Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-13, 21:23   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så det er greit at jeg kan finne en kvelerslange i bakhagen av en som har "gått lei" fordi det er kjedelig å holde hund og katt? Er det mulig.

Ingen giftige eller farlige dyr skal vel tillates, og da ser jeg ikke helt forskjellen på å finne en katt noen er gått lei enn å finne en reptil noen har gått lei. At noen er redd dem er jo ikke noe vektig argument, det finnes mange som er livredde hunder og også katter, uten at noen foreslår å forby dem av den grunn.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 21:38   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ingen giftige eller farlige dyr skal vel tillates, og da ser jeg ikke helt forskjellen på å finne en katt noen er gått lei enn å finne en reptil noen har gått lei. At noen er redd dem er jo ikke noe vektig argument, det finnes mange som er livredde hunder og også katter, uten at noen foreslår å forby dem av den grunn.

Nå er jo løskattene her og trenger hjem, da må vi ta vare på dem. Men okei, nå er jeg ikke den som kan mest om reptiler. Hvordan blir dette i praksis, vil det drives avl på dem i stor skala for salg til Norge osv?

Gammel 16-04-13, 21:42   #3
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Nå er jo løskattene her og trenger hjem

De fleste som har katt i Norge har ikke tatt til seg en hjemløs katt altså. Om vi avlivet alle "hjemløse" katter og hadde kastrasjonspåbud for dem som ikke vil avlive katten sin, hadde vi jo kjapt løst problemet.

Gammel 16-04-13, 21:45   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

De fleste som har katt i Norge har ikke tatt til seg en hjemløs katt altså. Om vi avlivet alle "hjemløse" katter og hadde kastrasjonspåbud for dem som ikke vil avlive katten sin, hadde vi jo kjapt løst problemet.

Kastrasjonspåbud er jeg selvsagt for. Katter er jo et stort problem i norsk natur, de utrydder jo fuglebestander blant annet.

Gammel 16-04-13, 21:48   #5
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Nå er jo løskattene her og trenger hjem, da må vi ta vare på dem. Men okei, nå er jeg ikke den som kan mest om reptiler. Hvordan blir dette i praksis, vil det drives avl på dem i stor skala for salg til Norge osv?

vel, i praksis vil alt være nøyaktig som før, eneste forskjellen er at vi kan være stolt offentlig over vår hobby, og vise frem dyrene våre de er her allerede vettu og de som vil ha de, har du uansett loven (siden loven ikke respekteres pga grunnlaget)

så, det vil nok ikke bli noe BOOM med avl og dyr over alt, det tror jeg nok ikke,

dyr i butikker blir enten fraktet fra sverige til norske dyrebutikker, men selv håper jeg på et privat marked, da slanger oppdrettet i private hjem har det mye bedre enn i en butikk (det er vel logisk)

og istedenfor 2 personer som avler en drøss av dyr, så er det nok meget mange som avler fram litt dyr. når man avler dyr, og får unger og gjør alt rett, er dette en meget god bekreftelse at dyrene har det bra. om ikke dyrene trives er det svært vanskelig å avle de

så, det blir slik som nå egentlig det er ikke penger å hente i å drive med masse avl uansett.. de som avler nå tjener ikke noe særlig med kroner, men de slipper gjerne så masse utgifter i hobbyen.. den går mere rundt, om du skjønner?

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 21:16   #6
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Signerer Skilpadda.

Papegøye og gullfisk er ikke akkurat naturlig tilhørende i Norge de heller og en søt liten slange kunne jeg absolutt tenke meg å ha. En regnbueboa eller en kornsnok kanskje? Et par meter slange er utrolig fasinerende.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 21:19   #7
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Garbella, her.

Papegøye og gullfisk er ikke akkurat naturlig tilhørende i Norge de heller

Det er jo ikke katter heller altså. I grunnen er svært få av de husdyrene vi har i dag naturlig her i landet.

Gammel 16-04-13, 21:20   #8
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er positivlisten som har blitt nevnt noen ganger!

Øgler:
Dvergvaran - Varanus acanthurus
Kranset gekko - Rhacodactylus ciliatus
Leopardgekko - Eublepharis macularius
Skjeggagam - Pogona vitticeps
Stor daggekko - Phelsuma madagascariensis

Skilpadder:
Gresk landskilpadde - Testudo hermanni
Kinesisk trekjølskilpadde - Chinemys reevesi
Rødfotet skogskilpadde - Geochelone carbonaria

Slanger:
Grønn trepyton - Morelia viridis
Kongeboa - Boa constrictor
Kongepyton - Python regius
Kongesnok - Lampropeltis getula
Kornsnok - Pantherophis guttatus
Melkesnok - Lampropeltis triangulum
Regnbueboa - Epicrates cenchria
Teppepyton - Morelia spilota

Amfibier:
Argentinsk hornfrosk - Ceratophrys ornata
White’s trefrosk - Litoria caerulea

Gammel 16-04-13, 21:31   #9
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert greit for de som synes det er spennende, men da må de passes på slik at jeg ikke finner fler døde gekkoer i hagen min!

Gammel 16-04-13, 21:38   #10
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Det er over hode IKKE greit at du skal finne et dyr, enten en slange eller annet dyr i hagen fordi noen har gått lei, Skremmern

men, den kveleslangen du da finner, er ved all sansynlighet død, så den gjør hvertfall ikke skade! og, hvor mange slanger har du funnet til nå?
det er allerede 100-250 000 reptiler i Norge.. om problemstillingen din er reell, så skal du ha funnet mange allerede..

