|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Fri tilgong her. Eg begrenser litt innkjøp av druer og bær, fordi dei glatt spiser alt på ein gong. Kjøper derimot mykje frosne bær til smoothie.
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Gir du barna dine frukt?
Jeg kjøper jordbær, blåbær og bringebær, men de går utelukkende til matpakker. De ville tømt alt som var med fri tilgang der, til det har vi andre typer frukt og grønt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Mine to jenter er åleine eit par timer på ettermiddagen. I løpet av den tida kan dei setje til livs ein heil boks blå druer, ein pakke blåbær og ei korg med jordbær. Det nytter ikkje å sei at dette er til nista for dei "gløymte det, sorry!"
|
|
|
#4 |
|
I mål
|
Det er jo bare tull, jeg hadde da sluttet å kjøpe det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Det gjer eg sjelden også, kun til spesielle anledninger.
|
|
|
#6 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine frukt?Det står alltid frukt på benken, men det er stort sett bare lille E og Far som spiser. W tåler ikke stenfrukt og bananer så han er fritatt.
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Gir du barna dine frukt?Ja, fri tilgang. Begge har med på skole/barnehage.
|
|
|
#8 |
|
ctrl+z
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Vi har et fruktfat på kjøkkenet som alltid er ganske fullt. Alle ungene elsker frukt og særlig epler går det mye av. De har lite begrensninger utover at de ikke får ta rett før måltider.
|
|
|
#9 |
|
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine frukt?Vi har frukt i kjøleskapet, for jeg takler ikke "varm" frukt. Som regel har vi appelsin/klementiner, epler, druer, melon og pærer. Jeg kutter opp og lager fruktfat og det går ned på høykant.
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Gir du barna dine frukt?I vår barnehage spiser de også brødmat før de får frukt. Heldigvis for det, ellers hadde min spist seg mett på frukt og ikke spist skive, med påfallende artige blodsukkerreaksjoner.
|
|
|
|
#12 |
|
Borte
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Hos oss er det fri tilgang og vi har alltid frukt. Dessverre så er ikke ungene så veldig interessert. Jeg får frukt på jobb og lillesøster får frukt i barnehagen, så av og til kaster jeg faktisk litt av frukten vi har liggende. Jeg elsker frukt selv og spiser det ofte i stedet for kveldsmat.
|
|
|
#14 |
|
kamerat
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Fri tilgang, og de spiser masse frukt. Det er bra, synes jeg, for til tider spiser de veldig lite grønnsaker.
|
|
|
#15 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Gir du barna dine frukt?Ja, de får frukt i allefall to ganger om dagen. Alltid til lunsj (har med i barneparken, eller jeg skjærer opp og serverer sammen med lunsj hjemme), og så får de gjerne frukt som mellommåltid senere på dagen. I perioder går det også mye frossen frukt i smoothie.
|
|
|
#17 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Gir du barna dine frukt?Fri tilgang til frukt, synes vi bærer lass hver uke hjem fra butikken. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Jeg synes selvsagt ikke at bare brød er skikkelig mat, jeg spiser lite av det selv. Men den ene ungen min spiser nesten bare det, og jeg vil heller at hun får i seg en brødskive på ettermiddagen enn at hun spiser seg mett på frukt og er supergrinete når vi kommer hjem. Hvis hun fikk frukt først hadde det blitt resultatet. Til frokost og lunsj får hun velge fritt i matboksen uten at personalet styrer, og da mikser hun brødmat og frukt/bær hvis hun har med det.
|
|
|
|
#19 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Gir du barna dine frukt?De får så mye de vil ha, siden det gjerne ikke er særlig mye. De spiser litt mer om vi deler opp og spiser sammen med dem, og siden vi spiser sein middag, prøver jeg å få i dem frukt, bær eller smoothie etter barnehagen. De får frukt i barnehagen også, ca en halv frukt pr barn, men jeg tror mine spiser mindre enn det. Jeg har begynt å spise mer bær sjøl også - kan da like gjerne betale 20 kroner for ei pakke bær, som for en sjokolade.
|
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Jeg syns brødmat skal komme før frukt. Frukt gir sukker og vitaminer, veldig lite bensin for en lang ettermiddag, og lite komplekse karbohydrater, som de får fra variert kornmat. Frukt fyller fort i små mager, og det blir lite plass igjen til det de skal ha å gå på resten av dagen. Frukt etterpå får man alltid plass til, fordi det er søtt og magesekken utvider seg selv om den er full, for å gi plass til litt søtt.
|
![]() |
|
|