Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Har du malt huset ditt grått?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-16, 20:57   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Vi har en gråtone som er anbefalt av arkitektene som bygde husene i gata.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 20:58   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, men jeg tror nok at når det skal males så kan en gråfarge være aktuelt. Nå er det gråbeige farge, aner ikke hva den heter. Kjøpte huset slik.

Gammel 14-08-16, 21:02   #3
Gri

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Jada, vi har grått.

Gammel 14-08-16, 21:09   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nope. Blått. Alle andre rekkene er hvite eller grå, men vår rekke er veldig fornøyd med å være blå. Malte i år og der er ikke aktuelt å male om igjen på leeenge.

Gammel 14-08-16, 21:19   #5
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Nope. Skulle tatt seg ut med grått villmarkspanel.

Vi har som sagt villmarkspanel, og det synes jeg blir litt corny i rødt, blått, gult etc. Nå er det brunbeiset, og vi skal beise det enda litt mørkere brunt.

Jeg synes det er kjedelig at folk maler husene sine i de samme gråfarger. "Hjemme" har jo noen malt lånnene grå, og det får jeg litt fnatt av. De skal være hvite, gule eller røde.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:30   #6
Plingo
Erfaren

Medlem siden: Aug 2010
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Vi malte huset vårt i capri grå med klassisk hvit på alle lister etc, da huset skulle males for første gang i 2014. I vårt nabolag er det nesten bare hvite hus. Det har dog kommet to til i samme farge etter oss.

Skulle vi malt i dag hadde det blitt okergul med hvite detaljer.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:17   #7
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hvitt hus, vurderte aldri grått. De fleste naboene har grått, dog alle i ulike nyanser.

Gammel 14-08-16, 21:27   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra artikkelen:

Sitat:

Et helt nabolag med grå hus gjør ikke bare noe med trivselen og atmosfæren, forklarer Angelo. Det gjør noe med synet vårt. Gråtoner i få variasjoner bidrar til at vi ikke klarer å skille kontraster like godt, og at vi oppfatter lite lys.

– Det er spesielt at vi som har såpass mange gråværsdager nærmest ødelegger solskinnsdagene med grå hus tett i tett, sier Angelo.

Grå hus startet som en trend for 15 år siden. Men trender pleier å gå over, så fenomenet med hus i diverse gråtoner er blitt noe mer enn bare en trend.

Angelo mener det er flere grunner til at folk velger grått år etter år.

– Et av de største problemene er at fargehandlere direkte anbefaler gråtoner. Bransjen forsvarer seg med at «det er det folk vil ha», men etter det jeg har erfart er det først og fremst gråtoner som legges frem for kundene, sier hun.

Og hun har forståelse for det. Ifølge henne er det altfor lite kunnskap om fager rundt om i landet. Også blant fagfolk kan farger oppfattes som skummelt, mens grått er nøkternt og trygt.

Sitat:

– Ja, hva lurer du på? sier han, og klapper hendene sammen foran brystkassen.

– Hvis jeg skal male huset mitt, men ikke aner hvilken farge jeg skal gå for... Hva anbefaler du da?

– Jeg liker ikke å gi råd i det blå. Men hvis jeg må, vil jeg anbefale grå.

Fargehandlerne forsvinner
Grunnen til den grå anbefalingen er ifølge Engen at det for tiden ikke er «in» å være sprø og kreativ i fargevalgene. En skal være litt forsiktig. Dessuten er det vanskelig å trå feil med grå, mener han, som selv er i gang med å male sitt eget hus akkurat nå. Grått.

Sjefen hans, Gunnar Faanes, har jobbet som fargehandler siden 1980. Og hvis han får frie tøyler, velger han farget fasade. For noen år siden fargela han et borettslag på Rosenborg i Trondheim i beige, rødt og okergult.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:35   #9
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, huset vårt er, og forblir, rødt. Vi bor i et trehusstrøk fra 30-tallet og husene er stor sett røde, hvite eller gule.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:31   #10
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har malmfuru, altså maler vi ikke hus. Men det blir jo grått, på et vis.

