|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#42 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Din første voksenroman?Quo Vadis, jeg var 10 eller 11.
|
|
|
#44 |
|
Glamorøs
|
Sv: Din første voksenroman?
Jeg tror det er flere årsaker til det. Både som Filifjonka og Inagh nevner, så er det større konkurranse om barns oppmerksomhet enn før, og større utvalg barnelitteratur. I tillegg er det nok de svært leseiteresserte som svarer i en slik tråd.
|
|
|
#45 |
|
her skal det bli liv
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() |
Sv: Din første voksenroman?Har først den siste tiden begynt å lese.
|
|
|
#46 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg tror likevel det fantes flere. Jeg var selv et sånt barn, og det var flere. Vi hadde ikke den teknologien som nå brukes til underholdning i stor grad, og som for mange er et substitutt for litteratur. Og det er et hav av god barnelitteratur nå. Det var det ikke før. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Personlig pessimist
|
Helt klart.
|
|
|
|
#48 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Din første voksenroman?Jeg er enig i at konkurransen fra andre media nok er en viktig faktor. Når jeg kom hjem fra skolen var det stort sett lekser, pianoøving og lesing som var alternativene. Mens mine barn har tv, datamaskin og ipoder. Det er ikke rart at de leser mindre. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Getting in tune
Sv: Din første voksenroman?Min var "Hvite niggere" av Ambjørnsen. 11 år, bodde i et litt slitent nabolag med min enslige trebarnsmor, og fikk høre av en rimelig rufsete nabo at jeg nok ikke helt forsto hva den handlet om.
|
|
|
#50 |
|
Glamorøs
|
Takk for at du minnet meg på denne! Jeg fikk den til jul, og har bare lest litt av den.
|
|
|
#51 |
|
Kontrollfrik
Godt å høre. Jeg leste halve boka for guttungen i fjor, og jeg har fremdeles dårlig samvittighet for å ikke ha fullført. Han maser hver dag. Men jeg gidder bare ikke. Det er kjedelig. Leste den på engelsk i ungdomstiden og husker det som en bra bok. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Din første voksenroman?Den første boken fra mamma sin bokhylle var palomino, en Danielle Steel-bok. Ikke så avansert som mange andre her, åpenbart.
|
|
|
#54 |
|
Glamorøs
|
Har den kjennskapen blitt dårligere enn før? Jeg leste jo aviser over bordet under frokosten, og hørte på nyhetene på radio. Sønnen min har ikke tilgang på slikt i samme grad.
|
|
|
#55 |
|
Er frisk!
|
Jeg har hatt enkelte eksemplarer av arten (jeg har jo litt større barn enn deg), men de er sjeldne. Min superenkle forskning sier at barn i dag bruker såpass mye tid på data og duppeditter at det blir mindre tid (og interesse) for bøker.
|
|
|
|
#56 |
|
Off the map.
|
Man får jo ikke med seg like mye som barn som man gjør som voksen, men å lese en voksenbok er da ikke så uoppnåelig, er det? Datteren min leste sin første voksenbok som 8,5-åring. Agatha Christie.
|
|
|
#57 |
|
Kontrollfrik
Nei, tvert imot, vil jeg si. Tilgangen er god. (Skjønt alle har jo ikke interessen for det.) Men jeg snakket mer om definisjoner av lesing. (Tar utgangspunkt i Lesesenteret da.) Jeg tror, det vil si, jeg vet, at man tidligere hadde en Snnen definisjon på hva som var å kunne lese enn man opererer med nå. Dwrfor synes jeg det er vanskelig å mene noe om å knekke lesekoden og sånne begreper. Det er mindre hensiktsmessig og muligens litt gammeldags terminologi. Tidligere ble heller ikke leseferdighetene målt særlig hyppig, og ihvertfall ikke godt nok. Jeg tror vi alle, lærerne inkludert, hadde en helt annen oppfatning av hva det ville si å være en god leser enn vi har nå. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Din første voksenroman?Jeg har alltid vært interessert i dippedutter og duppeditter, så jeg ser ikke bort fra at tilgang på sånt hadde gått ut over lesingen til en viss grad.
|
|
|
|
#59 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Din første voksenroman?Jeg leste masse som barn, og aner ikke hvilken voksenroman jeg leste først. Den første jeg virkelig husker, derimot, er Røtter. I dag kommer jeg ikke på så mye av handlingen, men den gangen jeg leste den, som 10-11-åring, gjorde den enormt inntrykk. Jeg kommer nok aldri til å lese den igjen, for jeg tviler egentlig på at den har tålt tidens tann.
|
|
|
#60 |
|
Kontrollfrik
Det er ikke helt det jeg mener. Og klart de kan lese en slik bok, jeg poengterer snarere at de fleste ikke GJØR det. |
|
|
|
![]() |
|
|