Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tar du i rå kylling med hendene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-14, 10:03   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du i rå kylling med hendene?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja. Jeg tar i kylling på samme måte som jeg tar i annet kjøtt. Hvorfor er det farlig å få bakterier på hendene?

Og hvorfor i alle dager skyller folk kyllingen?

Det er jo ikke i utgangspunktet farlig å få bakterier på hendene, men man får det da ofte på kniven, på krana, på vasken, på dtekespaden osv. om man ikke er veldig påpasselig med hygienen.

Jeg skyller alt kjøtt fordi etter st man gikk vekk fra slakter og over til mekaniske prosesser er det ofte knuste benrester, brusk, fettklumper og slikt utenpå kjøttet. Bare kjenn på kotelettene! De er ofte fulle av superskarpe beinsplinter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 01:01   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Må innrømme at akkurat anitbiotikaresistente bakterier er noe jeg er bekymret for på generell basis - tror ikke akkurat at jeg personlig kommer til å dø av det, men det er et kjempeproblem generelt sett. Og dette med at kylling har så mye resistente bakterier sier vel sitt om dyrevelferden ... For de som er spesielt interessert tror jeg innslagene starter med denne artikkelen.

him: Jeg skulle gjerne lest den artikkelen, men får ikke tilgang. Kan du legge ut relevante highlights?

Gammel 12-09-14, 09:17   #3
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar i rå kylling med hendene, men er nøye med håndhygiene og kjøkkenhygiene. Det gjelder alt rått kjøtt i grunnen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 10:40   #4
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg tar i rå kylling med hendene, men er nøye med håndhygiene og kjøkkenhygiene. Det gjelder alt rått kjøtt i grunnen.

Jepp.

Gammel 12-09-14, 09:32   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg lager ting av kylling er jeg enda litt mer nøye med å vaske skjærefjøl og kniv etter bruk. Men det er så langt jeg er villig til å strekke meg.

Så ja, jeg tar i kylling med hendene.

Gammel 12-09-14, 09:34   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kyllingindustrien er vel en av de mest horrible industriene, så nei. Synes godt folk kan tenke på hvordan dyrene de spiser har hatt det og.

Gammel 12-09-14, 15:24   #7
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Kyllingindustrien er vel en av de mest horrible industriene, så nei.

Ja, og jeg har, etter å ha sett programmer og lest artikler om kyllingindustrien, bestemt meg flere ganger for at nå er det nok kylling. Men jeg er ennå ikke konsekvent, selv om det har blitt betraktelig mindre kylling med tiden.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 15:45   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva i alle dager skal man spise da? Jeg har ikke tenkt å bli vegetarianer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 15:47   #9
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Det kan du si. Jeg vet ikke helt, og er derfor ikke konsekvent.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 16:06   #10
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser storfekjøtt og svinekjøtt. Det er ikke usunt å spise noen av delene. Storfekjøtt inneholder mye jern, som særlig vi kvinner trenger.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 16:07   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg spiser storfekjøtt og svinekjøtt. Det er ikke usunt å spise noen av delene. Storfekjøtt inneholder mye jern, som særlig vi kvinner trenger.

Men storfekjøtt er vel også knyttet til tarmkreft, er det ikke? OG er et stort ressursproblem.

Gammel 12-09-14, 16:32   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg sier ikke at det er usunt, men jeg vil ikke selv spise rødt kjøtt hver dag. Svinekjøtt er også rødt kjøtt. Er det ikke 70 g i uka som anbefales? Det høres umiddelbart veldig lite ut, og jeg spiser ikke så lite, altså. Men jeg anser kylling og fisk som bedre alternativer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 20:16   #13
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Tja. Jeg gjør det i alle fall sånn omtrent på denne måten:

Fisk 2-3 dager i uka
Vegetarisk 1-2 dager i uka
De resterende dagene bruker vi mye vilt og mye lammejøtt, pluss en del svin. En sjelden gang også oksekjøtt. Kylling en gang annenhver måned eller noe sånn, og da kjøper jeg som regel Stange eller Holte.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 09:57   #14
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Alle middager med kyllingfilet er det mannen som tar seg av. Syns det er ufyselig å ta i og skjære i. Ikke glad i å spise det heller, byr meg litt i mot. Mannen bruker forøvrig ikke hansker.

Gammel 12-09-14, 10:15   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar i maten jeg skal spise med hendene. Hvis jeg ikke kan ta i den så vil jeg heller ikke spise den, tror jeg.
Og jeg spiser kylling.

Har jeg sår på hendene dekkes disse før jeg lager mat, ikke så mye for at jeg er redd for å få mystiske saker fra maten i kroppen min, mer for at de andre som skal spise maten skal slippe å få meg i maten sin.

Gammel 12-09-14, 10:25   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg er og har alltid vært, mye mer nøye med hygienen når jeg håndterer kylling enn annen mat. Vasker alltid hendene grundig rett etter at jeg har håndtert den, og er nøye med å vaske kniv og fjøl med en gang.

Jeg er like forsiktig med Stangekylling som med annen kylling (vi spiser nesten bare Stangekylling). Jeg tror ikke de har noen bedre track record enn andre når det gjelder bakterier generelt.

Og hva mener artikkelen med at "mennesker kan utvikle antibiotikaresistens"? Det er da bakterier og ikke mennesker som blir resistente?

(Det er som folk som tror at DE blir antibiotikaresistente om de bruker for mye, ikke at de er med på å skape stammer av resistente bakterier).

Gammel 12-09-14, 11:57   #17
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er like forsiktig med Stangekylling som med annen kylling (vi spiser nesten bare Stangekylling). Jeg tror ikke de har noen bedre track record enn andre når det gjelder bakterier generelt.

Sånn jeg forsto innslaget når jeg hørte det i går, var det snakk om bakterier som finnes naturlig i bakteriefloraen til kyllinger som også kunne være uheldige både for dyrene og menneskene (nå er jeg på tynn is her, men sånn som streptokokker hos mennesker kanskje?). Nå var denne bakterien mer og mer resistent mot antibiotika. Så selv om det er bra at de ikke bruker antibiotika på Stangekyllingen, så må den håndteres på samme måte som annen kylling ved tilberedning, og den kan inneholde disse bakteriene i samme utstrekning som all annen kylling.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 10:33   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med skylling, kan det være fordi man da sprer antibiotikaresistente bakterier med vannet?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 10:44   #19
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg tar i kyllingen, bruker fjøla og kniven til det neste som skal i gryta og har i tillegg senka skuldre. Og kommer til å fortsette med det.

Gammel 12-09-14, 10:47   #20
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at lysten på kylling blir betraktelig mindre av slike oppslag i alle fall.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.