Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Liker du 17. mai?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Liker du 17.mai?
Ja 56 45,90%
Nei 28 22,95%
Både og...det kommer litt an på.. 38 31,15%
Annet (spesifiser i tråd) 0 0%
Deltakere: 122. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-15, 11:29   #41
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.034
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Jeg liker dagen mindre og mindre for hvert år som går. Da ungene var mindre gjorde gleden deres den verdt all peset, men nå kjenner jeg at jeg gruer meg. Folk overalt, køkjøring og køståing, forventninger fra alle deler av familien om at alt skal gjøres akkurat likt som i fjor og året før der og året før der - huff nei. Det er artig nok akkurat det lille minuttet ungene går forbi meg i skoletoget, men ikke nok til at jeg liker dagen som helhet.

Jeg er i hvert fall glad for at ungene ikke har noe ønske om å delta på aktivitetene på skolen; det var et mareritt på et helt annet nivå de få årene de insisterte på det.

Og for ordens skyld: Jeg spilte i korps hele oppveksten. Hele korpset var alltid så overrasket fordi ikke-korpsfolk så ut til å tro at 17. mai var årets høydepunkt for oss. Det var det jo ikke! Det var tvert imot en dag vi slet oss gjennom fordi det var en forutsetning for å kunne være med på det som var artig med korps - øvelser, seminarer, konserter.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 11:35   #42
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.034
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er spesielt glad i folketoget i Stavanger. Det er veldig underholdende. (Folketoget er ikke det samme som borgertog i andre byer, her deltar ikke skolebarn og "vanlige" folk, det er et kultur- og organisasjonspreget tog. Dette toget er om ettermiddagen.

Borgertoget i byen her er også kultur- og organisasjonspreget. Eget skoletog på formiddagen, og ingen går hvis de ikke hører til i en av de påmeldte klubbene/organisasjonene.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 12:35   #43
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.798
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Jeg er glad i konseptet 17. mai, og kan bli veldig rørt av korpsmusikk, feststemte mennesker og barn som går i tog og roper hurra. Men sånn rent personlig er jeg ikke noe 17. mai-menneske. Som barn var det stas, selv om det ikke kunne måle seg med bursdag og jul. Det var kjempemoro å få gå til skolen i femtiden når loddsalg og aktiviteter startet, men fram til det var dagen ganske styrete. Ikke minst pga. den forhatte krølltangen mamma alltid måtte fram med.

Jeg har ikke korpsbarn, og barna mine har aldri vært videre opptatt av 17. mai. Yngstemann har ikke taklet ståk og menneskemasser så bra, så 17. mai har mer vært en arena for å lære han å "stå i det" enn at det har vært en morsom dag for han. Så det jeg har likt best de siste årene, har vært når vi har slått oss sammen med noen naboer etter at alt det offisielle er ferdig, og grillet og kost oss.

I år skal vi på hyttetur. Det var vi i fjor også. Og det er helt greit. Ikke noe savn å ikke få med seg noe feiring.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 13:00   #44
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.868
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Blunk

Sv: Liker du 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men altså, hvem tror dere korpset som transporterer er? Mvh kjørende korpsmamma

Eller lager maten. Vi har dugnad både 16. og 17. for frokost.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 13:22   #45
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Nei.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 13:54   #46
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.879
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

JA! Jeg synes det er en skikkelig festdag og jeg er smårørt og sippete så og si hele dagen.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 14:15   #47
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.656
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men altså, hvem tror dere korpset som transporterer er? Mvh kjørende korpsmamma

Buss vel. I alle fall gjør vi det slik hos oss.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 14:19   #48
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.868
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Buss vel. I alle fall gjør vi det slik hos oss.

Noen følger vel med. Teller at ingen blir borte på veien og slike ting regner jeg med. Svarer på spørsmål, knyter skolisser og sørger for at de går på do.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 15:07   #49
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Jeg elsker siste delen av dagen. I år blir 13. gangen vi er hos samme vennefamilie, sammen med enda et par familier.

Men den skolegreia gleder jeg meg til vi er ferdige med. I år hadde jeg lyst til å reise på hytta da det er langhelg, men med førsteklassing som gleder seg til å gå i tog så kan vi ikke gjøre det.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 15:52   #50
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.214
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Det er koselig hvis en er sammen med venner og har god mat og slapper av. Den delen av dagen jeg kan styre meg for er trengsel i byen, småfrysing på skolearrangement med wienerpølser og lunken brus og kjipe gevinster...
Jeg har ikke bunad, ønsker meg det ikke, og det å se folk i bunad er liksom ikke noe som øker livskvaliteten min sånn nevneverdig.


