Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-13, 16:05   #1
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Jeg har kapselmaskin og kaster de brukte i søpla (ca 3 kapsler i uka). Er også sånn midt på treet flink til kildesortering. :tilstår: Stort forbedringspotensial på det siste der.

Er ikke like elendig på alt av miljøtiltak da. Busser mye i stedet for å ta bilen (som bruker lite bensin og slipper ut relativt lite dritt), og vi bruker lite strøm i forhold til størrelse på bolig. :glorie til meg og:

Det er ekstremt mye å forholde seg til om man skal være miljøvennlig på hele fjøla. Folk får avveie selv. Hjelper lite å resirkulere kaffekapsler om man likevel kjører SUV 500 meter til og fra barnehagen hver dag.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 16:08   #2
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hjelper lite å resirkulere kaffekapsler om man likevel kjører SUV 500 meter til og fra barnehagen hver dag.

Det der er omtrent som å spise hele sjokoladeplaten når man er på slankern, fordi man likevel har tatt en bit. Litt her og litt der hjelper faktisk samlet sett.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 16:29   #3
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Det der er omtrent som å spise hele sjokoladeplaten når man er på slankern, fordi man likevel har tatt en bit. Litt her og litt der hjelper faktisk samlet sett.

Selvfølgelig. Poenget mitt er at det er en avveiing hver enkelt må gjøre. De færreste er miljøbevisste når det kommer til absolutt alt.

Gammel 22-01-13, 16:13   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hjelper lite å resirkulere kaffekapsler om man likevel kjører SUV 500 meter til og fra barnehagen hver dag.

Det beror helt på hvor mange kaffekapsler det er snakk om.

Hvis kaffekapsler er et elitefenomen, eller et smalt nisjeprodukt, så spiller det ingen rolle hva brukerne gjør med kapslene eller hvor mange kapsler de konsumerer mellom seg.

Hvis hele den vestlige verden konverterer til kapselkaffe, har det mye å si, både hvor mange kapsler man forbruker og hva man gjør med avfallet.

Miljøvern er nesten alltid et spørsmål om mengde, og jo fler forbrukere, jo større innvirkning.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 16:20   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika

Folk får avveie selv. Hjelper lite å resirkulere kaffekapsler om man likevel kjører SUV 500 meter til og fra barnehagen hver dag.

Jeg forventer denne type kommentarer fra 80-åringer. Klart det hjelper. Jeg kjører (vanligvis) SUV, men jeg gir ikke beng i resirkulering fordet.

Gammel 22-01-13, 16:31   #6
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg forventer denne type kommentarer fra 80-åringer. Klart det hjelper. Jeg kjører (vanligvis) SUV, men jeg gir ikke beng i resirkulering fordet.

Hvis du tar hele innlegget mitt med i betraktningen, så skjønner du at det heller ikke var poenget mitt.

Gammel 22-01-13, 19:11   #7
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg må innrømme at økonomi har hatt mer å si for valg av kaffimaskin her hjemme. Det er helst mannen som drikker kaffe, han drikker mye og helst sort kaffe. Så det hadde fort blitt dyrt med en kapselmaskin. Han har kaffekvern og moccamaster som han bruker.

Selv er jeg glad i melkebaserte kaffidrikker, men ser ikke at vi har plass til en maskin kun for det på kjøkkenet. Og ikke er det sunt å drikke sånt hver dag heller. Så jeg har espressobønner jeg kverner og en espressokanne og melkeskumkanne fra bialetti. Tar litt tid, men er helst til frokosten i helgene jeg lager. Og det blir nydelig, mye bedre enn det jeg har smakt fra kapselmaskiner.

Jeg tror jeg kunne kjøpt ganske mange glass med latte på kaffebar før det skulle lønne seg for meg å kjøpe en maskin til dette bruket. Spesielt dersom jeg skulle kjøpe kapsler til 4-5 kroner koppen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 19:26   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Selv er jeg glad i melkebaserte kaffidrikker, men ser ikke at vi har plass til en maskin kun for det på kjøkkenet. Og ikke er det sunt å drikke sånt hver dag heller. Så jeg har espressobønner jeg kverner og en espressokanne og melkeskumkanne fra bialetti. Tar litt tid, men er helst til frokosten i helgene jeg lager. Og det blir nydelig, mye bedre enn det jeg har smakt fra kapselmaskiner.

Hvorfor ikke? Er der forskjell på melk man drikker til brødskiva og blandet i kaffe?

Gammel 22-01-13, 19:26   #9
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvorfor ikke? Er der forskjell på melk man drikker til brødskiva og blandet i kaffe?

Ja, det lurte jeg også på.

Gammel 22-01-13, 20:01   #10
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvorfor ikke? Er melk i kaffe mer usunt enn melk til brødskiva?

Utålmodige, er vi?

Gammel 22-01-13, 20:04   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Utålmodige, er vi?

Trodde den var blitt borte.

Gammel 22-01-13, 16:08   #12
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg drikker så uhorvelig mye kaffe at jeg hadde både ruinert miljøet og pengeboka. 5-6 kopper om dagen er et minimum.

Gammel 22-01-13, 16:20   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her drikkes det ca 6 kopper i halvåret. Ingen av oss liker kaffe, men vi har altså til eventuelle kaffedrikkende gjester. Da slipper de pulverkaffen.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 16:32   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke spesielt miljøbevisst, og drikker nespresso. Ikke boikotter jeg noen, heller. Jeg er enig i at det hadde vært problematisk for meg hvis jeg hadde gjort det.

