Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bolletid igjen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-15, 22:16   #41
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bolletid igjen

Er invitert til å bake boller hos besteforeldre, så vi skal spise der.

Gammel 14-02-15, 22:35   #42
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Aldri hørt om Sørlandsboller og er herfra selv og bor her. Må være et Oslofenomen.

Det kan godt hende at det er det altså. Jeg hadde aldri hørt om de før jeg tilfeldigvis kom over de på Samson her i Oslo, jeg heller. De måtte bare prøves, og de var så gode at det er nesten så jeg angrer på at jeg smakte.

Gammel 14-02-15, 23:18   #43
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i huset bakes ikke. Men mannen hadde kjøpt både hjertesjokolademoussekake og fastelavnsboller med marsipan, bringebær og krem. Og satt det på benken mens oppvaskmaskinen gikk, ergo smeltet alt. Men godt var det, lell.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-15, 23:26   #44
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Det kan godt hende at det er det altså. Jeg hadde aldri hørt om de før jeg tilfeldigvis kom over de på Samson her i Oslo, jeg heller. De måtte bare prøves, og de var så gode at det er nesten så jeg angrer på at jeg smakte.

Da må jeg smake når jeg skal til Oslo i juni.

Gammel 14-02-15, 23:34   #45
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Gammel 14-02-15, 23:50   #46
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg er helt sikker på at du må det.

Eller bare prøve å lage dem selv. Jeg har tenkt å prøve i morgen kjenner jeg. Planen for bakingen i morgen tar litt av merker jeg. Planen nå er dobbel bolledeig, hvor den ene deigen skal bli til en masse sørlandsboller hvor de fleste blir fryst uten sjokoladeglasur. Den andre bolledeigen skal bli fastelavnsboller som skal fylles med bærkrem, vanilje og pisket kremfløte blandet sammen, svensk "semlor-fyll" og sjokoladekrem (kanskje med sjokoladebiter i). Så hele fire forskjellige varianter i morgen altså... Hvis jeg gidder. Så vi får se da. Tror de fastelavnsbollene må bli ekstra små, sånn at alle kan få smakt på mer enn en variant.

Gammel 15-02-15, 00:26   #47
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Lykke til Njulaif! Det høres ambisiøst ut.

Her lagde jeg kanelboller og vaniljeboller i kveld. Altså boller med vaniljekrem inni. Vel, det SKULLE være boller med vaniljekrem inni men etter steking er de omdøpt til vaniljevulkaner.
Masseutbrudd vil jeg si det var, og det er lite eller veldig lite krem igjen inni bollene. Jaja, de smakte fortreffelig da. (Måtte kvalitetssikre.)

Gammel 15-02-15, 00:45   #48
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg baker boller med schakenda-oppskriften. Fyllet vil variere ut fra den som spiser. (Krem og syltetøy/vaniljekrem og bare bolle

Gammel 15-02-15, 00:57   #49
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Hvis jeg gidder å sette deig, så blir det boller til kvelds når kidsa kommer hjem i morgen. Har til og med kjøpt marsipan som skal rives og ha i kremen. Det blir søtt, men det er fastelaven bare en gang i året.

Gammel 15-02-15, 12:14   #50
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nystekte boller er klare; blir lunsj når mannen og ungene kommer fra tur snart. Jeg og ungene bakte de før de gikk: Ett brett med smør, sukker og kanel inni og ett brett med vaniljekrem inni.

Gammel 15-02-15, 12:19   #51
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

(Kilde: youtube.com)

Så den der før en dag, hysterisk!!

Og ja. Har handlet inn til boller, litt usikker på om de blir bakt idag. Men vi får se!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 12:51   #52
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi liker ikke boller med krem så vi har laget skolebrød

Noen honda vennlige uten sukker og hvetemel men med groft og havremel :

Ungene sine står til avkjøling nå klar for glasur

Gammel 15-02-15, 13:15   #53
hildeje
Superaktiv

hildeje sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Skal lage boller nå tenkte jeg. Bruker bare denne oppskriften og er superfornøyd. Tror det er de beste bollene ever. Er heller ikke vant med boller med krem, men vi skal ha noen med og noen uten :P

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 13:24   #54
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av hildeje, her.

Bruker bare denne oppskriften og er superfornøyd. Tror det er de beste bollene ever.

Enig! Fantastiske boller! Jeg har akkurat stekt ferdig to brett med samme oppskrift. Og siste brett er kråkeboller. Vi skal ha tradisjonelle fastelavnsboller med krem og melis. Guttungen vil også ha med mandelmasse i sin.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 13:24   #55
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

King cake er den louisianske varianten, som egentlig spises litt før fastelavn. Det er en ganske stygg form for kanelbollekringle dekket med lilla, gull og grønn glasur, som man stapper en liten babyjesus inni, og den som får babyen får noe godt

Åh, den må stamme fra den franske tradisjonen med babyjesus inni kaka under helligetrekongersfeiringen! :har laget helligetrekongers-quiz:

Gammel 15-02-15, 13:26   #56
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har et ekstra barn i dag på overnatting. Han ligger fremdeles og sover. Mitt eget barn ligger sjuk på sofaen og Mannen hangler. Jeg har en plan om å bake helt vanlige boller i dag for å glede gutta, men vi får se hva det blir til etterhvert

Gammel 15-02-15, 13:36   #57
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg baker innmari gode boller (i all beskjedenhet der altså) og feiret en viss fremgang i energinivået med å hive sammen en bolledeig da jeg sto opp.
Vi har egentlig ikke tradisjon for hveteboller med krem (berlinerboller og vannbakels var fastelavnsboller da jeg vokste opp), men siden jeg elsker krem så blir det den varianten likevel. De andre spiser bollene uten noe på, og funker det for dem funker det for meg.

Sola skinner, og hvis den treffer plattingen vår når det er bolletid spiser vi nok ute.

Gammel 15-02-15, 13:58   #58
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gammel 15-02-15, 16:07   #59
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Åh, den må stamme fra den franske tradisjonen med babyjesus inni kaka under helligetrekongersfeiringen! :har laget helligetrekongers-quiz:

Sikkert! Den spises ikke til fastelavn egentlig i New Orleans heller, men til Epiphany / hellige tre kongers-dag. Eller, fra og med dag og helt gjennom Mardi Gras (feite-tirsdag, nå førstkommende, som markerer dagen før fasten) så har de King cake parties. Men jeg har tweaket litt, siden vi ikke feirer epiphany, og heller ikke mardi gras. Så da blir det kake med new oreansk tilsnitt, men på en norsk høytidsdag. Det er jo egentlig sauset sammen til samme greia, men ulike land trekker ut ulike dager.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 18:11   #60
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Her ble det boller med vaniljekrem.nydelig!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.