Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-17, 22:05   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Verden så litt annerledes ut da jeg sa ja til å være fadder. Barnets mor og min bror gjorde det slutt før barnet kom til verden, og jeg var svært usikker på om jeg kom til å få ha noen relasjon til ham overhode. Så da sa jeg ja til alt. Men ting har gått riktig så bra. Vi ser mye til gutten; både med og uten faren hans.

Jeg skjønner at familiære relasjoner er en greie, det var mer kirke/kristendommen jeg tenkte på.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 21:34   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes hele konfirmasjonsgreiene med unntak av festen er relativt meningsløst, og det var nok derfor jeg vurderte å droppe det. (Jeg håper inderlig at egne barn ikke konfirmerer seg og har kunngjort at jeg betaler klekkelig for at de skal la være.)

Da burde du ikke sagt ja til å være fadder... det er jo nærmest en forpliktelse du har sagt ja til for 14-15 år siden å komme i denne konfirmasjonen.
At _du_ ikke synes det er viktig hvem som kommer i kirka er ikke relevant - dette gjelder ikke din konfirmasjon...
Konfirmasjon til en du er tante og på toppen av det hele fadder til trumfer håndballkamp, selvsagt gjør den det.

Som en kompromissløsning; kan ikke far+datter reise på håndballturnering og enten mase seg til plass i noen andres bil eller ta deres bil.
Så kan du og gutten i verste fall ta drosje til konfirmasjonen? Enten håndballturneringen eller konfirmasjonen er vel innenfor drosje-bar avstand, eller?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 21:37   #3
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det koster ca 550,- hos AVIS i Oslo med leiebil fra 10-19 på en søndag. Problem solved.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-17, 22:02   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det koster ca 550,- hos AVIS i Oslo med leiebil fra 10-19 på en søndag. Problem solved.

Konfirmasjonen befinner seg midt mellom Oslo og cupen, og jeg må være på cupen fordi jeg er satt opp på overnattingsvakt med laget fra lørdag til søndag.

Men problemet er løst. Vi står opp tidlig på søndag og rekker konfirmasjon kl 11.

Verden har forandret seg veldig siden den gang jeg sa ja til å være fadder, forresten. I retrospekt skulle jeg sagt nei.

Gammel 20-04-17, 21:20   #5
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Eg syns det er meinigsfyllt å sjå ungdommane i kirka, sjå høgtida og at dei blir bedd for. Eg trur eg hadde syns ein bar mitzwa og var meiningsfyllt, sjølv om eg ikkje er jøde. Å få eit innblikk i kva dei har drive med det siste året, høyre helsingar til dei fra prest og kateket og alt det, er noko med å interessere seg for livet til den ein er fadder til, tenkjer eg, sjølv om ein ikkje har eit innenfra-forhold til religionen sjølv.

Gammel 20-04-17, 21:22   #6
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi stiller opp selv men hadde virkelig ikke reagert om ikke alle fadderne stilte opp i kirken.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 21:28   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har enda ikke vært i konfirmasjon i denne generasjonen. Men når vi ble konfirmert kom ikke det flere enn 4. Mine faddere kom i selskapet engang.

Jeg tenker at det er noe man kan ta med foreldrene til konfirmanten. Hva ser de for seg.

I år skal jeg ikke mine nisser som jeg er fadder til ene. Jeg skal på seremonien, humanistisk. Fordi jeg aldri har vært det før og gjerne vil se det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 21:33   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enda sjokkert over den ene tanten som valgte å sove over sermonien som begynte klokka 11 i kirka da eldste ble konfirmert. Og det er to år siden.
I min bok: Ikke innafor i det hele tatt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 21:33   #9
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der er langt utafor i min verden. Jeg innrømmer glatt at jeg ville blitt veldig lei meg hvis nære gjester (som faddere selvsagt er) gjorde en slik prioritering i konfirmasjon til et av våre barn.

Selvsagt dropper dere håndballkampen (med mindre det er snakk om landslag).

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 21:39   #10
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Som fadder og tante hadde jeg stilt i kirken. Fadder har jeg aldri vært, og kommer aldri til å være, men når en først har tatt på seg det tenker jeg at konfirmasjonsseremonien er en typisk viktig ting å få med seg. Jeg hadde uansett stilt i kirken som "bare" tante. Håndballkamper er det jo mange av i løpet av en sesong, og de fleste lag har vel nok spillere til at det ikke er krise om en er borte.

