|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Jeg kjører tog flere ganger i uka og i dag er en sånn dag.
|
|
|
#42 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015
Nemlig. Der mener jeg at mannen din ikke har et (reelt) valg. Men dersom du også skulle kjøre bil, og alle de andre som sitter på samme kollektivtransportmiddel som deg også skulle kjørt hver sin bil, ville det bli enda lenger kø for slike som mannen din som trenger å kjøre. Det er garantert mange bilister i køa som fint kunne reist kollektivt, og bidratt til at køa ble mindre, og trafikken mer effektiv (og hovedproblemet med at man vil redusere køene er jo faktisk ikke at de som sitter inne i bilene blir stressa, selv om det også er en uheldig konsekvens av køkjøringa. Uansett hvor avslappede bilistene måtte være, og hvor mye de satte pris på pendlertiden, ville det fortsatt være hensiktsmessig å redusere køene).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 22-09-15 kl 10:41. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er et godt og viktig poeng. Stedene omkring Oslo må ta en stor del av befolkningsveksten, og det fører til flere som må reise for å komme til jobb.
|
|
|
#44 |
|
Klar
|
Er det ikke kø gjennom Smestadtunnellen nå heller? Trodde de forventet at køen skulle dukke opp igjen etter sommerferien? |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
De har jo ikke klart det? Fra Budstikka:
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
Skinner
Farten går alltid ned gjennom tunellen, noen dager står det langt opp mot Vækerø, andre dager ikke. I dag skled det veldig greit. For meg er det egentlig veien ned til Vækerø som er den største korken, der er det ca 5% overbelastning på veinettet, så det skal ikke så mye til for at det blir vesentlig bedring.
|
|
|
#47 |
|
Klar
|
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...kt/a/23529038/ |
|
|
|
|
|
#48 |
|
geskjeftig
|
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Men det jeg undrer meg over, er hvordan dette skal kunne bli noe annet enn et døgns eksperiment.
|
|
|
#49 |
|
Semiaktiv
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Enig Luftslottet, jeg mener det er helt avgjørende at man øker kapasiteten på kollektivtransporten. Øke kapasiteten og effektiviteten på de allerede etablerte rutene, men ikke minst også nye ruter, slik at folk som tidligere ikke har hatt et reelt tilbud får det. Bosettingsmønsteret endrer seg, plutselig bor det mange yrkesaktive folk der hvor det tidligere bare var noen få. I tillegg bør man satse på bolig- og næringsutbygging langs de etablerte kollektivårene, og ikke legge til rette for nye boligområder eller arbeidsplasser der hvor det ikke finnes kollektivdekning, uten at man tilpasser dette samtidig.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 22-09-15 kl 11:07. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Jeg syns det ser ut som helt vanlig kø. Litt mindre enn en vanlig tirsdag kanskje, men helt vanlig onsdags-kø. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Skinner
Hensikten var vel å forsøke å vise at dersom man kan fjerne noen av personbilene, så vil man ikke ha køproblemer lenger - altså en form for innspill i en debatt omkring veiutbygging og kollektivsatsing? Så, ja, det er slik jeg har oppfattet det kun en dags eksperiment.
|
|
|
#52 |
|
Semiaktiv
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Nesten litt pussig at det krever et eksperiment for å finne ut om det blir mindre kø av at færre kjører bil.
|
|
|
#53 |
|
Unik
Greia er vel at hypotesen er at det kun krever en reduksjon på 600 biler/ca 15 %, så blir køen borte. Eller noe slikt.
|
|
|
#54 |
|
Skinner
Det er mange ulike meninger om hva man bør gjøre med E18 vest for Oslo - dette er et innspill. Nå har ikke jeg fulgt resultatene, men fra hva jeg leser i denne tråden, så var det kanskje ikke så lett å fjerne køa som noen mener at det er.
|
|
|
#55 |
|
Semiaktiv
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Det er selvsagt ikke lett å fjerne køa på en dag, på grunn av en radiokampanje som mange ikke engang har fått med seg. Det blir egentlig et ganskel meningsløst "eksperiment", og det blir umulig å få med seg nok folk på dette. Det krever mye mye mer arbeid, og ikke minst lang tid, for å få folk til å endre sine handlemønster.
|
|
|
#56 |
|
Skal rømme
|
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Jeg bor sånn at jeg må kjøre i denne køen fra vest om jeg skal på jobb. På en måte kunne jeg ha valgt annerledes - jeg kan egentlig bare få relevante jobber i Oslo, og kunne da ha kjøpt en leilighet i Oslo. Men jeg var alene med barna og jeg prioriterte slik at ungene skal få vokse opp i et barnevennlig rekkehusområde enn i en 2-3 roms et sted i Oslos utkant, så får heller jeg stå i den køen da. Jeg synes egentlig ikke at prioriteringen var feil heller. Kollektiv har også vært et dårlig alternativ til nå også, fordi man må bytte transportmiddel to ganger for å komme frem, og jeg har vært nødt til å komme meg hjem i tide til å hente i barnehage og passe barn som kommer hjem fra SFO. Ut av Oslo er det jo ikke noe kollektivfelt heller, så da blir man jo stående i køen uansett om man sitter i buss eller bil. Har en god del hjemmekontor og fleksibilitet i jobben min så jeg benytter meg av det, spesielt på dager med mye vær.
|
|
|
#57 |
|
Glad i frukt
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Jeg kjørte bil inn til Oslo i dag, og det var kø som vanlig kl. 09.00. På Slependen kjørte en tom buss fra Ikea og innover. Jeg tror at det er et fåtall som har fått med seg aksjonen. Jeg fikk det tilfeldigvis med meg i går kveld på lokalnyhetene.
|
|
|
#58 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Jeg tror det kommer av at folk fremstiller det som om det jo bare er å la bilen stå, og for overraskende mange er det ikke bare-bare. Jeg bor i Oslo vest, ikke mange hundre meter fra ring 3, men likevel bruker jeg 1 t og 20 min på å komme meg kollektivt til Asker. Det lar seg selvsagt gjøre, men jeg gjør det ikke. Jeg bruker under 30 min med bil, og litt over en time på el-sykkel.
|
|
|
#59 |
|
Textrovert
|
Eller at barna nok en gang må bytte skole, for mamma har fått ny jobb og hun NEKTER å bruke mer enn 10 min til jobb.
|
|
|
#60 |
|
Klar
|
For min del er det ikke det som skjer, men at jeg lar være å søke på den jobben som krever lang transporttid. Dog utelukkende av egoistiske årsaker, ikke for å spare miljøet, selv om det så klart er en bonus |
|
|
|
![]() |
|
|