|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangement
Nei, men det finne flere enn vi aner som aldri, aldri kan bli med på noe som helst, for de har ikke råd til det. Hvor bursdagsgaven til en klassekamerat går ut over middagene. Mange tror disse ikke eksisterer i så stor grad noen skal ha det til, men det gjør de. Det er bare aldri disse foreldrene som tør å si noe på foreldremøtene. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
etterpåklokest
|
Det er himmelvid forskjell på å ikke være med på ting fordi det ikke passer eller fordi mora di ikke syntes det var en spesielt god ide og på ikke å være med fordi foreldrene dine ikke har råd. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Det var 10 av 12 som gikk. Altså 2 av 12 som ikke var med. Uten at det egentlig er så viktig akkurat hvor mange som var med i Tjorvens klasse. Jeg mener rett og slett at 1000 kroner for å være med gjør at hele opplegget blir mer ekskluderende enn inkluderende. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementJeg synes det hadde vært ugreit å få en slik Mail uavhengig av om det var privatperson eller klassekontakt som hadde sendt ut. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementJeg hadde blitt veldig glad for å få en slik mail, men om vi hadde blitt med er jeg usikker på, iallfall hvis jeg skal tenke ut fra økonomi. Vi har bare sånn passelig økonomi, og akkurat nå har det gått mye penger ut. Dette vet også datteren vår og selv om både hun og jeg hadde ønsket å bli med så hadde hun skjønt det. Sånn er livet, vi kan ikke få med oss alt. Vi har lagt oss på en liste der hun er en av de i klassen som er i mellomsjiktet, både når det gjelder klær, utstyr, hobbier og opplevelser, og der ønsker jeg å være egentlig.
|
|
|
#6 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementJeg synes det er helt innenfor jeg. Vi hadde nok ikke blitt med i dette tilfellet, men det er fordi vi ikke er stort til teatermennesker. Allikevel, dette er ikke et rent klassearrangement, og at man som privatperson spør om andre vil være med - det er da bare et hyggelig tilbud og ikke noe man må. Jeg ville synes det var hyggelig å bli spurt - og at det er langt mer ok å sende til alle, enn bare noen. Evt. måtte man ha avtalt med de man kanskje kjente best og så si at øvrige gjerne måtte bli med hvis de ønsket/kunne. Det er da ingen som forventer en lang forklaring på hvorfor det ikke passer. Det er da ikke sånn at hvis vi evt. hadde takket nei, så ville de andre automatisk tenkt at vi hadde dårlig råd? Eller at vi ikke vil ha noe med dem å gjøre? Det kan jo faktisk være slik at det beint ut ikke passer fordi man har andre planer. Skal det hindre folk i å ta initiativ, fordi ikke alle kan? Enten det er økonomi, fotballtrening, hyttetur eller ren og skjær lyst som evt. står i veien? Det vil jo bli snakket om okke som hva årsaken til at en eller flere elever ikke blir med er tenker jeg.
|
|
|
#7 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementJeg tenker at initiativ er knall! Hadde du formulert det mer i retning av "hei, jeg og snuppa skal sånn og sånn, hvis det er flere som skal, kan vi kanskje slå oss sammen?" elns. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Peppy!
|
Men er det ikke det vi diskuterer her da, at det var en slik Tjorven sendte ut? Det var det jeg tolket det som, da jeg leste innlegget hennes. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
www.bomulls.no
|
Jeg også tolket det slik.
|
|
|
#11 |
|
Tidsklemma
|
Jeg syns også dette er innafor.
|
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementVi har grei økonomi, men vi setter likevel begrensninger, og det blir litt som enkelte avslag med begrunninger jeg må gi, at joda, det er "bare" 250 kroner i måneden, men samler man opp disse småbeløpene ender vi på en del kroner tilsammen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ringskrømt
|
Men ser du ikke forskjellen på det man har i sitt private hjem og det som både blir, og som på en måte blir, arrangert i skole-/klassesammenheng? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Jo, og nei. Dingser av mange slag får være med på skolen i skoletiden regelmessig. Vi (= dagens voksne og barn) utstråler forbruk langt utenfor hjemmet. Jeg ser det slik at denne invitasjonen var et privat initiativ, langt mer privat og mer egnet til å håndtere enn alle signaler vi omgir oss med i det daglige. Men som sagt, det er min mening, og jeg aksepterer selvsagt at andre mener noe annet. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Har ingen tittel
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementI 11-åringens klasse har alle utenom 2 barn smarttelefon. Av disse igjen har ca halvparten iPhone (mitt barn også). Om ikke det skaper press vet ikke jeg! I mine øyne skaper det mye mer press enn en enkelt invitasjon som har som formål å ikke stenge noen ute fra selve informasjonen og valget om å bli med. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er summen av slike ting som blir tøff å takle. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Har ingen tittel
Nå vet jeg tilfeldigvis at for familien til det ene av de to barna er det et verdivalg, de har ikke så dårlig råd at det ikek har råd til noe, men velger å prioritere andre ting. De hadde garantert blitt med på Annie, for å si det sånn. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Mine har enn så lenge verken smarttelefoner, ipadder eller noe av dette "alle andre har", ikke fordi vi ikke har råd til det eller fordi vi har kjøpepresset i bakhodet, men fordi de kan vente med sånt. Rett og slett. Som resultat har vi barn som leker og aldri sitter foran noen skjerm bortsett fra litt TV-tid, men selv der ser de ut til å miste interessen relativt fort og leken (og herjingen |
|
|
|
|
|
#19 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementJeg tror vi må huske på at det for mange ikke er et valg når de sier at de ikke har råd til å delta i aktiviteter, hverken for voksne eller barn.
|
|
|
#20 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Spinnoff: dyre klassearrangementJeg husker godt for et halvårs tid siden, da en av trenerene til guttungen rusket han i luggen etter trening og sa, mens jeg stod på siden av dem: "Du må si til mamma at på neste trening må dere ha kjøpt nye sko!". Da ble jeg litt provosert, og sa faktisk rett ut at "jeg er klar over at han trenger nye sko, men det må faktisk vente til neste lønning!". Tror han ble litt brydd, han bare smilte skjevt og sa ikke noe mer. Det kostet ikke meg en kalori å si det da, for vi har generelt ikke dårlig råd, men det er klart at noen måneder biter mer enn andre og det er heller ikke slik at det holder til stort mer enn det må alltid. Så sko/andre utgifter som fort koster 4-500,- en uke før lønning er ikke alltid bare-bare. Det vet jeg. Det er ingen god følelse. Men jeg står for at jeg synes HI spørsmål er innenfor det jeg oppfatter som en veldig hyggelig og ok ting.
|
![]() |
|
|