Gammel 20-04-17, 21:40   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Enig med alle andre; selv ateister som meg - som ikke trives veldig godt i kirken, stiller ved slike anledninger.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-17, 00:56   #12
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg som forelder til konfirmanten og jeg brydde meg iallefall ikke når jeg selv var konfirmant. Nå er jo vi ateister og har ikke døpt barna og iallefall storesøster sier hun vil konfirmeres borgerlig(hun må ta det endelige valget om et år, men jeg tviler på at hun kommer til å endre mening). Men for meg er det absolutt viktigst at de møter i selskapet etterpå.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-17, 21:42   #13
Gri

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Eg synes ein bør stille i kyrkja som fadder. Sjølv om der ikkje er viktig for deg kan det vere viktig for konfirmanten med familie at tante og fadder er der.

Gammel 20-04-17, 21:49   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde blitt helt oppriktig kjempeskuffa om dere ikke prioriterte å se på selve konfirmasjonen pga en håndballkamp.

Gammel 20-04-17, 22:20   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg hadde blitt helt oppriktig kjempeskuffa om dere ikke prioriterte å se på selve konfirmasjonen pga en håndballkamp.

Og jeg hadde ikke tenkt over det overhodet. Det var derfor jeg spurte, og jeg innser at stort sett alle tenker annerledes enn meg. Så da møter vi i kirken.

Jeg husker at da snuppa ble døpt så var onkelen min kreftsyk og døende. Han var full av unnskyldninger om hvorfor han bare kom i selskapet og ikke i kirken. Jeg skjønte ikke helt greia. For meg var det helt uviktig om han var i kirken eller ikke. Det var i selskapet jeg ønsket å ha ham, for der kunne vi snakke sammen. Kirken var jo full uansett.

Gammel 20-04-17, 23:40   #16
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Og jeg hadde ikke tenkt over det overhodet. Det var derfor jeg spurte, og jeg innser at stort sett alle tenker annerledes enn meg. Så da møter vi i kirken.

Jeg husker at da snuppa ble døpt så var onkelen min kreftsyk og døende. Han var full av unnskyldninger om hvorfor han bare kom i selskapet og ikke i kirken. Jeg skjønte ikke helt greia. For meg var det helt uviktig om han var i kirken eller ikke. Det var i selskapet jeg ønsket å ha ham, for der kunne vi snakke sammen. Kirken var jo full uansett.

Men for de fleste er det nok ikke konseptet "full kirke" som teller, men at de har sine folk der.

Hadde noen nære slektninger droppet å komme for at 12-åringen skulle spille håndballkamp hadde jeg aldri glemt det, for å være ærlig.

(Når det er sagt, er du sikker på at det er plass til alle i kirka? Det er jo ikke alle kirker som har plass til at alle gjestene til alle konfirmantene kan komme. Om det ikke er plass til dere, så er det jo en annen sak.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-17, 00:11   #17
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Hadde noen nære slektninger droppet å komme for at 12-åringen skulle spille håndballkamp hadde jeg aldri glemt det, for å være ærlig.

Nemlig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-17, 09:16   #18
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Mens jeg ville hatt full forståelse for dette, så lenge de kom i selskapet. Jeg er muligens preget av at i den grad konfirmasjon forekommer i familien (i hvert fall på min side), er det type humanistisk, der man bare får billetter til de aller nærmeste til seremonien. Seremonien er fin, den (den humanistiske - jeg må innrømme at jeg har kjedet meg kolossalt de gangene jeg har vært i kirkelig konfirmasjon), men det er samværet i selskapet, og talene, som _er_ konfirmasjonen i mine øyne.

Jeg har imidlertid forstått at jeg tenker annerledes enn de fleste her (noe denne tråden også tyder på), så jeg hadde ikke våget å ikke stille i kirken først.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-17, 09:22   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Mens jeg ville hatt full forståelse for dette, så lenge de kom i selskapet. Jeg er muligens preget av at i den grad konfirmasjon forekommer i familien (i hvert fall på min side), er det type humanistisk, der man bare får billetter til de aller nærmeste til seremonien. Seremonien er fin, den (den humanistiske - jeg må innrømme at jeg har kjedet meg kolossalt de gangene jeg har vært i kirkelig konfirmasjon), men det er samværet i selskapet, og talene, som _er_ konfirmasjonen i mine øyne.

Datteren min skal konfirmere seg humanistisk, og vi har fått billetter til alle gjestene. Jeg hadde reagert akkurat like negativt på frafall fra seremonien som de som sier at de hadde reagert på frafall fra kirken.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-17, 07:32   #20
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Lik deg ser jeg, for meg er det viktigst at de kommer i selskapet, i kirken får vi jo uansett ikke snakket med De.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.