|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
frakoblet
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgene
Klarer ikke barna dine å leke uten å bråke sånn at naboene plages innenfor veggene sine, altså? Jøss.
![]() |
#2 |
maler
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneHm. Hun kan jo ikke kreve noe som helst. Men dere bor veldig tett slik jeg oppfatter det? Det er jo ofte litt gi og ta i slike nabolag, man tar litt hensyn til hverandre der det går. Plenklipping, trampoline og hund som bjeffer er vel kanskje de tre faktorene som gjør det vanskeligst å sove. Det er jo en forespørsel på linje med å ikke lage for mye bråk i sjutiden når vanskelig sovebarn skal legge seg. Og hvor det er naturlig å svare at man skal gjøre så godt man kan, men vanlige hverdagslyder kan man dessverre ikke unngå.
![]() |
#3 |
awesom
|
Amen!
![]() |
#4 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg kunne nok funnet på å gi gehør til en sånn forespørsel, hvis det var et engangstilfelle, og spurt på en hyggelig måte. Og sykle en tur i fint vær er kjekt det også.
![]() |
#5 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg er enig med Katta og Safran. Det å bo tett betyr at man må leve med andres lyder og vaner tett på seg. Jeg mener at det også betyr at man må forsøke ta hensyn til andre rundt seg. Jeg kan ikke be naboen droppe plenklipp etter kl åtte om kvelden fordi mine barn skal sove og samtidig være ute og bråke på lekeplassen kl åtte neste morgen.
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneTrampoliner bråker ganske mye mer enn ungene oppå ofte, og når de står i små rekkehushager er de til å bli gal av innimellom. Det blir noe helt annet enn all annen lek. Det er ikke sikkert det er rimelig å forvente at man venter helt til 14 med å bruke trampolinen, men jeg synes det er en grei forespørsel dersom det er der skoen trykker.
![]() |
#7 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Det var sånn jeg tenkte også. Og man velger selv i hvilken grad man vil føye seg når andre ber en dempe bråket.
![]() |
#8 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneEn kan ikke forvente stillhet på dagtid selv om en har nattevakter. Men jeg kan godt finne på å dempe veldig høylydt lek, mine kan "ta av" veldig. Det er et stort spenn mellom det å nekte barna å synes til at de får frislipp med hyl og skrik, og folk er veldig forskjellige med hva som er passe lydnivå. Poden på 7 og kompisene hans er ikke helt der enda at de regulerer det selv, ergo kan det skje at jeg må dempe dem litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneDette er omtrent som den saken en av lokalavisene slo opp på førstesiden for noen uker siden. Damen de intervjuet synes det var håpløst at barnehagebarn brukte lekeplassen utenfor huset hennes på dagtid, siden hun måtte sove etter nattevakt. Jeg velger å le av slikt, men egentlig er det litt trist... At man tenker at verden egentlig bør pauses fordi man har behov. Jeg bor selv i borettslag, og har en lekeplass rett utenfor huset. Jeg er i tillegg kronisk syk, og har ganske ofte behov for stillhet. Det er selvsagt ikke riktig at jeg ber gud og hvermannsen ta hensyn til meg; slik som egne barn, naboens barn eller generelt andre i relativ nærhet av meg. Joda, jeg kan selvsagt si til mine barn at det er fint om dere ikke har voldsom lek inne nå, fordi jeg er syk, men barn er barn - og det skal de få lov til å være. Og det er riktig, som flere nevner her, at hvis man velger å bo i borettslag, tett innpå naboen, så må man vise hensyn, MEN man velger også det livet og lyd følger med i den pakken. Man kan virkelig ikke forvente ro utover hva husordensreglene sier. Og for en som jobber fast nattevakter, så synes jeg det er langt utenfor å spørre om ro fra naboen uten å understreke hvorfor det er spesielt viktig i dette tilfellet. Uten spesifikasjon vil det jo egentlig tilsi at man bør vise hensyn etter alle hennes vakter, og det unner jeg ingen å ha over seg til enhver tid.
