|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ctrl+z
|
Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortSelvfølgelig ikke, incest er en alvorlig forbrytelse. Samtidig er det jo da ikke så vanskelig å forstå at familien reagerer på slike anklager uten å få et reelt motsvar? De tror vel like sterkt på at det ikke har foregått.
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg skjønner godt at søstrene reagerer. Men det er ikke der sympatien min ligger allikevel.
|
|
|
|
#3 |
|
ctrl+z
|
Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg har nok et mer distansert forhold til dette enn hvor sympatien min ligger, det er nok derfor jeg ikke helt forstår det sinnet rettet mot denne nye boken.
|
|
|
#5 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortDenne skal jeg også straks begynne på.
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortAltså, hvis min søster helt av det blå nå skulle komme med udetaljerte fortrengte minner om forferdelige ting som skulle ha hendt i vår barndom, så hadde jeg jo syntes det var utrolig rart. Jeg har ikke vanskelig for å forstå at det ikke nødvendigvis aksepteres umiddelbart. Særlig når du ikke en gang trenger å tro at hun lyver, bare at det er nettopp falske minner. Vi er i seg selv ekstremt upålitelige vitner.
|
|
|
#7 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Arv og miljø - Vigdis Hjort
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortGinaK:
Sist redigert av Tjorven : 09-08-17 kl 11:55. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortHvorfor i all verden trekker dere inn falske minner i dette? Dersom en person forteller om overgrep og et søsken trekker dette i tvil, hvorfor er det da mer sannsynlig at sistnevnte har rett?
|
|
|
#11 |
|
Klar
|
Det er det søsteren hevder har skjedd, og derfor syns jeg det er interessant å diskutere hvor sannsynlig det er at en terapeut vil plante falske minner. Men det er egentlig en egen diskusjon. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Skal rømme
|
Bare for å ha det sagt; Det er ikke mest sannsynlig at sistnevnte har rett. Jeg har lest Arv og miljø, og slik jeg husker det jeg leste, så er boka skrevet slik at begge deler kan være troverdig.
|
|
|
#13 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Nettopp. Jeg synes brevet fra hovedpersonens datter var utrolig sterkt, og det hadde vært umulig for meg å overse hvis det hadde vært en virkelig historie i mitt eget liv. Men jeg har jo ikke peiling på hva som har skjedd og om noen virkelig påstår at noe i det hele tatt hat skjedd i virkeligheten - eller om det "bare" er en roman. Det er derfor det et så fascinerende, både det litterære og det (kvasi-)juridiske her.
|
|
|
#14 |
|
ctrl+z
|
Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortFalske minner er dratt frem som en mulig forklaring av en part, det betyr jo ikke at man tror denne parten over den andre? Det er jo meningsløst å skulle mene noe om dette fra utsiden, det er jo bare de involverte som vet hva som har skjedd. Litterært er det selvsagt veldig interessant at to søstre skriver roman om hver din del av virkeligheten, det er det diskusjonen handler om.
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Hvis man snakker om "falske minner" så er jo ikke det en gang sant. Egentlig ikke uansett. Alle minner er konstruksjoner, og er ikke som filmruller som inneholder "det som faktisk skjedde". Det er fylt med detaljer hjernen "finner på", vinklingen vil være helt forskjellig for to personer, avhengig av deres totale kontekst, og hver gang man tar opp et minne og tenker på det eller forteller det, så endres det noe og det gamle blir skrevet over.
|
|
|
#16 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Den saken er noe helt annet. Gutta har ingen formening om at de har drept noen og har heller aldri sagt at de har gjort det. Etterforskerne har derimot satt sammen fortellingene deres til noe de velger å tolke som at de må ha gjort det. Og siden de var så små, så blir det ingen rettssak. Det har altså ingenting med falske minner å gjøre.
|
|
|
|
#17 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det har du jo rett i , at alt er en konstruksjon, eller hva man skal si. Interessant. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Skal rømme
|
Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortKagge er jo typen som vil sette dagsorden og publiserer debattbøker også, så i tillegg til det med økonomi så kan de jo også si at denne kan leses som en debattbok om virkelighetslitteraturen.
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg husker kanskje feil (!), men det ble i hvert fall påstått at de hadde tilstått, og de var i lange avhør. Men jeg tror faktisk hukommelsen min satte sammen denne saken og fetteren til Birgitte Tengs.
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg har akkurat sett dokumentaren om Kevin-saken. Den ene fra politiet er veldig påståelig på at de har tilstått. De andre fra politiet sier selv at de nå i ettertid ikke hører noen form for tilståelse og at de selv er ganske sjokkerte over hvordan de behandlet guttene. Sammenhengende avhør i 4,5 time av en 7-åring uten foreldre tilstede er ikke en rettsstat verdig.
|
|
![]() |
|
|