|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groJeg barberer leggene mine fordi det forventes at man gjør det. Jeg ser ikke problemet med at det er hår på dem, men jeg føler at "noen" mener at det bør gjøres.
![]() |
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Lar kroppshåret gro
Det er en perfekt sammenligning. Det er ikke noe som egentlig blir påtvunget, med de bruker det "fordi de trives med det" og de føler jo at de gjør det. Men samtidig så er det åpenbart at det er kulturen som gir en den følelsen.
![]() |
#3 |
Shake it out!
|
Jeg argumenterer mot dette. Jeg mener det er vesentlig mer frivillig å barbere leggene enn å bære hijab.
![]() |
#4 |
både her og der
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groÅ velge å bære hijab og å barbere legger er for meg ikke noe som kan sammenlignes. Bæring av hijab er både religiøst og kulturelt betinget, mens det å fjerne hår på leggene er da et selvstendig, frivillig valg?
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
Nei selvfølgelig er det å barbere legger og armhuler akkurat like kulturelt betinget.
![]() |
#6 |
Shake it out!
|
Det er selvstendig og frivillig, men kulturelt betinget. Jeg fjerner hår fordi det i mine øyne er pent. Hva som er pent er jo langt på vei kulturelt betinget (som ble glitrende illustrert da folk på hele kloden ble bedt om å manipulere bildet av samme jenta slik at det illustrerte skjønnhet). Så sånn sett er jeg helt enig i at det å barbere hår er kulturelt og noe vi presses til på sett og vis.
![]() |
#7 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lar kroppshåret groJa, jeg barberer meg for eget velbehag, dog ikke ben, legger, armer og slikt. Ser jeg ingen grunn til. Men under armer og nedentil. Kun fordi jeg foretrekker det slik av ymse grunner. Nå er jeg en som aldri har følt for å gjøre ting bare fordi "alle andre" gjør det. Det ligger rett og slett ikke i meg...
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2013
![]() Sv: Lar kroppshåret groBarberer ikke, men trimmer det. Føler meg rett og slett vellstelt da, selv om ingen andre enn samboeren min ser det.
![]() |
#9 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groEndelig.
![]() |
#10 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groJeg synes ikke det er en perfekt sammenlikning all den tid damer som ikke barberer leggene kanskje risikerer å få rare blikk og kommentarer (selv om jeg aldri har opplevd at noen har sagt et ord til meg de gangene jeg glemmer å barbere meg), mens kvinner som ikke går med hijab risikerer atskillig sterkere reaksjoner på det valget.
![]() |
#11 |
can-jur
|
Ikke legger, men armhuler.
![]() |
![]() |
#12 |
Shake it out!
|
Men Tjorven og Esme sammeliknet barbering av legger og hijab. Og det var det jeg responderte på.
![]() |
#13 |
maler
|
Jeg synes det er en god sammenligning. Hijab blant høyere utdannede muslimske kvinner i den mer liberale delen av verden, de som sier de gjør det av egen fri vilje og at det er staten som undertrykker dem ved å forby det. Kvinner risikerer åpenbart mer enn blikk hvis de ikke fjerner kroppshår også, skal man tro nettdebattene. Det å bli sett på som ekkel med dårlig hygiene kan få sine ringvirkninger.
![]() |
#14 |
Shake it out!
|
Men veldig mange, selv her i Norge, gjør det ikke av fri vilje, men fordi de ikke har noe valg. Gjelder særlig i det somaliske miljøet, og da snakker vi ganske unge jenter. Og det blir i mine øyne latterlig å sammenlikne den sosiale tvangen de møter, og de sanksjonene de risikerer, med det ubehaget jeg kan føle når jeg sitter på stranden og oppdager at "oh shit, jeg glemte å barbere leggene!". Joda, for noen er hijab et valg. Men for ganske mange er det fremdeles bare et "valg". Dessverre.
![]() |
#15 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Ja! På campus i USA for hundre år siden. Jeg ble en snakkis blant brautende unge menn.
![]() |
#16 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groJepp. Se her: http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle18281693.ab
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
#IsItOctoberYet?!
![]() Sv: Lar kroppshåret groJeg har aldri opplevd å bli sett rart på fordi jeg ikke barberer leggene. Lite observant av meg kanskje da eller?!
![]() |
![]() |
#18 |
#IsItOctoberYet?!
![]() Sv: Lar kroppshåret groEnig, Milfrid.
![]() |
![]() |
#19 |
Eklektisk
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groNoen har dun på leggene, mens andre har grisebust. Med blåhvit bunn. Så om noen føler at de ikke får blikk på stranden med ubarberte legger, kam det være at de har sjarmerende dun på nøttebrune legger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groDet var ikke snakk om kroppshår i form av det vi hsr ubder armene. Det var en sammenlikning av barbering av legger vs bruk av hijab. Jeg har spasert rundt med hårete legger hele sommeren uten at noen, inkludert kjæresten, har sagt noe. Og jeg tror ikke en eneste gang at jeg har studert leggene til medsøstre for å se, og kommentere deres eventuelle manglende barbering.
![]() |
|
|