Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-13, 22:37   #1
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?

Joggebukser synes jeg er greit på barn (fornøyd så lenge jeg finner bukser som henger på dem).
Selv bruker jeg det aldri, med mindre jeg jogger, og jeg hadde ikke vist meg sammen med mannen dersom han hadde vist seg i det offentlige rom med joggebukse.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 21:03   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frankly, my dear, I don't give a damn.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 21:12   #3
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Hullete klær repareres. Eller ligger i reprasjonshaugen til de er fravokst...

Flekkete klær behandles med diverse flekkfjerner, og brukes til hverdags i barnehagen dersom flekkene ikke går bort.

Hva andre gjør skal det veldig mye til før jeg mener noe om, så lenge ungene ikke ser ut som de har for dårlige klær for aktiviteten/forholdene. Og i det sistnevnte tilfellet er det vel mest medfølelse over manglende økonomi eller ellers evne til å utstyre ungene med det som trengs.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 21:19   #4
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lillebror lager hull i nye bukser før han går ut gjennom døra ved første gangs bruk, så han går ofte med hull på knærne. Jeg gidder ikke lappe, men merkelig nok så overlever buksene stort sett uten at hullene blir større en lang stund.

Flekker får vi stort sett vekk, dersom man er flink og lar plagget ligge i bløt før det vaskes ved flekkealarm. Ville brukt klær selv med flekker, om de ellers var hele.

Joggebukser av typen jersey brukes aldri her i huset. Treningstøy brukes de dagene de skal rett videre på trening etter skoletid for å spare tid på skifting.

Gammel 24-11-13, 22:07   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri sett for meg den typen joggebukser jeg tenker på som noe man trener i? Man trener i trenignstøy, ikke joggebukse (som i mitt hode er bukse laget av det stoffet man ellers lager college-genser i)

Jeg har selv en sånn joggedress, bukse og jakke. Den brukes ikke utenfor husets vegger, utenom den anledningen den var kjøpt til, et utdrikningslag. Den er rosa, og benyttes etter dusj på kvelden. Ungene har slike bukser i alle mulige farger, og bruker dem mye. Jeg ser nok at disse muligens utgår i skolesammenheng, men janusbuksene er jo så fornuftige i det at de allerede har på seg et mellomlag når de skal ut, at de håper jeg vi kan fortsette med litt til.

Gammel 24-11-13, 22:26   #6
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Mine gutter går i bukser med hull på knærne.
Klær med flekker som ikke går vekk, hiver jeg.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 22:31   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vinter blir det ulljoggebukser fra Janus på guttungen. De er veldig greie.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 22:44   #8
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

I vinter blir det ulljoggebukser fra Janus på guttungen. De er veldig greie.

Ja! Eldste brukte en sånn på skolen også, hun.

Gammel 25-11-13, 13:40   #9
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Plagg med større hull blir bare kastet hvis det ikke er lett å fikse på, plass med mindre hull blir lagt i en stor haug jeg innbiller meg at jeg skal få gjort noe med, men som aldri blir noe av. Til slutt er klærne i denne haugen blitt for små og klærne blir donert videre til en bekjent av meg med mindre unger som har mye til til å fikse og ordne litt og som er glad for å få en bunke bukser og litt annet en bare må fikse litt på så er det like bra igjen.

Flekkete klær sliter jeg ikke med, for alt går av med Vanish enten i sprayform eller pulverform, eller oksegallesåpe på ullklær. Så har aldri flekkete klær etter de er vasket. Cluet er å få bort flekken på klærne før en vasker dem er det ideelle, men flekker må i alle fall sprayes før jeg putter tøyet i maskinen. Ser ann flekkene.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 13:56   #10
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er jeg tydeligvis definert som miljøsvin. Om klærene har flekker som jeg ikke får vekk i vask så kaster jeg dem. Jentene mine arver det meste av klær og har alltid skuffer som renner over. Jeg tvinger dem ikke til å gå med flekkete klær og jeg ser heller ingen grunn til å gi vekk slike klær.

Unntaket er ullklær, det kan brukes som underlag også med flekker som ikke går av i vask.

Hullete klær blir lappet og brukt videre.

Og jeg har så store barn at de velger selv hva de vil gå i på skolen og er veldig glad i joggebukser. Vi snakker her om de eneste merkeklærene de har. Joggebuksene er Adidas eller Umbro (ja, da jeg har lært meg dette nå) og er kanskje det eneste plagget der de er opptatt av at det er "riktig" merke. Siden det faktisk er behagelige og slitesterke bukser så får de det, og bruker det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 22:40   #11
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Kommer an på flekkene, hvor de sitter og hvor stygge de er.
Er det synlige stygge flekker, kastes de eller klippes opp til vaskefiller.
Hullete tøy kastes eller klippes opp.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 14:10   #12
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har egentlig lite flekker må jeg si. Barna er blitt eldre, mindre søl. Ikke er de glade i saus heller.

Gammel 25-11-13, 22:01   #13
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Jeg syr hull i klær. Det skjer først og fremst med ulltøyundertøy. Ellers elsker mine gutter joggebuksene fra Janus i ull, og jeg sender de stadig på skolen og i barnehagen med joggebukser.
Hvis det blir hull i foten på ullstrømpebukser, klipper jeg bare av nederste del, så brukes de som longs. Trenger ikke sy de, for de rakner ikke. Ungene elsker disse longsene, for de sitter stramt.
Flekker vasker jeg bort så godt det lar seg gjøre, og som regel får jeg de bort. Jeg har etterhvert lært meg hvilke farger jeg bør holde eg unna

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 22:10   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flekker går nesten alltid (men ikke alltid) bort med zalo. Jeg har zalo på alt.

Gammel 25-11-13, 22:33   #15
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Flekker går nesten alltid (men ikke alltid) bort med zalo. Jeg har zalo på alt.

Har nylig oppdaget zalotrikset jeg også. Nesten skremmende hvor godt det virker.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 22:46   #16
millact

millact sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anikka, her.

Har nylig oppdaget zalotrikset jeg også. Nesten skremmende hvor godt det virker.

ja! Tar tomat flekker.

Gammel 25-11-13, 22:53   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, med zalo på alt mente jeg på alt av flekker. Vi har lite flekker. Men hvis ikke zalo tar det, blir jeg rådvill. Jeg har opplevd det én gang. Men da var det ingenting annet som hjalp heller. Zalo tar tomat, ja. Og blåbær og frukt og grønske.

Gammel 25-11-13, 22:19   #18
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er forskjell på barnehagebarn og litt større skolebarn også. Minsten søler og griser og junior sklir rundt i ullundertøy i bhg.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 22:26   #19
millact

millact sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg synes det er forskjell på barnehagebarn og litt større skolebarn også. Minsten søler og griser og junior sklir rundt i ullundertøy i bhg.

Enig i det. I bhg går det meste synes jeg.

Gammel 25-11-13, 22:44   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Flekker har vi lite av. Jeg er med i Zaloens venner. Hull repareres av g til og av IG til ikke. Det kommer an på plassering, plaggets alder og slikt.

Joggebukse er trenings- og sofatøy og brukes selvsagt ikke på skolen. Jeg opplever også at det er få på mellomtrinnet og i ungdomsskolen på min skole som bruker det. Ja, utenom på tentamen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.