Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lege: Kvinner bør få betalt ferie når de har mensen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-14, 06:50   #41
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lege: Kvinner bør få betalt ferie når de har mensen

Hva med når overgangsalderen kommer da? Når arbeidsgiver sier "Nå er det 57, er du sikker på at det ikke er sluttnå?".

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 09:58   #42
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Betalt ferie vilel nok være lett å misbruke ja. Det store felertall trenger ikek det

Men hvordan håndteres det egentlig i dagens lovverk, de som reelt sett ikke fungerer på jobb en dag i mnd? for dem av oss som ikke har IA-arbeidsgiver er det jo ikke mulig med egenmelding. Skal man løpe til legen og få en 1-2 dagers sykmelding en gang i mnd? Kommer man ikke da fort innenfor "for kort mellom sykemeldingene" dersom man har sykluser av normal lengde?

Nysgjerrig

Jeg fungerer. Jeg pakker i meg sterke smertestillende, og har en jobb hvor jeg kan lukke meg inne på kontoret, velge mine oppgaver med omhu, varmeflaske har jeg ikke hatt med meg, men et par ganger vurdert det fordi det kan gjøre lidelsen i det minste bitte litt mer behagelig. (er jeg hjemme kroker jeg meg sammen i sofaen med varmeflaske og ullpledd ja. Varme er en fantastiske smertestiller for meg på akkurat det der. Og rier.)

Jeg innser at en del av disse dagene er jeg langt fra en velfungerende arbeidstaker. Men jeg får da gjort i alle fall noe, bare slett ikke de 100% jeg egentlig lønnes for å gjøre. Men obs, jeg får vel logge uten og fungere da, det er ikke før neste uke jeg regner med å ha en slik dag. Er jeg heldig får jeg den på søndag)

Gammel 05-12-14, 10:02   #43
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Noen ekstra feriedager bare for gøy, når jeg er sprek og fiffen, det kunne jeg derimot gjerne ha tenkt meg.

Da hadde jo jeg aldri fått ferie!

Gammel 05-12-14, 10:08   #44
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis folk blir skikkelig syke av mensen så har de vel også i dag mulighet til å bli sykmeldt/ha fri? Det blir på linje med at enkelte av oss har migrene eller andre tilstander som kan sette oss ut noen dager ved jevne mellomrom.

Det betyr ikke at hverken mens eller migrene i seg selv er et frikort.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 11:17   #45
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Gleder meg til jeg skal bruke min ekstremt lange og tullete menssyklus som forhandlingskort i jobbintervjuer....

Gammel 05-12-14, 12:47   #46
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg kommer til å sterkt oppfordre datteren min til å få seg hormonspiral tidlig. Alt for stor frihetsberøvelse for tenåringsjenter også å streve med vonde og store menstruasjoner.

Bruker unge jenter som ikke har gravide og født hormonspiral? Trodde ikke det var et alternativ jeg, men det hadde vært genialt for flere av de unge jentene jeg kjenner som sliter med dette.

Gammel 05-12-14, 13:07   #47
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Gleder meg til jeg skal bruke min ekstremt lange og tullete menssyklus som forhandlingskort i jobbintervjuer....

Eller ta med mine "svært regelmessige, korte og blodfattige menser" øverst på CVen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 13:25   #48
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Bruker unge jenter som ikke har gravide og født hormonspiral? Trodde ikke det var et alternativ jeg, men det hadde vært genialt for flere av de unge jentene jeg kjenner som sliter med dette.

Og er ikkje hormonspiral avbefalt om du ønsker (fleire) barn? Eller var det i gamle dagar då eg fekk min første? :knirk:

Gammel 05-12-14, 13:32   #49
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Og er ikkje hormonspiral avbefalt om du ønsker (fleire) barn? Eller var det i gamle dagar då eg fekk min første? :knirk:

Det har jeg aldri hørt. Og jeg fikk hormonspiral mellom første og andre barn.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 13:33   #50
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Det har jeg aldri hørt. Og jeg fikk hormonspiral mellom første og andre barn.

