Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Din første voksenroman?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-12, 22:52   #41
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Sånn er det i min familie også Inagh.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 22:53   #42
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Quo Vadis, jeg var 10 eller 11.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 22:53   #43
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stilig, Filifjonka.

Gammel 20-11-12, 22:53   #44
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ut fra tråden her skulle man tro at det tidligere var relativt vanlig. Det er det i hvert fall ikke nå.

Jeg tror det er flere årsaker til det. Både som Filifjonka og Inagh nevner, så er det større konkurranse om barns oppmerksomhet enn før, og større utvalg barnelitteratur. I tillegg er det nok de svært leseiteresserte som svarer i en slik tråd.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 22:54   #45
Wingman
her skal det bli liv

Wingman sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Har først den siste tiden begynt å lese.

Men den første skikkelige boka i nyere tid var Politi & Røver av Kjetil S. Østli

Gjennom Kjetil S. Østlis kontakt og etterhvert vennskap med den tidligere spaneren Johnny Brenna og den tidligere kriminelle Petter R. Hansen, fortelles historien om hvordan et miljø som oppsto på Tveitasenteret på 70-tallet, endte med ranet av Nokas og et politidrap i 2004. Boken retter et kritisk blikk på politiets ressurser og prioriteringer og gir et unikt innblikk i mentaliteten som preger både de kriminelle og politiet.

Gammel 20-11-12, 22:54   #46
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Så vidt jeg kan minnes, så var det ikke så vanlig på 80-tallet, heller. Jeg ble i grunn ansett som sær og annerledes.

Jeg tror likevel det fantes flere. Jeg var selv et sånt barn, og det var flere. Vi hadde ikke den teknologien som nå brukes til underholdning i stor grad, og som for mange er et substitutt for litteratur. Og det er et hav av god barnelitteratur nå. Det var det ikke før.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 22:55   #47
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror likevel det fantes flere. Jeg var selv et sånt barn, og det var flere. Vi hadde ikke den teknologien som nå brukes til underholdning i stor grad, og som for mange er et substitutt for litteratur. Og det er et hav av god barnelitteratur nå. Det var det ikke før.

Helt klart.

Gammel 20-11-12, 22:55   #48
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at konkurransen fra andre media nok er en viktig faktor. Når jeg kom hjem fra skolen var det stort sett lekser, pianoøving og lesing som var alternativene. Mens mine barn har tv, datamaskin og ipoder. Det er ikke rart at de leser mindre.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 22:56   #49
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Min var "Hvite niggere" av Ambjørnsen. 11 år, bodde i et litt slitent nabolag med min enslige trebarnsmor, og fikk høre av en rimelig rufsete nabo at jeg nok ikke helt forsto hva den handlet om.

Gammel 20-11-12, 22:56   #50
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av merch, her.

Har først den siste tiden begynt å lese.

Men den første skikkelige boka i nyere tid var Politi & Røver av Kjetil S. Østli

Gjennom Kjetil S. Østlis kontakt og etterhvert vennskap med den tidligere spaneren Johnny Brenna og den tidligere kriminelle Petter R. Hansen, fortelles historien om hvordan et miljø som oppsto på Tveitasenteret på 70-tallet, endte med ranet av Nokas og et politidrap i 2004. Boken retter et kritisk blikk på politiets ressurser og prioriteringer og gir et unikt innblikk i mentaliteten som preger både de kriminelle og politiet.

Takk for at du minnet meg på denne! Jeg fikk den til jul, og har bare lest litt av den.

Gammel 20-11-12, 22:57   #51
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Inagh: Når det gjelder Hobbiten så slet jeg med konsentrasjonen selv da jeg leste den høyt i fjor. Den er virkelig langtekkelig og kjedelig.

Godt å høre. Jeg leste halve boka for guttungen i fjor, og jeg har fremdeles dårlig samvittighet for å ikke ha fullført. Han maser hver dag. Men jeg gidder bare ikke. Det er kjedelig. Leste den på engelsk i ungdomstiden og husker det som en bra bok.

Gammel 20-11-12, 22:58   #52
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Den første boken fra mamma sin bokhylle var palomino, en Danielle Steel-bok. Ikke så avansert som mange andre her, åpenbart.

Gammel 20-11-12, 22:59   #53
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hobbiten er en bra bok, på engelsk. Den er gudsjammerlig døll på norsk.

Gammel 20-11-12, 22:59   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det handler om emosjonell modning og kjennskap til referanser i samfunnet.

Har den kjennskapen blitt dårligere enn før? Jeg leste jo aviser over bordet under frokosten, og hørte på nyhetene på radio. Sønnen min har ikke tilgang på slikt i samme grad.

Gammel 20-11-12, 23:03   #55
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg husker ikke.

