Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

En konfirmasjonstråd?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-14, 09:24   #1
MiaPia
Superduperaktiv

MiaPia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Midt i landet
MiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populær
Standard

Sv: En konfirmasjonstråd?

Vi har det alkoholfritt, og alle barn inviteres. Konfirmanten har 5 små søsken, heldigvis ligger lokalet vegg i vegg med en knallfin barnehage som de kan få løpe og ta`n løs på.

Gammel 05-02-14, 09:54   #2
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da har jeg bestilt mat. Kombinasjon av tradisjonell kodtbordmat og tapas. Jeg kommer nok til å lage litt mat i tillegg selv

Gammel 05-02-14, 10:06   #3
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har også mai-konfirmant. Det meste er i boks allerede (tror jeg). Vi blir rundt 30 med stort og smått og skal ha det hjemme. Bunaden er ferdig (må bare hente skjorta), koldtbord og kake er bestilt, invitasjoner er sent og vi har bestilt fotograf (til uka etterpå - benytter sjansen til å ta familiebilder i tillegg). Har kjøpt duker og litt bordpynt. Her går det i hvitt og lilla. Blir hvite duker, lilla løper med små glasslystestaker og små glassvaser til blomster.
Må bare finne noen fine lilla blomster - de trengte jeg uansett ikke bestille før ca en måned før.
Men den verste jobben gjenstår og det er å sortere 6000 bilder (samt hoste frem barnebilder som ikke er digitale) og lage album/film, samt evt tale og sang. Sukk.

Lurer også på hva som er vanlig når det gjelder gave til konfirmanten. Hun har jo fått bunad + en god del av sølvet (noe har hun fått til jul og bursdager). Gir dere da noe i tillegg?

Gammel 04-02-14, 20:20   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor har dere bestilt invitasjoner? Bortsett fra Optimalprint?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-14, 09:20   #5
MiaPia
Superduperaktiv

MiaPia sin avatar

Hvor: Midt i landet
MiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populær
Standard

Jeg har sett på invitasjoner på kortshop. Må lage dem i helga, og få sendt dem ut.

Gammel 07-02-14, 12:17   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg bestilte invitasjoner hos nfoto.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 12:24   #7
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her blir det hvitt og isblått etter ønske fra henne selv. Duker, servietter og bordkort er bestilt.

Vår jente vil ikke ha bunad, men hvis hun hadde fått det hadde hun ikke fått noe annet. Vi har et gavebudsjett på 10.000,-. Ikke helt bestemt om det blir bare penger eller ting+resten penger. Hun kommer til å få medlemsskap i boligbyggelaget som en tilleggsgave.

Gammel 07-02-14, 14:15   #8
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville ikke gitt noe i tillegg til bunad, nei!
Eldste mi fikk bunad og det meste av sølvet (søljer, veskelås, beltespenne, mansjettknapper og ørepynt) i fellesgave fra oss og mine foreldre.
Nr 2 nå vil ikke ha bunad så han får rundt 10 000, tenker jeg. Ev en gave + litt mindre penger.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 15:40   #9
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Vi har konfirmant 26.april. Vår første, så vi er veldig spente!

Lokale er bestilt og det blir tradisjonelt koldtbord etter konfirmantens ønske.
Jenta vår er den eldste av sine søskenbarn, så det blir mange barn tilstede. Vi blir ca 40 tilsammen.

Hun skal låne bestemors bunad, hun skal få sin egen når hun blir eldre og litt mer utvokst.

Vi er litt trege med invitasjoner, holder på med det nå. Lurer på en ting: Er det konfirmanten eller foreldrene som inviterer?
Skal vi skrive "xxx skal konfirmeres, hilsen mor og far" eller "Jeg skal konfirmeres, hilsen konfirmanten"?

Gammel 18-02-14, 16:25   #10
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror du kan gjøre som du lyster. Vi har hatt konfirmant to ganger. Begge gangene var det vi som foreldre som inviterte, men jeg har sett også at det er konfirmanten som inviterer. Gjør det som faller dere naturlig, tenker jeg.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 17:07   #11
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Har konfirmasjon her 20.9. Lokale får vi låne av jobben til samboer. Tenkte først å ha hjemme, men vi har nyfødt baby da, og gjør det enklere da. Ikke tenkt så mye lenger enda. Tenker det blir koldtbord og kaker laget av besteforeldre, stebestemor, oss og en kollega (lager kjempefine kaker... håper hun får min vikariat så hun fortsatt bor her. ).
Blir kanskje ca 30 stk. Ikke regnet helt ut.
Gave blir at jeg har brodert bunaden hennes og at hun får bli med venninna til Madeira i høstferien (flybilletten).

Sist redigert av Svanen : 18-02-14 kl 17:13.
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 14:43   #12
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hektisk vår her, men vi har da fått ordnet en del til festen den 3. mai. Det ramler inn med telefoner om gjester som vil komme, så da får vi nesten innse at det nærmer seg.

Vi har fikset lokale (hjemme), mat, kaker, duker, servietter, bordpynt, bordkort, nye hagemøbler ( ), kjole, sko, sminke og smykker. Vi mangler blomster, bord/stoler/servise til alle, gaven ( ) og taleskriving.