Sist redigert av Filifjonka : 02-05-15 kl 16:26.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 16:02   #51
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.965
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Jeg synes 17. mai er stas, og ikke spesielt stressende. Men nå har jeg jo lang tradisjon med å legge lista veldig lavt, og liker både korpsmusikk, wienerpølser og lunken brus.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 16:15   #52
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.581
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Jeg liker dagen godt. Særlig bunadsgreia. Og så synes jeg er gøy de gangene det er fint vær, og vi sitter ute, med fine vårblomster og sånt. Vi har ikke mange forpliktelser, så det er ikke så mye styr.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 20:23   #53
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.656
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Noen følger vel med. Teller at ingen blir borte på veien og slike ting regner jeg med. Svarer på spørsmål, knyter skolisser og sørger for at de går på do.

Ja, de har et par vakter til det, det stemmer. Andre må stå for loddsalg, kafe, fiskedam og slike ting.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 20:24   #54
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.656
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Ja, jeg gjør i grunnen det. Synes korpsmusikk er flott, fint å se pyntede, glade barn, vaiende flagg osv. Litt stress er det jo, men absolutt verdt det.

Likevel, det blir nok deilig å ikke ha skolebarn som må gå i skoletoget også eller som insisterer på å dra på arrangement på barneskolen Her er det frivillig på ungdomsskolen så vidt jeg husker, dvs å gå i tog (sikkert på barneskolen også, men det sier jeg ikke til barna). Men, alt til sin tid.

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 02-05-15 kl 22:50.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 21:04   #55
Cabrel
Aktiv
 
Cabrel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 230
Cabrel er litt kulCabrel er litt kul
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Jeg liker så absolutt 17 mai, og som gammel korpsmusikant blir jeg veldig rørt av korpsmusikk den dagen. For ikke å snakke om at jeg automatisk begynner å marsjere når jeg hører korpsmusikk (og jeg må konsentrere meg for å ikke ha armsving).

Her er 17 mai toget sånn i halv tolv tiden, akkurat passe så man rekker å ha en behagelig frokost først. Etter toget er vi litt på skolen før vi tusler hjem igjen. Kl 17 er det skrangletog i veien vi bor for både barn og voksne, som avsluttes med is og leker på lekeplassen.

Cabrel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 21:16   #56
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Jeg elsker 17. mai. Jeg synes det er utrolig hyggelig å se masse folk i gatene og jeg liker den fellesskapsfølelsen som feiringen gir - det er generelt en mangelvare med folkefester i Norge. Vi har lavstress 17. mai og jeg lager en bløtkkake dagen i forveien og stryker noen skjorter, men that's it.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-15, 17:10   #57
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

17 mai før unger var helt reit, 17 mai med unger er bare stress.
Opp tilig og ut døra nesten før frokosten er inntatt. gå i tår,så spise kaker med mine foreldre etter tåg. så forventer farmor og farfaren til mann at vi besøker de og er der flere timer, så da må vi jo besøke mororen og morfaren og. for de sitter jo da alene. så må vi jo være ilag med svigermor . og alt dette før folketoget kl 16? så nesten bestandig null frokost på 17 mai,null middag. bare kaker og dritt. Ungene får frokost etter tågen ilag med amma og pappa. pølser med brød. Så når vi kommer oss hjem kanskje i 18 tiden så er jeg så sluten at jeg døør. Jeg liker ikke pøler i brød,og kaker spiser jeg ikke.
men 17 mai er egentlig en koselig dag.
Masse folk man møter på og sånt. ekstra koselig om det ikke snør,regner eller hagler og blåser
Og i år har jeg fått meg drakten jeg har ønsket meg i mange år :happy:

i år er det turbo sitt tin som har ansvar for kafen på skolen så jeg har satt med opp på og ordne til om mårningen og til barnetåget går, jeg er foreldrekontakt i snoopy sin klasse så må stille i toget og gå ilag med de. men det er koselig
Så i år er det mann sin oppgave å få de opp åog i klær og til skolen til 10.30. heldigvis blitt litt senere de siste årene.
Tror jeg skal lage meg matpakke i år

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 21:51   #58
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.083
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

Synes dagen er bare kjas og mas. Mer jobb og tidligere opp enn en arbeidsdag.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 21:53   #59
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.083
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Liker du 17. mai?

..ja, også har jeg samme erfaring som Stompa. 17. mai var enda verre som korpsmusikant.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no