|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Nei, overgrep blir nok litt sterkt. Men jeg er VELDIG intenst imot lekser og synes det er helt fjernt. Fri bør være fri, i dag sitter mange barn til langt på kveld med leksene, og ikke alle har foreldre som evner å hjelpe dem, dermed henger de kanskje langt etter.
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?De som vil ha bort leksene. Korleis tenker de at elevane skal klare seg med forelesning og sjølvstudier, når dei kjem på høgare nivå, dersom dei ikkje har metodar for å jobbe sjølvstendig utan oppfølgjing?
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg lurer mest på hvordan man skal organisere en heldagsskole jeg. Hvem skal være der? Det er ikke akkurat lett å få tak i kvalifiserte lærere i alle områder nå om dagen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?
Viss du legg inn 10-12 timar meir undervisning i veka, med det det inneberer av for og etterarbeid, ender vi opp med 60-timarsveker pluss ubetalt overtid. Kombinert med karakterar i grunnskulen, slik at etterarbeidet blir meir krevande og obligatorisk vidareutdanning istadenfor avspassering i feriane, trur eg verkeleg vi har eit godt rekrutteringsgrunnlag etter valet.
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Sep 2007
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Fartsfantom
|
Da blir det som i Danmark: jobbe mer for samme lønna. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Fartsfantom
|
Nei, sannsynligvis ikke - hvis det da fins en annen jobb å gå til. I Danmark er de ikke så heldige at de har et valg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Ikke et overgrep, men slitsomt. Vi merket trøkket fra 4. klasse spesielt (men da kunne hun gjøre ting på leksehjelp). Det er ytterligere mer i 5. klasse, og da ikke leksehjelp. Men de har ukeslekse i 5. her. Da kan hun posjonere det litt. Mandag er knallhard f.eks, og onsdag så og si leksefri. Men så har vi jo en i tredje som også skal gjøre sitt. Vi ser de er slitne og tidvis noe ukonsentrerte. Det gjøres fordi de må. Ikke har de samme 'interesse' for når vi forklarer som når lærer gjør det. Det er en 'vil bare bli ferdig'-holdning. Sist redigert av Dronningen : 04-09-13 kl 18:47. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Heldagsskole trenger ikke nødvendigvis å være skoletimer med lærer hele dagen. Idag er det for eksempel ikke rom for en skikkelig økt med fysisk aktivitet og en god spise- og lekepause midt på dagen. Jeg tenker at en helintegrert SFO slik vi ser starten på her og der hvor fritidsaktiviteter og leksehjelp er en integrert del av dagen er mer veien å gå.
|
|
|
#12 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg er helt med på tanken om at leksene er en måte å få foreldre mer involvert i barnas utdanning, og at det kan være greit å ha litt lekser slik at en får repetert stoffet litt i matte, eller forberedt seg til neste naturfagstime ved å lese noen sider i en bok. Men selv har jeg sitter i opp til to og en halv time med en tiåring som er sliten og trøtt, og kjempet for å komme gjennom alt. Å bruke en time på matteleksa er litt lenge, og når man da har leselekse i to fag, samt lesing og skriveoppgave i engelsk, så blir det mye. Jeg er ikke prinsippielt i mot lekser, men mengden kan godt reduseres.
|
|
|
|
#13 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Nei. Lekser er ikke et overgrep. Men når barnene kommer hjem med lekser der ting i utgangspunktet ikke er godt nok forklart på skolen, slik at det krever hjelp fra foreldrene hjemme, så bygger det opp under de forskjellene som allerede er der. Og det synes jeg er unødvendig. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Eg personleg synest ikkje lekser er ei plage, men er nok sterkt farga av å ha ungar som sjelden set meir enn 30 min. På skulen vår er dei veldig opptatt av at småskulen ikkje skal ha meir enn 30-40 min leksearbeid kvar dag, og foreldre skal gje beskjed dersom borna brukar lengre tid. Dessverre køyrer dei "alle for ein"- prinsippet, noko som betyr mindre arbeid for heile klassen i staden. Så no er lillesøster nede i 5 min lekse, og ingen ekstraoppgåver.
|
|
|
#15 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Hos oss kjører de forresten steg 1, steg 2, og steg 3 i 5. klasse, dvs. man (barn og foreldre) kan velge selv hvor mye man gjør i enkelte fag, ut fra hvilket nivå man er på. Det er også ekstra ark med i matematikk, for de som trenger mer utfordring, og for de som trenger repetisjon. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Er frisk!
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Nei.
|
|
|
|
#17 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Men er det gitt at man er en god pedagog som forelder? Jeg har barn som går helt i vranglås om jeg skal lære dem noe, jeg synes fort det blir litt for lettvint å dumpe mye over på hjemmet. Og forskjellene fra kommune til kommune latterlig store. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Hvor: Rogaland
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Nei, overgrep er det ikke, men jeg ønsker meg også heldagsskole uten hjemmelekser. Å gi oppgaver som skal løses i løpet av skoledagen, er jeg absolutt for, og tror da at de vil kunne lære studieteknikk på den måten - om man nå tror at studieteknikk er noe som læres fra første klasse (eller andre klasse? Jeg vet ikke når barn i offentlig skole begynner med lekser
|
|
|
#20 |
|
maler
|
For min del har ikke dette noe å gjøre med å utjevne forskjeller, det har med det å gjøre at samfunnet har endret seg og ungene har veldig mye lengre skoledager enn før selv om de ikke tilbringer hele dagen med skolearbeid. Ettermiddagene er korte, ungene er slitne og lekser blir dermed ikke akkurat noe positivt innslag i hverdagen. Dette gjelder de minste barna, jeg synes godt de kan ha hjemmelekser når SFO-alderen er over.
|
![]() |
|
|