|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2014
![]() |
![]() Sv: Konfirmasjonsselskap
Problemet er at vi ikke får plass til de nærmeste engang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg skjønner at plassbegresning er kjipt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2014
![]() |
Takk, endelig noen som forstår. Personlig ville jeg syntes det var merkelig å ikke få delta når jeg var en nær slektning, f.eks tante eller fadder på konfirmanten. Synes de kunne ha arrangert en seremoni til i stedet for å stappe lokalet så fullt at ikke de nærmeste kunne delta. Blir litt A- og B- lag blant gjestene, føler jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Personlig pessimist
|
Det synes jeg også, men selv her hvor vi har en stor og nybygget kirke, så lar det seg ikke gjøre å få plass til alle på konfirmasjonsdagene. I det gamle kapellet var det enda mindre plass.
![]() |
![]() |
#45 |
koko
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapA og B-lag? I alle dager.
![]() |
#46 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg skjønner veldig godt at du synes dette er kjipt, jeg ville følt det på samme måte. Invitere gjester fra langt vekk i stan, og så får de bare være med på halve festen, liksom. Men for å trøste deg, så synes jo mange at selve selskapet er verd å reise for også. De gangene jeg har reist rundt halve landet for en konfirmasjon har det helt klart vært for selskapet, og ikke selve sermonien. Selv om den også har vært hyggelig og fin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapAt det kan oppleves som et a og b-lag kan jeg forstå hvis man oppfatter seremonien som viktig og ikke får delta. Det handler vel kanskje litt om hvordan man ser på selve seremonien. Selv om en humanistisk konfirmasjon kræsjer med mitt livssyn ville jeg definitivt satt pris på å få delta på høytiden hvis jeg skulle i konfirmasjon. Om jeg var konfirmant ville jeg nok også kjent på at det ville vært ubehagelig å velge hvem som skulle få delta og hvem som ikke får delta. Jeg er ikke vant med å be perifere til konfirmasjoner og derfor er jeg vant til å anse alle i et slikt selskap som nære. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
heimføing
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg skjønner hva du mener, og selv om jeg ikke er religiøs men humanetiker, så synes jeg også at selve seremonien er minst like viktig som selskapet etterpå. Hvis jeg deltar, så deltar jeg på hele, liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her hos oss blir det arrangert konfirmasjon i alle kirker og noen steder er det to og tre seremonier/gudstjenester både lørdag og søndag, og to helger. Enda er det ikke plass til alle.
![]() |
#50 |
koko
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg synes faktisk det er ganske utrolig, det med A og B-lag. Det er fremdeles voksne folk vi snakker om?
![]() |
#51 |
|
Man kan jo kalle det mye forskjellig, men det er jo en måte å sortere gjester på og for gjester som har lyst til å oppleve seremonien, men ikke blir prioritert kan det være kjedelig, hvis man da anser seremonien som viktig. Om ikke seremoni er viktig og man gir bæng er det hipp som happ, men også voksne mennesker kan synes det er litt kjedelig å ikke være blant dem som får være med på noe som hadde betydd noe for dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
Jo selvsagt, men det er ikke hyggelig å være i rollen det er å måtte velge mellom sine nærmeste. I en del moderne familier er det mange nære omsorgspersoner og kanskje også mange søsken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
koko
|
Ingen tvil om det. Men sånn er det mange steder og da får man det, vil jeg tro, langt bedre med seg selv om man er løsningsorientert enn sutrete og misfornøyd.
![]() |
#56 |
WF: Sausnebbet
|
Vi inviterer også en del gjester fra andre siden av landet. Jeg kan ikke love dem plass under seremonien, men jeg tipper at de er selskapelige nok til å ville komme til fest, selskap og familiesamling likevel. Vi sier fra i god tid om at det er begrenset med plass, og så må de velge, selvfølgelig. Om ikke det å feire konfirmanten er viktigere for dem enn akkurat den offisielle lille timen, får de ha det så godt, tenker jeg. Sist redigert av Kaija : 12-05-14 kl 01:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg synes også det er merkelig om familien dropper og komme bare fordi det ikke er plass til dem under seremonien. Her var alle invitert i kirken men fåtall kom men dem som kom var uansett dem vi håpet skulle komme. Dem som kom langveis fra var der ikke men kom i selskapet der vi håpet og se dem. Nå er det engang sånn att noen har plassbegrensning og da er det litt smålig og droppe hele greie når festen etterpå er vel så viktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ville ikke hatt noen forventninger om program før middagen. I høst da niesen min ble konfirmert var vi invitert til middag. Det var ikke plass til oss i kirka. Vi bor i Nord-Norge, konfirmasjonen var på Østlandet. Jeg planla reisen etter klokkeslettet da vi var invitert, altså da middagen startet, og tok selv fullt ansvar for å fylle tida fram til da. Det var en selvfølge for meg, og det samme var det for de andre gjestene i samme situasjon som oss.
![]() |
#59 |
Bedreviter
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg skjønner godt at det er kjipt å måtte velge mellom gjestene sine. Det gjør jeg. Jeg har derimot null forståelse for gjester som blir snurt over å ikke få delta i seremonien, hvis invitasjonen er klar på at ikke alle kan delta og man vet at det er en god grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Glamorøs
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg og skjønner at det kan være kjipt å velge når det ble anderledes enn du så for deg. Men etter antallet d har beskrevet så får jo besteforeldre, foreldre og søsken være til stede, og det er jo en naturlig begrensning. Også er det noe med å gjøre det beste ut av det man har, og ikke surmule masse over ting man ikke får gjort noe med. Så ble det ikke kirke med alle sammen og enkel middag etterpå. Da får man planlegge anderledes, og evt. gjøre en større greie ut av sammenkomsten etterpå.
![]() |
|
|