Gammel 22-03-14, 21:16   #13
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har 2 konfirmanter 4. mai. Selskapet skal vi ha på et hotell i nærheten, 3 retters middag, og medbragte kaker. Det er kirkelig konfirmasjon. Invitasjonene gikk ut i dag, men de involverte er informert om datoen tidligere. Siden vi skal ha det på hotell, så slipper vi jo unna endel planlegging, men jeg må høre med hotellet om hvordan det blir med pynting o.l.

Datteras bunad er klar, men sønnens dress er ikke kjøpt. Lillebroren må også ha dress, mens vi voksne vel har det vi trenger.

Gammel 22-03-14, 21:53   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alt for mange løse tråder og kjenner at jeg begynner å bli litt stresset.

Gammel 22-03-14, 22:08   #15
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjenner at tiden går litt for fort her jeg også. Vi har holdt på med oppussing og omrokkering av barnerom (sånn istedenfor å ta stua før komfen hihi) så dagene går ett.
Men nå er jeg iallefall nesten ferdig med sortering av bilder. Håper å få satt sammen en fotobok de nærmeste dagene. Ei venninne har også sagt ja til å hjelpe med sang. Så nå jeg finne melodi, og skrive ned stikkord.
Fikk også akkurat tilbud om nesten ubrukt dress til mellomste, så da tror jeg vi har antrekkene på stell.
Har også bestilt masse stæsj til å lage bordkort med. Det skal konfirmanten selv kose seg med. Kakebakingen har jeg også sånn halveis kontroll på.

Men likevel, tiden flyr. Vi skulle vel ha klort ned litt tale også. Har også en gang som skulle vært pusset opp, utenfor må vi shine litt og skulle hatt nye hagemøbler. Og sikkert en haug med andre ting jeg har glemt. Skriver lister for harde livet.

Gammel 22-03-14, 22:10   #16
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg setter all min lit til påskeferien, kjenner jeg. Da skal talen skrives, sangen diktes, sanghefter lages og bunader syes ut/inn/legges ned.

Gammel 22-03-14, 22:18   #17
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Akkurat nå synes jeg det er greit at vi har på høsten, men spør igjen i september når vi har nyfødt i hus i tillegg...

Gammel 23-03-14, 10:16   #18
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Her er det en mildt sagt lite engasjert konfirmant som vil mene minst mulig om sin egen dag, og det er veldig frustrerende! Mat- samma det! Bordkort - samma det! Pynt - samma det! Osv osv.

Men - bunaden er ferdig, heldige oss som har besteforeldre som sponser hele greia. Vi har vel landet på å bestille tapas hos et cateringfirma, så får vi lage en varmrett i tillegg for de som ønsker noe varmt.
Kaker - der tenkte jeg å benytte meg av byttetjenester med foreldre som har barn med konfirmasjon på en annen dag, også baker jeg et par kaker selv. Svigermor vil også gjerne kjøpe en kake.
Vi får gjester fra langt vekk fra, men vi tror at de fleste enten finner seg hotellrom, har med campingvogn eller ligger hos mine foreldre som har stort hus med plass til mange. Vi skal ha feiringen hjemme, og da orker jeg ikke ha huset fullt av folk i tillegg.

Tale får bli når det nærmer seg litt mer. Med storesøster hadde vi en powerpoint i tillegg, men det var veldig pes med fremvisning osv, så jeg tror kanskje vi i år lager en bildealbum med en samling av bilder fra hun var liten til nå som vi legger frem i stedet. Vi får se.

Gammel 23-03-14, 10:44   #19
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Vi har nyfødt baby nå, og konfirmasjonen er jo 3.05. Jeg tar det med knusende ro, og tenker at alt ordner seg
Konfirmanten kunne ikke brydd seg mindre om bordpynt osv, så der ligner han visst på mora... Hldigvis liker samboeren til faren hans sånt, så hun fikser det.
Må vel fordele noe kakebaking og sånt etterhvert, men det er jo leeeenge til.
Svarfrist er 1.april, men jeg har bare fått svar fra 2.
Mannen her har hinta om at vi skal ha en haug overnattingsgjester her -4 voksne og 2 barn, hvorav en er halvdelement og må letes etter ute om natta og sånt, fordi han går seg bort. Jeg har vel mer enn hinta om at hotell er en finfin ting når vi har nyfødt i hus...så vi får se.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 22:16   #20
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Det nærmer seg med stormskritt! Bare 6 dager til nå!

Jeg føler at jeg/vi ikke vet alt vi skulle ha ordna med. Føler ikke at vi har kontroll. Det hjelper ikke at konfirmanten sier: "Mamma, jeg har høye forventninger!" (Og i et grettent øyeblikk utbrøt: -og jeg kommer vel til å bli skuffa!)

Vi blir 35 stk ser det ut til. Konfirmantens ene oldemor vet vi ikke helt om kommer eller ikke enda.
Vi har invitert alle søskenbarna samt de to sønnene til fadderene som kommer langveis fra. Noe annet ville være utenkelig for oss, selv om det da blir 12 barn fra 1-13 år.

Konfirmanten vår har veldig tydelige meninger om mat, farger og pynt. På en måte veldig greit, men også litt..."travelt" (i sunnmørsk betydning).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:51.