Vi valgte nespresso av en svært enkel grunn, det er den beste espressobaserte kaffen man får med minst mulig pes. Jeg hverken bor eller jobber sånn til at det er enkelt å få tak i gode bønner (og jeg er altfor kresen til å kjøpe middels gode bønner).

Jeg vurderer likevel å kjøpe en aeropress, mest fordi den er så kul. Nå vet jeg ikke om det medfører bedre miljøvennlighet, siden nespressomaskinen likevel er der, og jeg drikker én kopp om dagen - produksjon er vel fremdeles en av de største miljøsyndene?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 17:00   #15
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ikke boikotter jeg noen, heller. Jeg er enig i at det hadde vært problematisk for meg hvis jeg hadde gjort det.

Gammel 22-01-13, 16:44   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror en god del av brukerne er over snittet opptatt av miljø. Men jeg tror ikke de nødvendigvis møter seg selv i døren på kaffekapsler.

- No. 4 -
Gammel 22-01-13, 16:49   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vanvittig mye kunnskap her inne om miljø men som sagt, jeg tror de aller fleste brukere her vil ha et enormt høyt "carbon footprint"i snitt. Det er forskjell på ord og handling. Den "glade middelklassen" er ofte veldig opptatt av miljø, men svært dårlig på gjennomføring da mange i altfor stor grad deltar i et forbrukersamfunn verden aldri har sett maken til. Det er allerede nevt, produksjon er roten til alt ond i dette perspektivet (enkelt sagt), og hvem er det som skaper og driver produksjon og etterspørsel etter varer og tjenester? Det er folk med god økonomi. Forbrukerbevisst? Javisst er vi det, mer en noensinne men parallellt selges det flere kapselmaskiner og annet miljøræl en en noensinne. Og det er fordi folk vil ha de, både de som tenker miljø og de som ikke bryr seg overhode.

Jeg har skrevet om dette i en annen tråd og regner meg selv absolutt som en miljøversting samme hvor mange bevisste valg jeg tar i livet om å være "grønn". Jeg vil ikke eie bil, bor lite, får levert økologisk grønt og lever veldig miljøvennlig vil mange si men jeg er av de som fortsatt har et altfor høyt carbon footprint da jeg flyr mange ganger i året. Det eneste som kan stoppe dette er å øke prisen på flybilletter med mange hundre prosent. Det tror jeg neppe kommer til å skje.

Sist redigert av Lisa : 22-01-13 kl 16:58.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 16:55   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Det er kanskje ikke meningen, Lisa, men jeg synes du høres litt nedlatende ut overfor de som er uttalt miljøbevisste. Jeg er helt sikker på at f.eks. Tally har et mye lavere carbon footprint enn meg, selv om hun sikkert har noe å gå på, hun også.

For meg er miljøbevissthet litt som de sultne barna i Afrika, dessverre, jeg klarer ikke helt å forholde meg til det, fordi jeg ikke er villig til å gjøre de inngrepene i min livsstil som kunne make a dent. Men til gjengjeld slår jeg aldri meg selv på brystet, heller. Med unntak av åpenbar unødvendig lokalforurensning, som å la bilen stå på tomgang utenfor luftinntaket til barnehagen.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 22-01-13 kl 17:01.
Gammel 22-01-13, 17:02   #19
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er kanskje ikke meningen, Lisa, men jeg synes du høres litt nedlatende ut overfor de som er uttalt miljøbevisste. Jeg er helt sikker på at f.eks. Tally har et mye lavere carbon footprint enn meg, selv om hun sikkert har noe å gå på, hun også.

For meg er miljøbevissthet litt som de sultne barna i Afrika, dessverre, jeg klarer ikke helt å forholde meg til det, fordi jeg ikke er villig til å gjøre de inngrepene i min livsstil som kunne made a dent. Men til gjengjeld slår jeg aldri meg selv på brystet, heller. Med unntak av åpenbar unødvendig lokalforurensning, som å la bilen stå på tomgang utenfor luftinntaket til barnehagen.

Jeg regner meg selv om miljøbevisst. Så mye at jeg ville f.eks ikke ha drømt om å eie bil. Jeg mener faktisk at de som bor i Oslo sentrum burde betale 10 ganger høyere årsavgift på bil som andre osv. Det betyr ikke at jeg ikke ser dobbeltmoralen i spørsmål som dette og jeg klarer fint å være nedlatende ovenfor folk som meg selv selv om det ikke er meningen.

Gammel 22-01-13, 17:06   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg regner meg selv om miljøbevisst. Så mye at jeg ville f.eks ikke ha drømt om å eie bil. Jeg mener faktisk at de som bor i Oslo sentrum burde betale 10 ganger høyere årsavgift på bil som andre osv. Det betyr ikke at jeg ikke ser dobbeltmoralen i spørsmål som dette og jeg klarer fint å være nedlatende ovenfor folk som meg selv selv om det ikke er meningen.

Jøss. Så hvis man bor i Oslo sentrum (og lar bilen stå i helgene), så kan man ikke jobbe på Losby gods eller et annet sted man ikke kommer kjapt frem med kollektivtransport?

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.