Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-14, 12:09   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Ja, Esme!! En matrise!

Økonomi på den ene aksen, kulturell kapital (da snakker vi litteratur, musikk, almennkunnskap, design, samfunnsinteresse- og kunnskap etc., mer enn år på skolebenken, ja?) på den andre. Og da kommer Fattig-Toffskij (den hypotetiske) øverst til venstre og ingeniøren i uljo nederst til høyre.

Gammel 18-03-14, 12:12   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

kulturell kapital (da snakker vi litteratur, musikk, almennkunnskap, design, samfunnsinteresse- og kunnskap etc., mer enn år på skolebenken, ja?)

Ja, det er jo det som er kulturell kapital. Og hele Bourdieus teori er jo denne matrisen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:32   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingeniører har høyere utdanning - også skal de plasseres i arbeiderklassen om de reiser til syden?

Er ikke helt sikker på hvorfor jeg blander meg inn i denne tråden - jeg er så uinteressert i å dele samfunnet inn i klasser. Spesielt i Norge, for her synes jeg det har ganske lite for seg. I andre land i Europa er det mer interessant fordi forskjellene bir så mye større.

Jeg har foreldre uten høyere utdaning men som har lest alt av kvalitetslitteratur og er oppdatert på kunst , kultur, historie og samfunn. Jeg oppdaget først at folk var opptatt av ulike samfunnslag da jeg ble voksen, og jeg er veldig glad for at dette ikke har vært viktig for folk rundt meg (med unntak av den pretensiøse moren til en venninne, som syntes hun innehadde alt som fantes av kulturell kapital i bygda, og som på overbærene, liksomvennlig vis fortalte moren min at jeg måtte ha nypussede sko når de tok meg med på en teaterforestilling. Kulturell kapital blekner så veldig om man ikke innehar en god dose sosial intelligens og respekt for andre.)

Gammel 18-03-14, 12:37   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ingeniører har høyere utdanning - også skal de plasseres i arbeiderklassen om de reiser til syden?

Er ikke helt sikker på hvorfor jeg blander meg inn i denne tråden - jeg er så uinteressert i å dele samfunnet inn i klasser. Spesielt i Norge, for her synes jeg det har ganske lite for seg. I andre land i Europa er det mer interessant fordi forskjellene bir så mye større.

Jeg har foreldre uten høyere utdaning men som har lest alt av kvalitetslitteratur og er oppdatert på kunst , kultur, historie og samfunn. Jeg oppdaget først at folk var opptatt av ulike samfunnslag da jeg ble voksen, og jeg er veldig glad for at dette ikke har vært viktig for folk rundt meg (med unntak av den pretensiøse moren til en venninne, som syntes hun innehadde alt som fantes av kulturell kapital i bygda, og som på overbærene, liksomvennlig vis fortalte moren min at jeg måtte ha nypussede sko når de tok meg med på en teaterforestilling. Kulturell kapital blekner så veldig om man ikke innehar en god dose sosial intelligens og respekt for andre.)

Jeg synes det er viktig å vite hvordan samfunnet faktisk er, og så får man diskutere hvordan det bør være og så får man diskutere hvordan man kommer dit.

Men jeg tror det er greit å være klar over hvor klassedelt Norge faktisk er. Og at andre ubevisst plasserer en ut fra væremåte, interesser, yrke etc. Jeg sier ikke at det bør være sånn, bare at det er sånn nå.

Gammel 18-03-14, 12:13   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Esme!! En matrise!

Økonomi på den ene aksen, kulturell kapital (da snakker vi litteratur, musikk, almennkunnskap, design, samfunnsinteresse- og kunnskap etc., mer enn år på skolebenken, ja?) på den andre. Og da kommer Fattig-Toffskij (den hypotetiske) øverst til venstre og ingeniøren i uljo nederst til høyre.

Ikke sant? Men den folkegruppen som jeg synes er kanskje mer vanskelig å plassere (og som kanskje Mavis spontant vil rope "Blindern!" på) er IT-folk/matematikere/fysikere/nerder som både kan tjene vanvittig og ikke tjene noe, og som kun forholder seg til nerdekultur.

Gammel 18-03-14, 12:14   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ikke sant? Men den folkegruppen som jeg synes er kanskje mer vanskelig å plassere (og som kanskje Mavis spontant vil rope "Blindern!" på) er IT-folk/matematikere/fysikere/nerder som både kan tjene vanvittig og ikke tjene noe, og som kun forholder seg til nerdekultur.

Ja, og som både kan være helt selvutdannet og høyutdannet.

Gammel 18-03-14, 12:20   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, får ikke Blindernfeelingen der, altså.

Mer Outland, kanskje.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 13:38   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, får ikke Blindernfeelingen der, altså.

Mer Outland, kanskje.