Gammel 16-04-13, 21:41   #11
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

nei det er ikke forskjell mellom katt og slange om man skal tenke rent, kjæledyr.
men om man kan tenke skade, så vil en katt gjøre mye mere skade enn en slange på mennesker.. er meget enkelt å se om en slange ikke er intr. i å bli håndtert, og da kan du la den være i fred.. en katt derimot, alle har vel møtt på en katt? man kan klappe å kose til de plutselig hugger og man lurer på hva F... man har gjort?

Gammel 16-04-13, 21:52   #12
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

men når dere snakker om katter her, så vil jeg bare passe på at dere er klar over at reptilene på positivlisten ikke kan lage problemer her i Norge? de kan ikke formere seg og lage slike problemer i det hele tatt, temperaturene her kommer til å ta knekken på de ganske fort å greit

Gammel 16-04-13, 23:24   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Temaet er jeg igrunnen lite opptatt av, mn hadde et par kommentarer.

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Hva skal man egentlig med mattilsynet, Norsk herpetologisk forening++ når en enkelt man kan si nei, kun basert på egne følelser?

Som tidligere ansatt i departement vil jeg bare få påpeke at det ikke er nødvendigvis er en person som sier nei - selv om en minister fronter saken. Ofte ligger politiske grunner bak, herunder grunner fremforhandlet med andre partier.

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

helt til man får barn som er allergisk, ole har katt, kari har hamster, tommy har hund, emma har 3 rotter osv osv osv..

mens din datter klarer ikke forstå hvorfor akurat HUN ikke kan ha noen dyr? hvorfor kan ikke hun få noe å ta vare på? noe å være glad i? IKKE fordi det ikke finnes noe der ute, for f.eks en leopard gecko hadde vært mer enn supert
for et barn, men din datter kan ikke ha dyr fordi det finnes folk i Norge som ikke liker de.. det er DERFOR en jente på 10 år ikke kan ha en gecko på SITT rom, i VÅRT hjem..

Live with it. Vi skal aldri ha kjæledyr og båt. Livets harde realitet for våre barn, som de bare må lære seg å leve med.

Gammel 16-04-13, 23:30   #14
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Temaet er jeg igrunnen lite opptatt av, mn hadde et par kommentarer.

Som tidligere ansatt i departement vil jeg bare få påpeke at det ikke er nødvendigvis er en person som sier nei - selv om en minister fronter saken. Ofte ligger politiske grunner bak, herunder grunner fremforhandlet med andre partier.

men nå er det vel slik at informasjonen Vedum fikk, til syvende å sist var positivt svar på positivlisten. likevel ble det nei.. så jeg har min knapp på at det faktisk var han til syvende sist avga sin mening, og den meningen ble gjeldene..

Live with it. Vi skal aldri ha kjæledyr og båt. Livets harde realitet for våre barn, som de bare må lære seg å leve med.

live with it.. du hadde jobbet i departemang sa du? jeg vil tro det ja..

Gammel 16-04-13, 23:37   #15
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

live with it.. du hadde jobbet i departemang sa du? jeg vil tro det ja..

Nei, jeg sa ikke departemang. Jeg sa departement.
For et nekete utsagn du hadde over her, med nedsettende uttalelse om meg som person - uten å vite særlig mye om meg.

Gammel 16-04-13, 22:00   #16
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

ja, men skilpadder blir store og gamle. og krever ganske stor plass. nei, har du ikke behov til å sitte deg inn i reptilsaken så er det ikke noe som tillsier at du skal det. eneste vi i miljøet ber om, er at man skal få bestemme selv hvilket kjæledyr man skal få ha, så lenge dette ikke går utover dyrevelferd, eller er farlig for mennesker, eller er farlig for Norsk natur

Gammel 16-04-13, 22:14   #17
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

det blir ikke det samme som hasj debatten nei!
hva liv blir drept, fordi du blir tatt med hasj?
hva skjer med kroppen din om du røyker hasj hver eneste dag?
når du har røykt hasj en stund, så merker du at du kanskje må ha mer og mer hasj for å oppnå samme rusen? til slutt, kanskje du prøver deg på mere heavy stoff fordi hasjen ikke gir deg den rusen du like så godt?

dette gjelder en knippe dyr som ikke er skadelig på natur eller menneske.. det er noe HELT annet en hasj

Gammel 16-04-13, 22:24   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sammenligningen omhandlet bortkastetdelen. At kjæledyr i form av katter og hunder er bortkastet, så da kan vi likesågodt tillate flere kjælredyr. Så veldig bokstavlig var det likevel ikke ment.

Gammel 16-04-13, 22:29   #19
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad for at det likevel ikke skal bli lovlig å ha reptiler som kjæledyr. Hvis det var et skriv å skrive under på for å støtte et forbud, skulle jeg signert der.

Gammel 16-04-13, 22:31   #20
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

ja alkohol og hasj er skadelig. men reptiler som er på positivlisten, er fortsatt ikke skadelig!
nå er det vel det jeg prøvde å poengtere, reptiler er mindre farlig enn dyr som allerede er her i norge. både på mennesker og på natur..

men kan dere ikke sitte igang å kjempe for hasj saken da? om det betyr noe for dere?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.