|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon
Jeg skjønner at familiære relasjoner er en greie, det var mer kirke/kristendommen jeg tenkte på. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Da burde du ikke sagt ja til å være fadder... det er jo nærmest en forpliktelse du har sagt ja til for 14-15 år siden å komme i denne konfirmasjonen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Konfirmasjonen befinner seg midt mellom Oslo og cupen, og jeg må være på cupen fordi jeg er satt opp på overnattingsvakt med laget fra lørdag til søndag.
|
|
|
|
#5 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonEg syns det er meinigsfyllt å sjå ungdommane i kirka, sjå høgtida og at dei blir bedd for. Eg trur eg hadde syns ein bar mitzwa og var meiningsfyllt, sjølv om eg ikkje er jøde. Å få eit innblikk i kva dei har drive med det siste året, høyre helsingar til dei fra prest og kateket og alt det, er noko med å interessere seg for livet til den ein er fadder til, tenkjer eg, sjølv om ein ikkje har eit innenfra-forhold til religionen sjølv.
|
|
|
|
#7 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonJeg har enda ikke vært i konfirmasjon i denne generasjonen. Men når vi ble konfirmert kom ikke det flere enn 4. Mine faddere kom i selskapet engang. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonJeg er enda sjokkert over den ene tanten som valgte å sove over sermonien som begynte klokka 11 i kirka da eldste ble konfirmert. Og det er to år siden. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonDet der er langt utafor i min verden. Jeg innrømmer glatt at jeg ville blitt veldig lei meg hvis nære gjester (som faddere selvsagt er) gjorde en slik prioritering i konfirmasjon til et av våre barn.
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonSom fadder og tante hadde jeg stilt i kirken. Fadder har jeg aldri vært, og kommer aldri til å være, men når en først har tatt på seg det tenker jeg at konfirmasjonsseremonien er en typisk viktig ting å få med seg. Jeg hadde uansett stilt i kirken som "bare" tante. Håndballkamper er det jo mange av i løpet av en sesong, og de fleste lag har vel nok spillere til at det ikke er krise om en er borte.
|
|
|
|
#11 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonEnig med alle andre; selv ateister som meg - som ikke trives veldig godt i kirken, stiller ved slike anledninger. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonJeg tror ikke jeg hadde brydd meg som forelder til konfirmanten og jeg brydde meg iallefall ikke når jeg selv var konfirmant. Nå er jo vi ateister og har ikke døpt barna og iallefall storesøster sier hun vil konfirmeres borgerlig(hun må ta det endelige valget om et år, men jeg tviler på at hun kommer til å endre mening). Men for meg er det absolutt viktigst at de møter i selskapet etterpå. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonEg synes ein bør stille i kyrkja som fadder. Sjølv om der ikkje er viktig for deg kan det vere viktig for konfirmanten med familie at tante og fadder er der.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonJeg hadde blitt helt oppriktig kjempeskuffa om dere ikke prioriterte å se på selve konfirmasjonen pga en håndballkamp.
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Og jeg hadde ikke tenkt over det overhodet. Det var derfor jeg spurte, og jeg innser at stort sett alle tenker annerledes enn meg. Så da møter vi i kirken.
|
|
|
|
#16 |
|
etterpåklokest
|
Men for de fleste er det nok ikke konseptet "full kirke" som teller, men at de har sine folk der. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#18 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Hvor: Oslo
Mens jeg ville hatt full forståelse for dette, så lenge de kom i selskapet. Jeg er muligens preget av at i den grad konfirmasjon forekommer i familien (i hvert fall på min side), er det type humanistisk, der man bare får billetter til de aller nærmeste til seremonien. Seremonien er fin, den (den humanistiske - jeg må innrømme at jeg har kjedet meg kolossalt de gangene jeg har vært i kirkelig konfirmasjon), men det er samværet i selskapet, og talene, som _er_ konfirmasjonen i mine øyne.
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
Datteren min skal konfirmere seg humanistisk, og vi har fått billetter til alle gjestene. Jeg hadde reagert akkurat like negativt på frafall fra seremonien som de som sier at de hadde reagert på frafall fra kirken. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Drømmer
|
Lik deg ser jeg, for meg er det viktigst at de kommer i selskapet, i kirken får vi jo uansett ikke snakket med De. |
|
|
|
![]() |
|
|