|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?
Jupp, det er en som heter det også, det er det den serien som gikk i sin tid (etter Zorro, før Dallas og Love Boat) på TV2 var basert på. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?Jeg har vel knapt lest en eneste klassiker bortsett fra det man måtte lese på videregående, for krimbøker er vel ikke akkurat der. Men jeg husker jeg var veldig fasinert av Ulvehiet og Oscar Braathen. (Bråthen?) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?The secret garden er vel kanskje en klassiker i England? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?Av de jeg kommer på:
|
|
|
|
#5 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?Jeg leste forresten flere Sherlock Holmes også.
|
|
|
#7 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?Åja! Agatha Christie gikk ned på høykant! |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?Og Skatten på sjørøverøya.
|
|
|
|
#9 |
|
Trøtt
|
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?Det er nok ikke plass til meg på FP lengre. Tatt av vinden klarte jeg aldri åkomme meg gjennom og jeg syns den var kjeeeedelig. Det er dog over 20 år siden jeg prøvde meg på den.
|
|
|
#10 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?De tre musketerer, Greven av Monte Christo(
|
|
|
#11 |
|
stille
Og selvfølgelig, ja, Sangen om den røde rubin.
|
|
|
#14 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?Ble egentlig Hulebjørnens Klan en klassiker?
|
|
|
|
#15 |
|
~~~~~~~
|
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?Camilla Collett og Amalie Skram var to heltinner i ungdomsårene, bøkene deres var jeg veldig oppslukt av. Spesielt Amtmannens Døtre, Constance Ring, Fru Ines og Foraadt, disse ble lest flere ganger. Camilla Collett skrev jeg også særoppgave om. Nå har jeg lastet de ned på e-readeren min, så nå er det på'an igjen.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 07-01-13 kl 18:37. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
villende
|
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?Jeg liker egentlig ingen norske klassikere. Jeg fenges rett og slett ikke av språket. Det nærmeste må være "Lillelord", den likte jeg godt. (Og jeg har prøvd å like dem, tro meg, det passet ikke imaget mitt å IKKE like norske klassikere. Så nå er jeg smertefullt ærlig.) Engelske og amerikanske must-reads, derimot. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?Jeg var 12 år første gang jeg så "Villanden" på teater. Jeg ble dønn facinert og den kvelden ble jeg hekta på Ibsen. Jeg leste alt av og om ham, og jeg "var" Hedvig og Nora og alle etter tur. I 9. klasse tok Kielland over som favoritt, vi skrev særoppgave om Gift og jeg falt pladask. Det var min første opplevelse av nesegrus språklig beundring. Leste alt jeg fant av ham også, favoritten var Gift - Fortuna - Sankthansdans. Jeg leste Hamsun også, og prøvde å like ham, men jeg klarte det aldri. Da jeg var 15 leste jeg også "Å være ung er for jævli" av Christiane F., da var det ikke språket, men innnholdet som gjorde et voldsomt inntrykk. Det samme gjorde "Hvite niggere" av Ingvar Ambjørnsen som ble utgitt et par år senere. Kanskje ikke klassikere, men mye dop og dritt og veldig tidstypisk litteratur. Jeg leste mye typisk feministisk litteratur også, muligens klassikere? Husker særlig Creme Fraiche av Susanne Brøgger som veldig spennende for en 15-16-åring, og at jeg etter "Vinterbarn" av Dea Trier Mørch bestemte meg for å aldri selv få barn noengang. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
stille
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?Og Tom Sawyer.
|
|
|
#19 |
|
Fola Blakken
|
|
|
|
|
#20 |
|
Peppy!
|
Sv: [spinoff av spinoff] Hvilke klassikere likte du i ungdommen?Grytidlig ungdom leste vi Ibsen på skolen, og jeg husker at jeg elsket det. Det var vel En Folkefiende og Et dukkehjem vi leste. Jeg likte også Tatt av Vinden (sørstatsromaner liker jeg fortsatt), den første boken om Lillelord, The Great Gatsby (den leste vi i engelskklassen). Jeg syntes alltid at å lese bøker som lekse var jukselekser, for det var jo gøy. Så jeg leste med liv og lyst, og slukte alt vi ble bedt om. Jeg hadde hatt godt av å ta videregående om igjen, jeg leser jo aldri slike bøker lenger. Jeg er i forfall. |
|
|
|
![]() |
|
|