Reise til Trump-land?
Dette er en tråd som jeg i etterkant kanskje angret på at jeg startet, men jeg forsøker meg allikevel.
Familien er glade i å reise. Hver eneste måned settes det av en god slump penger til en reisekonto. Reiser er noe familien prioriterer, og ungene er enige i prioriteringen.
Knerten har en voldsom interesse for berg- og dalbaner. Den foreløpige karriereplanen er å bli berg- og dalbanekonstruktør. (Vi vet at dette trolig ikke er det han kommer til å bli, men vi oppmuntrer drømmen.) Han bruker mye tid på å studere berg- og dalbaner på YouTube og spiller spill hvor han bygger berg- og dalbaner. Resten av familien er også svært glad i å kjøre berg- og dalbaner.
For noen år siden var vi i USA og besøkte Universal. Vi tok mange attraksjoner, men han var for liten for en god del av dem. Høydegrensen på disse attraksjonene er 137 cm, og vi lovet ham en tur tilbake når han ble høy nok. Nå har han rundet 137 cm. Det er penger nok på reisekontoen til å dra til Orlando, Florida i høstferien.
Men - reiser man på ferie til et land som ledes av Donald Trump og legger igjen penger der?
Og som om ikke det er nok - hvor galskap er det å krysse Atlanterhavet for å kjøre berg- og dalbaner?
Her tenker jeg først og fremst på miljøperspektivet. Det er ikke akkurat sånn at familien ikke skal på andre flyturer i år. Vi reiser til Kreta for solferie og deretter direkte til Nederland for en fotball-/storbyferie (det er fotball-EM for damer i Nederland i juli). I Nederland står det også en fornøyelsespark på agendaen, så han får kjørt nye attraksjoner i år også. Her er det dog en del ting han ikke kan kjøre siden europeere forholder seg til det metriske systemet og da er høydegrensen 140 cm.
Vi klarer rett og slett ikke å bestemme oss for hvor mye ryggrad vi skal ha.