Han ønsker seg sjelden så mye, men var veldig fornøyd med å ha greid å skrape sammen en ønskeliste i år. To av tingene på listen var «ny stol» og «ny lampe», begge deler til rommet hans, og begge deler ting han «trenger» (altså, han har både lampe og stol, men stolen er egentlig for liten, og lampen er veldig skranglete og dessuten i veien). Så nå fikk han lovnad om stol i bursdagsgave, og ble glad for det. Den vil sannsynligvis koste en god del mer enn en typisk bursdagsgave, men samtidig kunne vi fint funnet på å kjøpe ham en ny stol i mars bare fordi vi innså at han trengte det, så jeg synes ikke det er en for luksuriøs gave.

Gammel 06-12-17, 12:01   #14
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Eldste min har også bursdag snart. Han har i romjulen men det har aldri vært noe problem med å kjøpe gaver til begge dagene.
Etter at han har blitt tenåring med slutt på leker og mer opptatt av (dyre) klær så har han fått klær til jul og penger i bursdagsgave så kan han kjøpe noe selv.

I år ønsker han seg Guccibelte og et dyrt merkeskjerf til 2000,- . Haha, vi ler av det da. Han vet jo at han ikke får det men har skrevet det på ønskelisten for det er lov å ønske seg.

Gammel 06-12-17, 13:16   #15
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Hos oss kan alt skje, dvs at det kan variere fra år til år hvor dyre gavene er, og hvor "praktiske" de er. Det at det varierer er med på å senke lista litt også, sånn at man ikke nødvendigvis forventer veldig dyre gaver. Det er også poeng at det ikke MÅ være likt, i fjor fikk f.eks en av sønnene mine en konsert+tur til København av meg (sammen med meg) og det ble jo mye dyrere enn det de andre barna fikk. Men det vil bli deres tur en annen gang.

Hvis jeg si noen beløp, så tenker jeg ca 1000 til egne barn og egen mann, og ca 300 til tantebarn. Egne foreldre og egne søsken kan variere veldig, noen ganger hjemmelagde greier som er nesten gratis, andre ganger finere ting. Surprise!

Gammel 06-12-17, 13:16   #16
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Her er det bittesmå familier på begge sider, så ingen risk for stort antall gaver. Hvor mye hver slektning kjøper gave for, legger jeg meg selvsagt ikke oppi.

Selv varierer det veldig hvor dyre gaver hun får fra oss. Alt etter hva hun trenger/ønsker seg. Fra 1000 og oppover. I og med at vi bare har et barn, trenger vi ikke tenke på at det skal være sånn noenlunde likt. Hun kan gjerne få bruksting (ridehjelm, slalomski), men ikke av typen hun egentlig ikke vil ha (langrennski).

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-17, 13:22   #17
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi kan kjøpe dyre gaver, billige gaver og brukte gaver. Men vi snakker ikke om verdi. Vi har 1:1 forhold til ting. Det er ikke alltid at gavene er like mye verd heller. Ungene synes bare det er gøy med mange ting, og gjerne leker. I år blir det akematter på salg og brukte Kapla klosser.

Gammel 07-12-17, 11:06   #18
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jentene mine får hvert sitt hodelag, stalljakke, saltrekk og litt småknæsk som film, sokker, bok. Gavene er fra meg, katten, hunden og hestene 😊. Får rimelige gaver fra resten av slekten. Max 200 kr år gave regner jeg med.

Gammel 07-12-17, 12:38   #19
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Eldste blir 30 i dag og mellombror ble 20 på mandag.Runde dager, der mellombror fikk 1000 til mobiltilskudd, og storesøs fikk et armbånd.
Julegaver ligger rundt 500 pr. barn, men de får mye ellers i året og får være med på mange opplevelser som vi betaler.(Konserter,reiser ol).

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.