Det kan kanskje ha med at min første måtte ha hjelp av pergo for å klaffe og at eg dermed blei fråråda hormonspiral før eventuelt barn nummer to?

Gammel 05-12-14, 13:38   #51
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Aldri hørt om. Jeg har hatt hormonspiral i flere runder og fått barn etterpå.

Gammel 05-12-14, 13:41   #52
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det kan kanskje ha med at min første måtte ha hjelp av pergo for å klaffe og at eg dermed blei fråråda hormonspiral før eventuelt barn nummer to?

Jeg var midt i tjueårene og uten noen tidligere problem med å bli gravid, så det kan jo hende at det ble regnet som sannsynlig at jeg hadde nok tid på meg til å få barn selv om hormonspiral skulle lage noe tull med kroppen min. Tror det tok 3-4 måneder fra jeg tok den ut til mensen kom i rute igjen og litt over et år før jeg ble gravid.

Jeg fant dette ang. barnløse og spiral

Sitat:

En spiral er ikke så godt egnet til kvinner som enda ikke har født da de ofte får hyppige rie-aktige underlivssmerter. Hos noen gir det imidlertid ingen problemer.

Jeg tenker at ved slike problemer er det kanskje like greit å ha menssmerter.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 15:06   #53
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Nå er ikke jeg gynekolog, men de kan bruke Mirena.

Og sidediskusjon: man har vært veldig forsiktig med å gi unge kvinner spiral, og det er sannsynligvis fordi man har vært alt for opptatt av å tenke på barneønske senere og har virkelig gitt fan i hvor mye plaget de er. Jeg mener seriøst at det har, som så veldig vanlig, er en umyndiggjøring av kvinner.

Det skjer fortsatt i helsevesenet, som feks at det er diskusjon om at man kanskje har fjernet unødvendig mange bryst etter kuler, og det er jo så tenkbart forferdelig for en kvinne å fjerne bryst, for da er de liksom ikke kvinner mer, mens de fleste kvinner (som har barn i det minste) ikke ønsker å ta noe risiko som helst og er mindre opptatt av å bevare bryst foran liv.

Gammel 05-12-14, 16:39   #54
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har det ikke vært en del unge og idrettsaktive jenter som har tatt p-piller sammenhengende flere måneder og så hatt pause med blødning innimellom? Er det avbefalt nå?
Det er vel større doser hormoner i sånt?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 17:24   #55
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Da får man håpe ikke alle kvinnene på samme arbeidssted har samme syklus.. tenk dere det i f.eks en bhg.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 17:28   #56
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Folk er jo forskjellig og har det forskjellig når man har mens. Noen har lite plager, andre er sengeliggende. Hver 3 mnd ca har jeg monstermens og jeg er nesten en vaskeklut i ca 2 dager. Da har jeg ofte vert hjemme, og hvis jeg har vært på jobb har jeg måttet be om rolige aktiviteter/kontorarbeid.

De "vanlige" gangene hadde det vært sløvt å
Være hjemme. Hadde jo ikke hatt grunn til det.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 17:48   #57
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har mye smerter og store blødninger. Jeg går ikke for full maskin mensdagene mine, det hender jeg jobber kortere dager og en og annen gang kommer jeg meg ikke på jobb. Men selv om en del og kanskje mange har problemer med smerter så er det likevel idiotisk å skulle gi mensferie til alle kvinner.

Han sier at det ikke er sykdom, men:

Sitat:

– Noen kvinner føler seg virkelig «groggy» når de menstruerer, og det er en kamp for å komme seg på jobb. De føler at de rett og slett ikke får det til, sier han.