Forøvrig er det fascinerende å se hva dere lest i svært ung alder. Mulig tidene var annerledes da, eller at tilgangen på litteratur var mer begrenset. Jeg vet ikke, men jeg jobber blant annet med barn, leseopplæring og litteratur. Det er svært uvanlig at barn leser på denne måten nå. Jeg tror knapt at det forekommer. For det første er litteraturinteressen på et annet nivå, men barn i småskolen har overhodet ikke leseferdigheter til å greie å lese den type litteratur dere nevner. Mulig det finnes unntak, men jeg har jobbet med dette lenge og har ikke sett det. Jeg LUSer barn jevnlig, skjønt ikke så mye nå lenger, og jeg forholder meg til anbefalinger og definisjoner som Senter for leseforskning til enhver tid kommer med.

Jeg betviler ikke at det dere forteller om i tråden stemmer. Men leser barn kvalitativt dårligere enn før? Det er mye forskning på dette også, men når det gjelder barn i småskolen vil jeg si at jeg ikke mener det.

Jeg har hatt enkelte eksemplarer av arten (jeg har jo litt større barn enn deg), men de er sjeldne. Min superenkle forskning sier at barn i dag bruker såpass mye tid på data og duppeditter at det blir mindre tid (og interesse) for bøker.

Edit: Leste resten av tråden og fant ut at flere har landet på samme konklusjon som meg.

Gammel 20-11-12, 23:05   #56
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg husker ikke.

Forøvrig er det fascinerende å se hva dere lest i svært ung alder. Mulig tidene var annerledes da, eller at tilgangen på litteratur var mer begrenset. Jeg vet ikke, men jeg jobber blant annet med barn, leseopplæring og litteratur. Det er svært uvanlig at barn leser på denne måten nå. Jeg tror knapt at det forekommer. For det første er litteraturinteressen på et annet nivå, men barn i småskolen har overhodet ikke leseferdigheter til å greie å lese den type litteratur dere nevner. Mulig det finnes unntak, men jeg har jobbet med dette lenge og har ikke sett det. Jeg LUSer barn jevnlig, skjønt ikke så mye nå lenger, og jeg forholder meg til anbefalinger og definisjoner som Senter for leseforskning til enhver tid kommer med.

Jeg betviler ikke at det dere forteller om i tråden stemmer. Men leser barn kvalitativt dårligere enn før? Det er mye forskning på dette også, men når det gjelder barn i småskolen vil jeg si at jeg ikke mener det.

Man får jo ikke med seg like mye som barn som man gjør som voksen, men å lese en voksenbok er da ikke så uoppnåelig, er det? Datteren min leste sin første voksenbok som 8,5-åring. Agatha Christie.

Gammel 20-11-12, 23:05   #57
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Har den kjennskapen blitt dårligere enn før? Jeg leste jo aviser over bordet under frokosten, og hørte på nyhetene på radio. Sønnen min har ikke tilgang på slikt i samme grad.

Nei, tvert imot, vil jeg si. Tilgangen er god. (Skjønt alle har jo ikke interessen for det.) Men jeg snakket mer om definisjoner av lesing. (Tar utgangspunkt i Lesesenteret da.) Jeg tror, det vil si, jeg vet, at man tidligere hadde en Snnen definisjon på hva som var å kunne lese enn man opererer med nå. Dwrfor synes jeg det er vanskelig å mene noe om å knekke lesekoden og sånne begreper. Det er mindre hensiktsmessig og muligens litt gammeldags terminologi. Tidligere ble heller ikke leseferdighetene målt særlig hyppig, og ihvertfall ikke godt nok. Jeg tror vi alle, lærerne inkludert, hadde en helt annen oppfatning av hva det ville si å være en god leser enn vi har nå.

Gammel 20-11-12, 23:05   #58
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid vært interessert i dippedutter og duppeditter, så jeg ser ikke bort fra at tilgang på sånt hadde gått ut over lesingen til en viss grad.

Gammel 20-11-12, 23:06   #59
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste masse som barn, og aner ikke hvilken voksenroman jeg leste først. Den første jeg virkelig husker, derimot, er Røtter. I dag kommer jeg ikke på så mye av handlingen, men den gangen jeg leste den, som 10-11-åring, gjorde den enormt inntrykk. Jeg kommer nok aldri til å lese den igjen, for jeg tviler egentlig på at den har tålt tidens tann.

Gammel 20-11-12, 23:07   #60
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Man får jo ikke med seg like mye som barn som man gjør som voksen, men å lese en voksenbok er da ikke så uoppnåelig, er det?

Det er ikke helt det jeg mener. Og klart de kan lese en slik bok, jeg poengterer snarere at de fleste ikke GJØR det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.