Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva ga dere i gave til egne barns dåp/navnefest?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-16, 14:17   #41
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ga dere i gave til egne barns dåp/navnefest?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Minsta fikk julegave det året hun ble født. Det var utelukkende av hensyn til eldste, som ville blitt skuffet på søsterens vegne om det ikke hadde vært gave fra mamma og pappa.

Jeg husker jeg ble overrasket over de ville mengdene gaver mitt desember-barn fikk den første jula og det kom i tillegg til gavene man typisk får når man er nyfødt. Han har aldri etterpå fått så mye.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-16, 01:28   #42
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg husker jeg ble overrasket over de ville mengdene gaver mitt desember-barn fikk den første jula og det kom i tillegg til gavene man typisk får når man er nyfødt. Han har aldri etterpå fått så mye.

Jeg fikk min første i november og vi fikk masse, både etter fødselen og til jul. Dessverre skulle endel være så lure at de kjøpte i større størrelser, så vi fikk vinterklær i str 68. Som da passet når det nærmet seg sommeren.

Vi har vel gitt dem noe til jul og bursdag også når de var små. Men da gjerne ting vi ville kjøpt uansett. De to minste fikk vel noen små babyleker som søsknene fikk plukke ut.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-16, 06:59   #43
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Absolutt ingenting. Nå ble det nok slik fordi vi var fattige studenter da eldste og nr to ble født. Da ble det liksom ikke greit å gi dåpsgave til de andre selv om vi da hadde råd.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-16, 07:40   #44
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke noe mer enn festen. Det tenkte jeg ikke på en gang.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-16, 07:43   #45
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Ingenting utenom festen.

Gammel 24-05-16, 11:49   #46
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for flere forslag!

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-16, 12:13   #47
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi ga ingenting, men skulle vi gitt hadde det blitt bøker eller penger på sparekonto.

Gammel 24-05-16, 12:53   #48
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen ting. Var ikke i mine tanker at de skulle få noe fra oss.

Av mamma fikk de kunst; det synes jeg er en fin gave.

Gammel 24-05-16, 13:01   #49
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg registrerer jo at de fleste ikke har gitt gaver til sine egne barn. Hvorfor det, egentlig? For å presisere: jeg har ingen mening om hva man bør gjøre her, ble bare litt overrasket over det. Kanskje vi til og med på grunn av det ender opp med det samme, og sparer de pengene. Tanken vår nå er ihvertfall at hun skal ha noen minner som hun fikk da hun ble født, som en slags velkommen-til-verden-greie. Derfor må det jo være noe som varer, slik det har kommet mange gode forslag til.

Gammel 24-05-16, 13:07   #50
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ga dem livet, midjen min og all nattesøvnen. Ærlig talt. Det må holde.

Gammel 24-05-16, 13:14   #51
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Standard

HV: det er selvsagt et overbevisende poeng.

Gammel 24-05-16, 13:14   #52
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Siden vi verken hadde dåp, navnefest eller noe selskap noe som gjorde at de ikke har fått noen dåpsgaver fra besteforeldre/tanter/onkler heller, så kjøpte vi kunst til dem. Riktignok gjorde vi det først etter at nr 3 kom til verden. Men nå har alle tre et pent innrammet kunstverk som forhåpentligvis stiger vanvittig i verdi.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-16, 13:16   #53
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg ga dem livet, midjen min og all nattesøvnen. Ærlig talt. Det må holde.

Og siden mine 2012-barn FORTSATT ikke sover natta gjennom blir det ikke lommepenger før de er 15 heller.

Gammel 24-05-16, 13:28   #54
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vår sønn er ikke døpt, men vi hadde en "velkommen-til-verden"-fest eller baby-fremvisning eller hva man skal kalle det. Jeg hadde en ugravert sølvkopp som jeg hadde fått til min dåp. Jeg hadde fått to kopper, så den ene ble gravert, og den andre sto visst bare og ventet på guttungen. Han fikk altså den, med navn og fødselsdato inngravert. Hvis jeg ikke hadde hatt den stående, kan det hende jeg ville kjøpt en skje f.eks og gravert inn navn og fødselsdato, men det er nok bare fordi jeg selv har skjeer, kniv og gaffel i sølv som jeg har fått i dåpen, og at jeg tenker at det er koselig med et sånt minne. De ble brukt daglig gjennom hele barndommen, og er nå flittig i bruk igjen av små hender. Det er jo hyggelig med sånne minner, men i grunnen nokså uviktig.

Det hender han får servert drikke i koppen, som oftest hvis vi har selskap. Jeg husker at jeg ofte brukte (måtte bruke sikkert) min egen, og har et minne om at melk i sølvkopp egentlig ikke er så digg. Så jeg tester det ut på ham, og han klager ikke. Kanskje jeg ikke klaget selv heller, bare led i stillhet. Det kan jeg ikke forestille meg at han er i stand til.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-16, 13:32   #55
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Alle mine fikk en barnesølje tilsvarende det som er til trønderbunad til dåpen. Denne har de siden brukt hver 17. mai, for eksempel, til de ble så store at de har begynt å bruke "voksne" søljer. Til sin første jul har alle fått en sølvbjelle med inngravering "NNs første jul", og "jula xxxx", som vi bruker å henge i juletreet hvert år. Jeg setter i alle fall pris på gavene deres.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-16, 14:02   #56
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Våre barn har ikke fått noe særlig med gaver fra oss før til den første bursdagen, tror jeg. Siden har vi fylt på med både nyttige og unyttige saker.

Til tantebarn, og fra besteforeldre/tanter og så videre har vi gitt/fått følgende:
Penger på konto, fine eventyr- eller sangbøker, større babysaker som vi har ønsket oss som lammeskinn eller voksipose, søljer, smykke.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-16, 14:26   #57
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden fikk kosebamse/koseklut da han ble født. Den er fortsatt med og er et fint minne fra begynnelsen. Følte ikke at vi trengte noe annet "varig" til minne om fødsel/dåp. Og man har så mye innkjøp likevel i begynnelsen at for oss var det i hvertfall helt okay å bestemme oss for at vi ikke skulle kjøpe noe før det var nye ting babyen trengte eller vi måtte ha.
Til jul det første året fikk han noe klær og nye smukker, da også mest fordi storesøster ville synes det var trasig at lillebror ikke fikk noe gave.

Gammel 24-05-16, 14:28   #58
Plingo
Erfaren

Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Som sagt så holdt vi kun dåpsfesten for våre barn. De fikk bl.a fine smykker og bestikk i gave. Hver av dem har smykke med gravert navn og dåpsdato (kan jo bruke fødselsdato isteden), det synes jeg er koselige minner. Eldste på 5 er veldig glad i gullhjertet fra oldemor, som dessverre ikke fikk møtt oldebarn nr 2. Så om vi ikke hadde hatt fest ville jeg gitt et tidløst smykke.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-16, 14:36   #59
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøver å kjøpe hest i fødselsgave hver gang. Blir alltid stoppet.

(Mine har ikke hatt hverken dåp eller navnefest. Men de har navn, da. Fine navn. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-16, 14:51   #60
Input

Input sin avatar

Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Poden fikk kosebamse/koseklut da han ble født. Den er fortsatt med og er et fint minne fra begynnelsen.

Det fikk min også. Og han elsker å høre om at pappaen og jeg kjøpte den mens han var inni magen, og at jeg sov med den inni trøya mi for at den skulle lukte meg.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03.