Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser du på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva spiser du på julaften?
Svineribbe 100 50,25%
Pinnekjøtt 93 46,73%
Lutefisk 4 2,01%
Kalkun 12 6,03%
Annet 19 9,55%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-12, 11:03   #41
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Jeg er veldig glad i pinnekjøtt, men på julaften er det ribbe som er det eneste riktige. Når det begynner å lukte deilig hjemmelagd surkål og jeg står og kutter opp frukt til fruktsalaten og hører musikken til Tre nøtter til Askepott, da er det jul. Jeg tror ikke jeg hadde klart å kode den følelsen om til pinnekjøtt etter så mange år. Pinnekjøtt spiser jeg heller i romjula og en gang eller to før jul.

Jeg syns ribbe med sprø svor er kjempegodt, og den må ha det riktige tilbehøret: Poteter, hjemmelagd surkål, medisterkaker med halvparten karbonadedeig/medisterdeig, sossiser, nyrørte tyttebær, svisker og epler, rosenkål stekt med honning og valnøtter, grønnsaker og saus.

Og desserten må være fruktsalat med bittelitt krem og litt hakkede mandler. Alle andre desserter er for mektige etter julemiddagen syns jeg.

Og ja, jeg er nok veldig tradisjonsbundet akkurat når det gjelder dette. Julemiddagen er julemiddagen!

Sist redigert av Filifjonka : 23-12-12 kl 11:11.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 11:08   #42
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Altså, hjemme hos oss er det pinnekjøtt, hos svigers, som er østlendinger er det svineribbe, hos mamma og pappa er det lutefisk. Det kommer an på hvor vi feirer. I år blir det pinnekjøtt.

Gammel 23-12-12, 11:24   #43
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Vi spiser ribbe.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 11:26   #44
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Vi spiser ribbe med hjemmelaget surkål, mandelpotet, medisterpøler og god sennep.

Jeg kunne lett byttet ut ribbe med pinnekjøtt, men mannen er ikke enig.
Vi spiser lutefisk før jul, og pinnekjøtt i romjulen. Så vi får litt av alt.

Gammel 23-12-12, 11:44   #45
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Pinnekjøtt.

Gammel 23-12-12, 12:05   #46
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Ribbe og pinnekjøtt, med tradisjonelt tilbehør.

Både mannen og jeg har vokst opp med ribbe på julaften, men fått sansen for pinnekjøtt de seneste årene. Ungene liker også pinnekjøtt godt, så egentlig kunne vi klart oss fint bare med det. Men siden vi blir mange til bords her julaften og flere av gjestene foretrekker ribbevarianten går vi for begge deler.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 12:12   #47
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinnekjøtt, alltid! Med kålrabistappe, poteter og litt ribbefett. Og riskrem til dessert.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 12:15   #48
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Pinnekjøtt og ribbe, pluss at jeg og serverer medisterkaker og julepølser.

Gammel 23-12-12, 12:26   #49
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Ribbe, pølser og medisterkaker her. Og karamellpudding til dessert.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 12:45   #50
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Kalkun er julemiddagen vår. Jeg er vant med det, og LøveMannen har heldigvis kapitulert Han er vant med ribbe, det er jeg ikke noe glad i...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:16   #51
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pinnekjøtt.

Gammel 23-12-12, 13:19   #52
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er veldig glad i pinnekjøtt, men på julaften er det ribbe som er det eneste riktige.

Veldig enig! Vi har ribbe, og det kommer det nok alltid til å være. Sammen med medisterkaker og julepølser. Moltekrem og jordbær og krem til dessert.

Gammel 23-12-12, 13:44   #53
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle rundt meg spiser pinnekjøtt, bortsett fra storesøs som spiser tomatsuppe og jeg som spiser laks.

Gammel 23-12-12, 13:47   #54
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Jeg har ikke noe annet valg enn å spise tørstekt kalkun annen hvert år, da jeg ikke spiser svinekjøtt og de vi er sammen med ikke lager annet.
Kalkunen er stekt på trass bare for min del...

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:51   #55
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vokst opp med ribbe, men spiser nå pinnekjøtt hvis det er vi som velger.

I år blir det noe helt annet.

Gammel 23-12-12, 13:52   #56
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Her er det kun ribbe som teller som julemiddag

Gammel 23-12-12, 13:59   #57
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi spiser ribbe - alltid. Både mannen og jeg, og våre foreldre, er vokst opp med ribbe julaften. Så her har det aldri vært diskusjoner om julemiddagen. Barna er også blitt glade i julemiddagen, så nå bare gleder vi oss til i morgen!

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:59   #58
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sammen med min familie er det bare ribbe. Hvis vi er alene eller sammen med mannen sin familie er det pinnekjøtt, og gjerne litt ribbe også.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 14:00   #59
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Her heter forresten pinnekjøttet ribbe og svineribbe heter svineribbe. Så sånn sett har vi ribbe på julaften.

Gammel 23-12-12, 14:01   #60
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er annet hvert år hos mine foreldre og spiser lutefisk, og annet hvert år hos svigers og spiser ribbe. Lutefisk er min juletradisjon så jeg svarte det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:23.