|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Jeg og broren min fikk alltid pakkekalender, helt til jeg flyttet hjemmefra som 19åring. Mamma var flink til å finne ting å ha i kalenderen, og de beste dagene var da hun hadde laget en rebus som viste vei til der gaven lå. Jeg er født i 78.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Jeg er født på 80-tallet. Mamma broderte kalender og søstera mi og jeg åpnet denne annenhver dag. Det var en godteribit til hver og puslespillbiter som den som åpnet fikk legge, puslespillet var komplett på julaften. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Vi hadde fyrstikkeske kalender. 24 fyrstikkesker etter hverandre med lilla filt utenpå og hvite filt tall på hver boks som var hengt opp i gangen. I hver eske var det litt gotteri og på søndagene så var det rebuslapp og noe annet vi skulle finne. På julaften var det bestandig en marsipangris. Vi sparte alt gotteriet i en boks med lokk og tok det frem på julaften. Ikke en bit ble spist før julaften. Jeg fatter ikke at vi klarte. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Jeg (73-modell) hadde en striekalender med filtfigurer mamma hadde sydd, og på den var det 24 messingringer som det hørte en liten rød filtpose til. Og oppi der var det loete seigmenn, en twist, kjærlighet på lørdager, og annet godteri.
|
|
|
#5 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Jeg er født på midten av 70-tallet. Jeg hadde pakkekalender, sjokoladekalender, donaldkalender og sånn kalender med små plastikkfigurer i forskjellige farger som det var hull i på toppen. I pakkekalenderen var det litt smågodt og kinaputter husker jeg. Husker ikke om det var andre ting, men kinaputtene og de sure føttene (de grønne/gule/røde) sitter spikra i hukommelsen.
Jeg er veldig langt fra enebarn, men fikk pakkekalender. Det kommer vel litt an på foreldrene og vil jeg tro, hvor mye de likte å styre til jul?
|
|
|
#6 |
|
lettere utlada
|
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Født i starten på 70-tallet og hadde aldri pakkekalender.
|
|
|
#7 |
|
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Jeg husker jeg hadde kalender med bittesmå plastdyr ett år. Ellers hadde jeg brodert pakkekaleder. Født på 70-tallet. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Jeg er født på begynnelsen av åttitallet og fikk plastfigurer og vond, østtysk sjokolade de første åra. Litt utpå nittitallet fikk vi pakkekalendere, med noen småting, smågodtbiter og større ting de siste to dagene.
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Jeg er født i 1979, til julen 1980 broderte mamma en kalender til meg som det hang pakker på siden den tid og til etter jeg flyttet hjemmefra. I barndommen vekslet det mellom "ting" og "godt", vi fikk velge hva det skulle være, "tingene" var 24 små plastgreier som kunne henges i en tråd som smykke. Vi fikk ikke det samme hver dag, men i løpet av kalenderen fikk vi det samme jeg og min bror. Og vi fikk det i alle fall 2 eller 3 år. Etterhvert gikk vi over til å velge godteri hvert år. Min bror (1981) er altså oppvokst med samme som meg.
|
|
|
#10 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Mammas broderte kalender. En Twist eller en liten ting til oss hver om morgenen, etter hvert ble det kun sjokolade. Det var helt OK. Husker ikke at det var mye fokus på det. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Det var stort sett kalender med plastdyr/ting, ja. Enkelte år husker jeg vi hadde godterikalender (stort sett sjokolade, men jeg husker det var noe annet et år men ikke hva).
05 og 08 Sist redigert av millact : 09-11-14 kl 00:10. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Vi fikk også pakkekalender. Det kunne være en liten snopeting hver dag (f eks en fox, en bugg, en slikkepinne, osv, eller det kunne være julepynt til rommet og når jeg ble enda større var det gjerne en bokstav hver dag som til sammen utgjorde litt større ting som f eks frisør til skoleballet (jeg kjøpte klærne selv), en CD, el.l. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Enten kalender med sånne plastdyr/ting i, eller sjokoladekalender som vi i følge mamma spiste opp lenge før jul.
|
|
|
|
#14 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Vi hadde "pakkekalender" med julekrybbefigurane innpakka. Vi pakka ut ein figur kvar dag (på omgang på søskna) og plasserte i julekrybba. I helgene var det pakka inn lørdagsgodt. På juleaften var det Jesusbarnet, som skulle leggjast i krybba. Så det var jo ein slags pakkekalender, men vi fekk ikkje pakkane. Det var koselig likevel.
|
|
|
|
#15 |
|
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Født i 76 og har alltid hatt pakkekalender. 'Alle' vennene mine hadde også pakkekalender. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Fikk enten de med små plastfigurer eller sjokolade som ikke var så god. Kjente ingen som hadde pakkekalender. Er født i 80.
|
|
|
#17 |
|
WF: BNBE
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Vi hadde pakkekalender, fram til ungdomsskolen tror jeg. Vi er fire søsken, og byttet på å åpne. Jeg er eldst av oss søsknene, født i 1980.
|
|
|
|
#18 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Stort sett sjokoladekalender var fornøyd med det. Hadde også kristen bibel kalender som det fulgte med en kasett til og da kunne jeg høre en liten historie hver dag syntes den var bra. Barna mine får stort sett legokalender eller noe lignende. Hadde pakkekalender før men dem ble så mettet etter og ha åpnet 24 gaver att når julaften kom var det ikke like spennende lengre så det kuttet vi ut. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: Hvilken kalender fikk du som barn?Mine kalendere var enten bilder, små plastikk dyr eller kjip sjokolade. Født i 78.
|
![]() |
|
|