|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ingen vits å anmelde voldtekt
Loven er jo klar:
....,men så var det dette med beviskrav, selvsagt. Som jo må til.
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ingen vits å anmelde voldtektJeg synes ikke loven er klar, for hva er truende atferd? Hvem skal definere om noen har oppført seg truende eller ikke?
![]() |
![]() |
#43 |
Unik
Det er jo der praksis kommer inn i bildet, forarbeider, etterarbeider, rundskriv og skjønn. Sånt som man lærer på jussen og når man jobber med slike saker. Lover kan aldri være klinkende klare på skjønnsmessige ting, da ville alt for mye ikke vært tatt høyde for.
![]() |
#44 |
|
Nei, men denne loven kunne vært klarer. Det er forbudt å ha seksuell omgang med noen som ikke har gitt samtykke til det, f.eks.
![]() |
![]() |
#45 |
Unik
![]() |
#46 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Ingen vits å anmelde voldtektJeg er enig med Pelle, og da vil jo en som sa ja med kniven på strupen teknisk sett kunne anses for å ha gitt samtykke?
![]() |
#47 |
|
Nei,nei - det måtte jo selvfølgelig fortsatt vært sånn a) eller b) eller c) osv. Og helt klart kan det ikke bli her med mindre vi begynner å kreve skriftlige kontrakter på gjensidig samtykke liksom.
![]() |
![]() |
#48 |
Medlem siden: Jan 2012
Jeg har ikke noe klart svar på hva som bør gjøres for å gjøre statistikken mer reell. Om vårt system faktisk ivaretar offeret bedre, og om den annen type system faktisk ivaretar mistenktes rettssikkerhet bedre, er jeg usikker på. Jeg vil sånn umiddelbart tro at hvorvidt folks rettssikkerhet blir ivaretatt, og hvorvidt man opplever å bli tatt på alvor som offer, handler om andre ting enn hvilken lovbruddskode som brukes ved mottak av anmeldelse. Andre tanker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
![]() Sv: Ingen vits å anmelde voldtektJeg kommer forresten tilbake til denne tråden, men må ta det i flere omganger på grunn av andre gjøremål. Tusen takk for respons! |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Det var nok ikke alltid det, det var også mange eksempler på at personer anmeldte handlinger de absolutt opplevde som krenkende, men som ikke juridisk sett er en seksuell krenkelse. Seksuell krenkelse reguleres i strl. § 201 som "seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd", og erstatter forøvrig det som før ble kalt "utuktig atferd". I straffeloven er seksuelt krenkende atferd en av tre kategorier innenfor seksuelle overgrep, hvor de to andre er seksuell handling og seksuell omgang (se linkene for eksempler innenfor de ulike kategoriene).
Siden "seksuell krenkelse" i straffeloven ikke innebærer fysisk kontakt (se linker over) vil det sannsynligvis ikke skje at dette anmeldes for voldtekt. Ved "seksuell handling" kan jeg derimot tenke meg at det kan skje, altså eksempelvis beføling?
Absolutt! Dette er jo veldig interessant i denne sammenhengen, som Harriet skriver endel om. Jeg skal prøve å komme tilbake til det senere, det er et ganske omfattende tema.
Jeg har reagert veldig negativt på endel gutter og menn som ofte ønsker å snakke om "alle de falske voldtektsanmeldelsene", og tenkt at det er tull og typisk at det det vi skal ha fokus på. Det viser seg jo kanskje at dette ikke er en helt irrelevant problematikk å snakke om, uten at det betyr at man dermed mistenkeliggjør voldtektsanmeldelser generelt. Jeg tror kanskje det vil være klokere å løfte frem diskusjonen slik at denne (av og til) reelle situasjonen blir anerkjent, istedet for å ignorere den i frykt for å anklage alle voldtektsofre. Falske ("falske") voldtektsanmeldelser er jo utvilsomt også et problem for alle dem som faktisk opplever å bli voldtatt.
Dette mener jeg vil være veldig problematisk! Pelle har gode poenger, og jeg lurer på hvordan dette skulle blitt gjennomført i praksis. Jeg tror vi må akseptere at ikke alt kan være svart/hvitt, og at dette er et vanskelig område. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Ingen vits å anmelde voldtektVeldig fint at du formidler disse gode analysene, Marla!
![]() |
#53 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Ingen vits å anmelde voldtektDette er veldig opplysende, MS, og helt klart noe du kan mye om. Takk for at du orker å nyansere debatten. Dette er FP på sitt aller beste.
![]() |
#54 |
![]() Sv: Ingen vits å anmelde voldtektTakk, CD!