– Når man har det slik, er det vanskeligere å føle seg stolt av arbeidet sitt og levere et godt resultat. Dette handler om at arbeidsgivere skal være oppmerksomme og vise empati

.
Ærlig talt, dette fornærmer og provoserer meg egentlig på utrolig mange plan. Hvis man skal få fri (for å bli mer fornøyd og produktiv) fordi man føler seg "groggy" og synes det er vanskelig å komme meg på jobb, hva søren vil det si om meg som person? Det er mange forskjellige ting som kan gjøre at jeg er groggy og lite produktiv enkelte dager, de dagene har jeg sjelden lyst til å dra på jobb. Da kan man jo heller innføre "groggydager"da, til begge kjønn.

Man er ikke hjemme fra jobb (eller skole) fordi man er groggy eller tufs. Hvis man bare skulle ha gått på jobb de dagene livet smiler og man føler seg i tipptoppperfekt form, så tror jeg vi ville ha hatt et ekstremt fravær.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 18:12   #58
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men hvordan håndteres det egentlig i dagens lovverk, de som reelt sett ikke fungerer på jobb en dag i mnd? for dem av oss som ikke har IA-arbeidsgiver er det jo ikke mulig med egenmelding. Skal man løpe til legen og få en 1-2 dagers sykmelding en gang i mnd? Kommer man ikke da fort innenfor "for kort mellom sykemeldingene" dersom man har sykluser av normal lengde?

Jeg er arbeidsufør 4-5 dager per menstruasjon. Derfor går jeg normalt på ting som gjør at jeg ikke har en syklus. Men de gangene jeg har måttet ha medisinopphold pga barneønske, har jeg vært sykmeldt hver måned i en periode. Etter avtale ringte jeg bare, og fikk sykmeldingene i posten.

Det funker innen lovverket, men er jo helt håpløst i forhold til jobben.

Gammel 05-12-14, 21:57   #59
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg er arbeidsufør 4-5 dager per menstruasjon. Derfor går jeg normalt på ting som gjør at jeg ikke har en syklus. Men de gangene jeg har måttet ha medisinopphold pga barneønske, har jeg vært sykmeldt hver måned i en periode. Etter avtale ringte jeg bare, og fikk sykmeldingene i posten.

Det funker innen lovverket, men er jo helt håpløst i forhold til jobben.

trodde man måtte jobbe en mnd etter en sykemelding før man fikk en ny jeg (dvs sykepenger), men kan være at jeg husker feil

For meg hadde det sikkert fungert, jeg har jo ikke mens med 4 ukers mellomrom, her snakker vi mer 5-8 uker mellom, og så vondt at jeg burde være hjemme har jeg bare en dag og ikke hver gang heller. Men jeg karer meg gjennom på jobb, og er fryktelig glad jeg har kontor.

Gammel 05-12-14, 22:21   #60
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

trodde man måtte jobbe en mnd etter en sykemelding før man fikk en ny jeg (dvs sykepenger), men kan være at jeg husker feil

For meg hadde det sikkert fungert, jeg har jo ikke mens med 4 ukers mellomrom, her snakker vi mer 5-8 uker mellom, og så vondt at jeg burde være hjemme har jeg bare en dag og ikke hver gang heller. Men jeg karer meg gjennom på jobb, og er fryktelig glad jeg har kontor.

Du har rett på sykepenger i 248 dager i løpet av 3 år. Når du når den grensa må du være arbeidsfør i 26 uker før du opptjener rett til en ny periode.

Men når det gjelder egenmelding så kan du ikke ta ut egenmelding før det har gått en måned siden sykmelding. Dette er fordi ny arbeidsgiverperiode ikke starter før det har gått en mnd.

Det er forresten mulig at man i de alvorligste tilfellene kan få innvilget unntak fra arbeidsgiveransvaret, slik at arbeidsgiver får refusjon fra første fraværsdag (gjelder også egenmeldingsdager). Er usikker på om dette kan falle inn under bestemmelsene.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:06.