![]() |
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneMan kan ønske seg hva man vil. Jeg vil ha havutsikt og plass til en ponni. Men det er ikke alt man få. Vi bor i byggefelt med naboer tett på, og det har fordeler og ulemper. Noen gangee forstyrrer de oss, og det hender nok at vi forstyrrer dem. Selvsagt kan vi vente med å slå plenen til senere på dagen, men jeg hadde ikke vært veldig interessert i å hysje på barna halve dagen. Ikke bråker de all verdens heller.
![]() |
![]() |
#11 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg tenker at naboen må få lov til å si fra, det er ikke så lett for andre å vite at det er ønskelig at man tar hensyn om man ikke vet om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Eller hun kan kjøpe seg selv. Hun er tross alt oppegående, er hun ikke?
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg bor i blokk. Jeg er ikke sånn superhappy over de av naboene mine som skal på byen og synger på vei til bussen kl 23.30 hver fredag og lørdag. Men det er noe av greia med å bo tett på folk. Det får man klare å leve med eller bo midt i skogen.
![]() |
![]() |
#15 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneSå hver tredje helg må man passe på at ungene lister seg rundt, passe på at hunden ikke bjeffer, man kan ikke klippe plenen eller andre bråkete aktiviteter, fordi naboen skal sove? Hva om naboen på andre siden og begynner å jobbe turnus med natt, da får man plutselig en av tre helger der man kan lage litt lyd. Nei, hensyn er fint, men innenfor rimelighetens grenser.
![]() |
#16 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneSelv om jeg humrer litt over forespørselen og tenker at det slett ikke er mitt problem, så skal naboen ha kudos for å faktisk gi beskjed/spørre pent på forhånd. Og hadde jeg fått en slik henvendelse, så hadde jeg jo tatt hensyn til det - innefor rimelighetens grenser, selvsagt.
![]() |
#17 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg tenker at det er helt fint å gi beskjed og komme med ønsker, men det er også helt innafor at man får bruke sin egen hage. Selv har jeg gitt beskjed til våre naboer om at de må gi beskjed dersom noen plutselig ligger inne og er dårlig og må høre på skrik og skrål fra vår trampoline. Hensyn er noe man kan gi og få, og som blir utposjonert til de som fortjener det.
![]() |
#18 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg har også jobbet nattevakt, riktig nok for fryktelig mange år siden, men det falt meg aldri inn å stoppe verden fordi om jeg tilfeldigvis skulle sove om natta. All den tid det meste av aktivitet er lagt til den perioden det er sollys, blir det den som er uheldig å ha sin aktivitet lagt til nattestid som må innrette seg deretter. Legge seg på en annen side av huset, på loftet, i kjelleren, bruke soviro etc, alt er tiltak som kan funke. Å be naboene om å være stille, synes jeg er rart, uansett om man er høflig som bare det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg jobber også (kun) nattevakter, og forventer selvsagt ikke at naboene skal være stillferdige på dagtid av den grunn. Om man bor tett på naboer, eller får problemer med å sove på dagtid av andre årsaker, bør man revurdere om man skal jobbe ren nattevaktstilling, mener jeg. Det kunne aldri ha falt meg inn å be noen om å holde ungene unna trampolinen fordi jeg skulle sove etter natt. Dersom støynivået er for høyt burde hun ha nevnt dette som en egen kommentar, syns jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg vet ikke helt om jeg syns det er ok å spørre. Jeg pleier egentlig å mene at det må være mulig å spørre om alt, også må det være opp til mottaker å velge å svare ja eller nei. Men å spørre om noe som jeg mener ligger utenom noe normalt, og heller ikke legge inn noe forbehold om at man vet man er litt på viddene, legger ganske stort press på mottaker.
![]() |
|
|