Gammel 14-08-16, 21:33   #11
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Hvitt med grå vinduskarmer. :kjedelig:

Gammel 14-08-16, 21:34   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Borettslaget her vedtok for et par år siden at alle rekkene heretter skulle være grå. Nå bor vi i et helgrått strøk, der det før var rødt, gult og grønt på rekkene. Vi fikk være med å stemme, da, på hvilken gråfarge vi ville ha på rekkene. Jippi, liksom. Jeg husker at jeg svarte ei som spurte meg om hvilken farge jeg skulle stemme på at jeg dreit i hvilken farge regnvær det kom på huset mitt.

(Jeg syns det var mye koseligere før jeg, med alle fargene, men nå er det i hvertfall "Stilrent og Tidløst." Sitat fargekonsulenten styret betalte i dyre dommer for å hoste opp fargen grå på samtlige rekker.)

Gammel 14-08-16, 21:53   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Borettslaget her vedtok for et par år siden at alle rekkene heretter skulle være grå. Nå bor vi i et helgrått strøk, der det før var rødt, gult og grønt på rekkene. Vi fikk være med å stemme, da, på hvilken gråfarge vi ville ha på rekkene. Jippi, liksom. Jeg husker at jeg svarte ei som spurte meg om hvilken farge jeg skulle stemme på at jeg dreit i hvilken farge regnvær det kom på huset mitt.

(Jeg syns det var mye koseligere før jeg, med alle fargene, men nå er det i hvertfall "Stilrent og Tidløst." Sitat fargekonsulenten styret betalte i dyre dommer for å hoste opp fargen grå på samtlige rekker.)

Du får sende styret artikkelen, inagh!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:38   #14
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Nei. Vi har akkurat malt opp femtitallshuset vårt og skiftet farge fra dyp burgunder/brun til en klar rødfarge (heter dyp rød, men er ikke mørk) med hvite vinduskarmer og vindskier. Det ble utrolig fint! Huset var helt opprinnelig hvitt, både da det ble bygd på tyvetallet og rette etter at det ble bygd om til mer klassisk femtitallshus. Jeg hadde egentlig lust til å male huset gult (ikke sennep / oker), men det ble for mange strøk og vi tok oss ikke råd til det siden vi likevel skal skifte en del kledning og vinduer om ti års tid.

I boligfeltet vårt er det svært mange ulike farger på husene, men noen få har blitt malt grå (eller hvite) de siste 10-15 årene. Vi var imidlertid på besøk HIS noen venner i et nybyggerfelt for et par uker siden, der samtlige hus er oppført de siste tre årene. Sterk overvekt av grå og hvite hus, et par brune (funkisinspirerte hus). Jeg så ikke er eneste hus med farge. Jeg synes det er litt trist. Men jeg er muligens i overkant glad i farger.

Gammel 14-08-16, 21:41   #15
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi la ny kledning på huset for 8 år siden, og malte huset rødt med hvite lister. Nabokjerringa mente vi malte fjøsfarge. Selv har hun grått::
Jeg liker egentlig brunsvarte hus med hvite lister og rødt tak veldig godt, men huset vårt passer ikke det pga lite vinduer mot veien. Det blir så dystert, også er taket svart.
Jeg vil ikke ha grått hus. Om vi skal bytte farge i framtiden tror jeg det blir hvitt.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:45   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi har sort. Ikke spesielt lystig, men i hvert fall ikke grått.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:51   #17
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Hytta er grå, huset/borettslaget er hvitt.

Gammel 14-08-16, 21:53   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes forresten det er skikkelig trist med grå biler. Trenger alt å være så grått? Jeg skal vedde på at man blir i litt bedre humør en regntung novembermorgen med en oransje eller bringebærfarget liten bil!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 22:06   #19
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en crazy blå dør, så litt kult mot det grå har jeg i alle fall.

Gammel 14-08-16, 22:09   #20
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Masse røde, gule, grønne og lilla (!) hus i nærheten av oss. Ser noen som maler sort og det forstår jeg ikke. Mest fordi jeg ser for meg at det blir solbleket/slitt/krever mer vedlikehold.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:32.