|
|||||||
| Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å jobbe i stallJeg synes dette barnearbeidet i staller er noe av vår tids slaveri, uansett om slavene koser seg aldri så mye. For en voksen er det hardt arbeid med en ikke helt ubetydelig risiko for skade, og disse småungene, som åpenbart er for små til å ri, men store nok til fysisk arbeid (og å få en flytur rett i stallveggen hvis de gjør noe hesten ikke liker), er naturligvis helt uforsikret av stall/hesteeier. Antar jeg uten videre. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Licence to thrill
Sv: Å jobbe i stall
Jeg syns de ungene blir utnyttet, ja. Noen av dem grovt. Men det var en spissformulering. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
En respektløs spissformulering som oser av manglende kunnskap, spørrumeg. Jeg har aldri vært i en stall hvor det har vært ungenes innsats som har vært tunga på vektskålen for om det går rundt eller ei, gitt. At mange foreldre overvurderer hvilken hjelp det nå egentlig er at en unge maser om å få lov til, og så bruker tre timer på å møkke en boks man selv hadde brukt en halvtime på, samtidig som man hjelper, viser hvordan man skal holde greipet, riste av tørr flis et cetera, det er dog ganske velkjent. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Licence to thrill
Sv: Å jobbe i stallJeg sier ikke at stalleierne er styrtrike. Jeg tenker vel heller det er en betydelig svart økonomi. De styrtrike stalleierne har hestedusj, solarium og mahognidører. Vet noen av dem også. En av dem er rørleggern min. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
I endring
|
Sv: Å jobbe i stallHvor mye "styr" er det egentlig å la hestejentene få ri en gang i blant som "betaling" for møkking og sånt?
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Ikke veldig mye styr når jeg begrenset det til de 1-2 mest modne og ansvarsfulle. Men skulle jeg latt alle jentene som var innom i stallen ri, så ville det blitt uholdbart. Ikke alle av dem kunne tiltros å ri hestene heller, og mange av dem kjente jeg jo overhodet ikke foreldrene til.
|
|
|
|
#10 |
|
I endring
|
Nei, de må jo være litt mer enn bare innom, men slike som HI datter som tydeligvis går på ridetimer der og har brukt store deler av sommeren i stallen, burde det ikke være vanskelig å sette pris på.
|
|
|
#11 |
|
Personlig pessimist
|
Nå vet jeg jo ikke hvordan det er der, men i stallene jeg kjenner til var det snakk om uhorvelige mengder stalljenter. Som kom jevnlig og gjorde mye arbeid. Selv i den lille stallen jeg holdt til hadde jeg gjerne 5-6 jenter hengende, og det var ofte bare meg der, som "voksenperson" (jeg var 14-21 år). Det er litt på det nivået at for de fleste av dem var det en belønning å få børste hesten. De færreste kunne få håpe på å ri. Mine to faste hestepassere fikk ri ofte, men de hadde jeg jo en avtale med. Jeg var i grunn en veldig grei hesteeier, men alle kunne ikke fått ridd. Det går bare ikke.
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I stallen der datteren min jobber er det som sagt kun henne som er et barn på 9 år, de tre andre er rundt 20. Så veldig mye styr er det vel ikke... |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Licence to thrill
Sv: Å jobbe i stallBare sånn apropos, jeg tenker jo også at jeg ikke bare ville kjørt ungene mine for å "jobbe i stallen" uten å selv ha en samtale med eier om hva dette er for noe, hva de skal og ikke skal gjøre, osv., også for å ivareta mitt ansvar med å passe på mine unger. Ikke dumpe ungene på tunet for å la de i stallen aktivisere mine barn gratis. Så det går begge veier. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Å jobbe i stallJeg er ikke i nærheten av å være et hestemenneske, men jeg hadde nok ikke latt "hvem som helst" få ri hesten min selv om de møkket (kan man si det?) i stallen der hesten min var. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Å jobbe i stallDa jeg hadde hest, sto den i en stor privatstall med mange konkurransehester og ingen rideskole. Det var 12-årsgrense for å være hestepasser, men det var mange barn i stallen som hang litt rundt og gjerne ville hjelpe til. Stalleieren hos oss var opptatt av at hestepasserne skulle lære både å ta seg skikkelig av hestene og å ri skikkelig, så hun hadde egen hestepassertime hver uke - og det var elativt stor forventning om at hestepasserne skulle få låne hest og være med på den timen. Min hest var en stødig og trygg gammel hest, så det var trygt å låne ham bort til hestepasserne av og til. jeg hadde vanligvis en eller to hestepassere - litt avhengig av hvor mye de kunne være i stallen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Skal rømme
|
Sv: Å jobbe i stallFungerer stallen og det som skjer der litt som barnevakt/fritidsaktivitet for disse småjentene? Og det er opplæring som skjer der, og jentene opplever mestring, glede og sosialt fellesskap med dyr og mennesker? I såfall hadde ikke det vel vært helt urimelig om foreldrene faktisk måtte betale stallen for heste-SFOen.
|
|
|
#17 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, det er akkurat sånn det har vært i stallene jeg har hatt befatning med.
|
|
|
|
#18 |
|
Dig for victory!
|
Jepp. Samme her. Jeg rei på et ridesenter som da hadde ca 20 skolehester og 25 privathester - det er plass til noen flere nå. Det fantes periodevis organiserte hestepasser-opplegg for skolehestene, der man fikk ri mot å leie på knøttetimer og stelle hest et antall ganger, men det kunne jo ikke alle være med på, og skolehestene måtte jo av og til få fri, de også. Privathestene var ikke nødvendigvis så trygge å sette barn på.
|
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Å jobbe i stallMine hestepassere var jenter som var 6-10 år yngre enn meg. De hang med meg i timevis hver dag i stallen og på ridestevner. De snakket med meg om alt, og jeg tror jeg visste mer om hva de holdt på med og hvordan de hadde det enn foreldrende gjorde i perioder. Jeg hjalp dem med kjærlighetssorg, lekser, venninnetrøbbel. De var utrolig trofaste, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger en av dem steppet inn på kort varsel og stelte hesten for meg, i tillegg til å stille grytidlig om morgenen i helgene for å være med på ridestevnene. Til gjengjeld lærte jeg dem å ri.
|
|
|
|
#20 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å jobbe i stallEg innser at eg må få kvelt maken sine stallplanar fort og effektivt, for dette forstår eg ingenting av!
|
![]() |
|
|