Men jeg synes ikke den fortolkningen er tilstrekkelig, fordi det ikke forklarer hvorfor personene som anmelder definerer handlingen som voldtekt. Harriet skriver om håndtering av følelser, og jeg tror sånn umiddelbart at det har mye med saken å gjøre, uten at jeg vet om og eventuelt hvorfor unge menneskers håndtering av følelser har endret seg. Handler dette om at vi har en del unge folk som er ferdig utlærte på det tekniske før de fyller 18, men som er tilsvarende grønne på å forstå egne og andres emosjonelle reaksjoner? Har dette i tilfelle en sammenheng? Candy er jo inne på det; evnen til å oppfatte noe som en kjip erfaring, og være sånn noenlunde komfortabel med det, uten å måtte bortdefinere sin egen rolle i det. I det å definere seg selv som offer for voldtekt ligger det jo en ikke-eksisterende grad av ansvar. (Jeg kjenner at det er litt ubehagelig å skrive om det, fordi det så lett tolkes som å gjelde voldtekt. Men det gjør det selvfølgelig ikke, her snakker vi om handlinger som ikke omfattes av voldtektsbegrepet.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Sv: Ingen vits å anmelde voldtektDette med bevis er jo veldig vanskelig i slike saker uavhengig av lovteksten egentlig. Jeg tror mye kunne vært gjort bedre når det kommer til ivaretakelse av offer i prosessen selv om gjerningspersonen faktisk ikke får en dom til slutt. For det første er det tiden det tar, kompetanse på den som foretar avhørene og ikke minst oppfølging under og etter rettsak. Min venninne som er dommer sier jo at veldig mange av de sakene som kommer opp i rettsalen så er man overbevist om at tiltalte er skyldig, men at bevisene ikke holder mål. Det at man blir frikjent betyr ikke at de er uskyldig. Så det å forklare rettsystemet og krav om bevis på en skikkelig måte gjør kanskje at det føles greiere selv om tiltalte går fri. Det er jo problematisk å senke kravene til bevis også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Epikur
|
Jeg har yrkeserfaring med å jobbe med forholdsvis godt voksne mennesker (født før 1975 og langt bakover) som har vært utsatt for overgrep som barn og ungdom. Jeg har også erfaring med å jobbe med vanlig ressursterk norsk ungdom, født etter 1990.
![]() |
#57 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Ingen vits å anmelde voldtektDet er en interessant analyse, HV, men hvorvidt det virkelig har blitt mer ansvarsfraskrivelse med årene kan du jo ikke mene noe om utfra den sammenligningen der, altså. Du ser jo et selektert utvalg i begge gruppene. De som påtar seg skyld for å bli voldtatt ville neppe vært de samme menneskene som klager på eksamen pga bråkete katter, for å sette det veldig på spissen. Da må du heller sammenligne med samme gruppe over tid: har det blitt en økning i klager eller henvendelser som gjelder frister etc sammenlignet med før? Evt, har det vært sånn alltid, men det har blitt mer akseptert å åpenlyst skylde på systemet?
![]() |
#58 |
![]() Sv: Ingen vits å anmelde voldtektJeg synes vel heller ikke at denne erfaringen kan brukes til å hevde at det har vært en bestemt utvikling fra før til nå. Dersom vi sammenligner voksne som har blitt utsatt for overgrep med "vanlig ressurssterk ungdom", som ikke har blitt utsatt for overgrep (slik jeg forstår det du skriver), så synes jeg det blir rart å sammenligne graden av skamfølelse. Da må man jo i tilfelle sammenligne eldre og yngre som har blitt utsatt for sammenlignbare overgrep. Jeg har ikke sett noe som tyder på at overgrepsofre kjenner lite på skam i dag. Sist redigert av Marla Singer : 25-05-15 kl 00:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Ingen vits å anmelde voldtektLiten avsporing her. Straffen for voldtekt er I mine øyne latterlig lav i mange tilfeller. Og så leste jeg på nrk.no I dag om mannen som fikk tre års fengsel for å ha banket opp mannen som forsøkte å voldta kjæresten hans. Nå er jeg overhode ikke for selvtekt og synes helt klart at man skal straffes for å banke noen uføre altså. Men det føles litt spesielt at man straffes hardere for å banke noen som er o ferd med å voldta enn fyren sannsynligvis ville fått om han fikk gjennomført voldtekten?! Når står det heler ikke noe om han som ble banket ble dømt for voldtektsforsøk. Det står at det var formildende at han slo i affekt for å hindre voldtekt. Men jeg håper inderlig at de også buret inn fyren som forsøkte å voldta. At det ikke er så formildende å få juling at han slipper fengsel.
![]() |
#60 |
Unik
Det var formildende omstendigheter, men han fikk tre år? For meg høres det umiddelbart ut som a) vi vet ikke alt, b) han har brukt ALT for mye makt og nesten drept fyren. Men absolutt mulig jeg tar feil, altså.
![]() |
|
|