|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Klar
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deEn bunad er for meg mye mer enn en gave til 40-50.000. Det er tradisjon, kultur, slektshistorie, kanskje arv fra bestemor. Jeg håper min datter vil ønske seg bunad, om det blir ny eller arv vet jeg ikke enda, men kommer aldri i verden til å gi minstemann tilsvarende verdi i gave om han ikke vil ha bunad. Derimot kommer jeg til å være velvillig til å sponse bunad hvis han ønsker seg det som voksen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Pauset
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deJeg ville syntes det var kjipt om jeg som barn nummer to MÅTTE få en bunad i gave, eller evt få det senere ene og alene fordi det var det førstemann ønsket seg og fikk. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de
For mitt barn vil jeg nok tro det fort kan dreie seg om et instrument (synth, piano, gitar eller trommer), kunstutstyr eller stereoanlegg. (Men kan jo endre seg, han er jo bare 6)
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 27-03-17 kl 15:44. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de
Det er ikke egentlig der det ligger for meg. Det er mer det at jeg ikke ville drømme om å gi en gave til 30 eller 40 000 til ungene mine i konfirmasjonsgave, hvis det ikke var snakk om bunad. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Peppy!
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deDu kan gi sønnen pengesum tilsvarende en halv bunad, hvor du gir ham en shortposisjon på bunad til halv pris innen han er 30. Så gir du datteren din bunad, med en tilbakekjøpsplikt uten bruksrett til halv pris innen hun er 30. Da tror jeg vi kan si at de er likt behandlet, hvor du ikke har foregrepet fremtidsønsker og angrerett, markedsverdier og alt det der. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Prettiest mess ever seen
|
|
|
|
#9 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deOm det er kultur, tradisjon, nasjonalromantikk eller kjerringfakter ane eg ikkje men eg syns rett og slett bunad er en skikkelig fin ting å ha i skapet sitt og som eg ønsker ungane mine også skal ha i sitt. Og så håper eg at eg har gitt dei såpass med verdiar på vår vei at dei også kjem til å bli glad i den og bruke den.
|
|
|
|
#10 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deVi har en jente, og hun arver bunad inkludert sølv så vi slipper litt rimeligere unna. Men vi kommer til å tilby guttene også, når de er voksne, så da er det de som får tilbud om en mer kostbar gave enn jenta.
|
|
|
|
#11 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deJeg har to jenter, de får valget mellom bunad, eller noe annet akseptabelt/ fornuftig til tilsvarende i sum, eller pengene på sparekonto. Da sier det seg selv hvilke valg vi ville gitt vår imaginære sønn. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deDet er interessant fordi det blir en av de få områdene der det blir en åpenbar kjønnsforskjell, når man ellers ikke gjør forskjell. Fordi det er vanligere for kvinner å ha bunad, kvinnebunader er dyrere enn mannsbunader, utvikling gjør at det er mer aktuelt å få bunad til konfirmasjon for jenter enn gutter, osv.
|
|
|
#13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deDet ser ut som om din erfaring med å være jentemamma er noe annerledes enn min. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Han kommer til gjengjeld å trenge mange fler av dem oppgjennom, så samlet kanskje det blir omtret samme sum. Og jeg vil vel ikke påstå at det er forventet at jenter har bunader, altså. Dette går på hva man har lyst på. Save
|
|
|
#16 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha deHvor mange dresser bruker en mann gjennom livet? Om det ikke er arbeidsantrekket? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Tja, jeg vil tro at jeg har brukt mye mer på festplagg enn mannen, til tross for at jeg har 2 bunader i skapet. I realiteten blir bunad kun brukt til 17.mai og konfirmasjoner, mens alle andre festlige anledninger blir det andre festklær. Mens mannen kan bruke dress til alle disse anledningene. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Men Døtrene vår må kjøpe brudekjole, sønnene våre kan gifte seg i konfirmasjonsdressen (hvis han passer på). Så da går det op i opp da.
|
|
|
|
#19 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
De kan jo gifte seg i bunad, hvis de ønsker det. Da blir det gjerne omvendt, sønnene må kjøpe ny, mens døtrene har allerede.
|
|
|
#20 |
|
Prettiest mess ever seen
|
|
![]() |
|
|