Joda, det er Blindern. OG Outland (og i ytterste konsekvens live-rollespill. Eller sjakk. Litt sånn Lahlum-typene?)
Jeg er jo en av dem, så I should know

Men hvilken kategori Sannelig om jeg vet.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:24   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Matrise:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Matrise.JPG (65,8 KB, 313 visninger)
Gammel 18-03-14, 12:10   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Altså: Økonomi på den liggende aksen. :tegner og forklarer:

Gammel 18-03-14, 12:05   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg syns rett og slett ikke Bordieu er veldig godt egnet til å beskrive norske forhold. Vi har et mer egalitært samfunn, arbeiderklasseyrker har mye høyere lønn, kulturell status har ikke bred folkelig status og høykultur blir ikke veldig bredt anerkjent og skolesystemet vårt er helt annerledes.

Gammel 18-03-14, 12:09   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns rett og slett ikke Bordieu er veldig godt egnet til å beskrive norske forhold. Vi har et mer egalitært samfunn, arbeiderklasseyrker har mye høyere lønn, kulturell status har ikke bred folkelig status og høykultur blir ikke veldig bredt anerkjent og skolesystemet vårt er helt annerledes.

Jeg er både enig og uenig. Jeg tror man vil se mye av det samme i Frankike, og Bordieu skiller også mellom kulturell og økonomisk kapital, og hvordan disse to ikke alltid trenger å henge sammen. I Norge har vi kanskje en større andel med høy økonomisk kapital og lav kulturell enn i Frankrike, men de finnes jo der også. Og de har en stor andel med lav økonomsik kapital og høy kulturell kapital.

Gammel 20-03-14, 19:05   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Men handler det ikke om hvem som har definisjonsmakt? Det er jo middelklassen, også i Norge. Dette er tross alt landet som kom opp med begrepet "harry".

Jeg synes engelske begreper som "the chattering classes" (også oversatt til norsk men husker ikke av hvem), Chavs og the underclass er bedre begreper å bruke i dag, også her i Norge. Det handler så i aller høyeste grad om smak og kulturell kapital.

Klasse-tabu: http://m.db.no/2013/02/15/kultur/deb...5783018/?www=1

Sist redigert av Lisa : 20-03-14 kl 20:02.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:08   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arbeiderklasse.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:10   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er rørt over Fattig-Toffskij.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:15   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg er rørt over Fattig-Toffskij.

Fattigflinka!

Gammel 18-03-14, 12:10   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg kan ikke faget her, så da er det morsommere å stikke dumme spørsmål. Men jeg synes HVs tekstbokdefinisjon stemmer ganske dårlig med den generelle oppfatning av middelklasse i Norge i dag. I f.eks. Frankrike er det tilsynelatende mye større skille mellom by og land, arbeider og akademiker.

Hvor går skillet mellom middelklasse og rik, for øvrig? Siden det finnes så mange rike med lav kulturarv, må det vel være en mer teknisk definisjon?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:18   #18
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Esme!! En matrise!

Nå nærmer du deg den statistikken Bourdieu faktisk drev med. Det er skrekkelig lenge siden jeg har lest dette og statistikken var ikke det jeg likte best. Men i korrespondanseanalysen kommer det nettopp ut i et slikt aksesystem der man plasserer folk etter både kulturell og økonomisk kapital.

Jeg mener at måten Bourdieu tenker på er like aktuell for Norge som for Frankrike, men at vi må ta oss bryet med å bytte ut en del av de indikatorene som han er opptatt av. Og se på hva som skaper reelle ulikheter i Norge. Dessuten må han oppdateres slik at man tar hensyn til sosiale medier, som etter hvert er en viktig del av hvordan vi blir oppfattet og hvordan vi oppfatter oss selv.

Den som har arbeidet mest med dette i Norge har brukt Stavanger som eksempel: Lennart Rosenlund.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:28   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Nå nærmer du deg den statistikken Bourdieu faktisk drev med. Det er skrekkelig lenge siden jeg har lest dette og statistikken var ikke det jeg likte best. Men i korrespondanseanalysen kommer det nettopp ut i et slikt aksesystem der man plasserer folk etter både kulturell og økonomisk kapital.

Jeg mener at måten Bourdieu tenker på er like aktuell for Norge som for Frankrike, men at vi må ta oss bryet med å bytte ut en del av de indikatorene som han er opptatt av. Og se på hva som skaper reelle ulikheter i Norge. Dessuten må han oppdateres slik at man tar hensyn til sosiale medier, som etter hvert er en viktig del av hvordan vi blir oppfattet og hvordan vi oppfatter oss selv.

Den som har arbeidet mest med dette i Norge har brukt Stavanger som eksempel: Lennart Rosenlund.

Stavanger som eksempel! Interessant! :googler:

Gammel 18-03-14, 12:28   #20
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor ville du plassert ingeniøren i uljo som reiser til "Syden", ikke leser skjønnlitteratur og stemmer FrP?

Jeg kjenner mange ingeniører i oljebransjen (mannen min for eksempel), men ingen sånne. Virkelig ingen.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

I Stavanger. Der gjelder det egne regler.

Jeg tror svaret er noe sånt ja. Stavanger er et eget rike og erfaringer derfra gjelder ingen andre steder.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.