|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg er enig med Katta at dette ikke er surrogati. Jeg definerer i alle fall surrogati at den som bærer frem barnet (er gravid) ikke er biologisk mor.
|
|
|
#2 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg synes det er problematisk med surrogati i fattige land hvor det er svært stor sannsynlighet for at kvinnene velger dette mer eller mindre utelukkende pga pengene. Jeg har derimot langt færre problemer med måten surrogati foregår på i land som Canada, hvor det ikke er lov å betale surrogatmoren for jobben (utgifter dekkes selvsagt). Det opplever jeg mer som noe surrogatmødrene velger av egen vilje fordi de har lyst til å gjøre dette for andre, og hvor de ikke har noen biologisk tilknytning til barnet.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nå
Ja. Jeg synes "biodonasjon" også er problematisk, særlig anonym, men det er klart det er en større grad av å "velge bort" når man velger bort et barn man har kjent på kroppen så lenge.
|
|
|
#4 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Da er det jo logisk også å være skeptisk til dette. Jeg er det forsåvidt selv, til tross for at jeg har to barn som aldri vil kunne finne ut hvem de har halvparten av genene sine fra. Avklart skeptisk, vel og merke.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåhttp://www.tv2.no/a/5877864
|
|
|
#7 |
|
prokrastinator
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg er helt enig i at det kan komme til å bli problematisk for barnet at de har kontakt. Samtidig er det jo det mange donorbarn etterlyser - å kjenne til donor.
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Ja, men jeg synes i grunnen det er helt riktig å definere det sånn også.
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåFor meg blir det veldig spesielt å legge så stor vekt på det biologiske.
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
"spesielt" hvordan da?
|
|
|
#12 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Jeg tenker at surrogatindustrien er grunnlagt på at det biologiske er viktig. De som velger å bruke surrogati kunne blitt fosterforeldre, kunne adoptert osv. Men det er vel helt gjennomgående at de ønsker et barn med biologiske bånd til en av partene om mulig, at de ønsker et barn som de selv kan prege og oppdra fra scratch, og mange legger også vekt på at donoren(-e) ligner dem selv når de velger donor. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Homofile, som det jo er snakk om i akkurat denne situasjonen, kan i liten grad adoptere. De kan riktignok bli fosterforeldre, men det synes jeg er noe annet i såpass stor grad at det ikke er så relevant som alternativ dersom det å bli foreldre er det man ønsker.
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg mener ikke å påstå at det biologiske ikke er viktig, altså. For de fleste er jo "førstevalget" et barn man er biologisk i slekt med - og det er sikkert ikke bare praktiske grunner til det. (Men det er jo også mer "praktisk" med et barn man kjenner og har omsorg for hele livet, kanskje også under svangerskapet, enn et barn som har levd den første delen av livet sitt et helt annet sted.)
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg har en del ganger spunnet rundt med tanken på "hva hvis jeg ikke hadde møtt noen å få barn med". Jeg hadde et veldig sterkt ønske om barn i livet mitt og jeg ville vært en glimrende omsorgsperson også alene. Skulle jeg ha gjort det alene måtte jeg da tatt noen ganske vanskelige valg på vegne av det barnet, og det finnes jommen ikke noe lett svar på det.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Godt uttrykk!
|
|
|
#17 |
|
prokrastinator
Haha, jau. Vi begynte med åpen donor, gikk over til anonym. Det var mest av praktisk-juridiske årsaker, men etter hvert har jeg landet på at jeg er mer komfortabel med det enn åpen. Jeg ville vært bekymret for at de som attenåringer skulle stå med en forventning til en farsfigur som ikke finnes/lever opp til forventningene. Nå har vi valgt å ta det hele ansvaret, på en måte, og kan eventuelt bli møtt med sinne for det valget. Det er mer håndterbart.
|
|
|
#18 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåBiologi er ikke det viktigste, men jeg tror heller ikke det er uten grunn at vi mennesker er opptatt av vårt biologiske opphav, f.eks. er det mange adopterte som leter etter sine biologiske foreldre.
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåMan kan på et vis dele inn i genetisk opphav, svangerskapet og de barnet vokser opp hos, og det er ingen tvil om at det siste er viktig. Svangerskapet er kanskje det minst viktige her. Men jeg synes ikke biologisk tilknytning er uviktig heller.
|
|
|
#20 |
|
|
Spesielt var nok et litt feil valg av ord. For meg blir det rart, fordi det er så milevis fra min egen tankegang. Biologi er for meg helt likegyldig for det å være foreldre. Noen barn som vokser opp hos andre enn sitt biologiske opphav, har behov for å vite noe om opphavet, andre ikke. Jeg tror det er samfunsskapt, og at påkjenningen ved å vokse opp hos foreldre man ikke deler gener med hadde vært ikke-eksisterende dersom det ikke var så uvanlig.
|
|
![]() |
|
|