Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nasjonal IQ-testdag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du testet din IQ?
Jeg har tatt en kontrollert IQ-test og har resultat innen Mensakravet, er ikke medlem 19 17,92%
Jeg har tatt en kontrollert IQ-test og har resultat innen Mensakravet, er medlem 3 2,83%
Jeg har tatt en kontrollert IQ-test og har høy IQ (over 115 (SD 15)) 11 10,38%
Jeg har tatt en kontrollert IQ-test og har normal IQ (85-115 (SD 15)) 0 0%
Jeg har tatt en kontrollert IQ-test og har lav IQ (under 85 (SD 15)) 1 0,94%
Jeg har ikke tatt en kontrollert IQ-test, men har lyst 17 16,04%
Jeg har ikke tatt en kontrollert IQ-test og har heller ikke lyst til å gjøre det 42 39,62%
Brokkoli 13 12,26%
Deltakere: 106. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-12, 09:23   #41
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nasjonal IQ-testdag

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Min søster har 160. Hun liker pannekaker.

Jeg kommer nok ikke til å ta noen test, det er ikke viktig for meg å vite hvor høy (eventuelt lav) min IQ er. Jeg lever greit i villfarelsen om at jeg er smart nok til mitt bruk.

Gammel 23-09-12, 12:01   #42
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke tatt test og ser ikke helt behovet. Jeg klarer å knytte skoene mine selv og andre praktiske ting, og da er det i grunne uinteressant om jeg har IQ på sånn eller så. Og tenk så kjipt om jeg finner ut at jeg egentlig ikke burde vært i stand til å knytte skoene mine selv.

Neida. Jeg tipper jeg er helt normalt smart, og lever helt fint med det.

Gammel 23-09-12, 19:06   #43
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Og hvor høy iq har du DA? :tester:

Da havner jeg nok under Mensa-kravet, har jeg nå lest meg til.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 19:35   #44
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Da havner jeg nok under Mensa-kravet, har jeg nå lest meg til.

Det er ikke tull at mange opplever "hull i hukommelsen" i forbindelse med graviditet, men det pleier å gå over etter ett års tid.

Gammel 23-09-12, 20:10   #45
Trinity
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
Trinity er litt kul
Standard

Jeg har lyst, men det er aldri mulighet her i området. Jeg er garantert ikke mensa-smart, men smart nok til husbruk :-) Det hadde bare vært litt morsomt å teste for jeg elsker oppgaver.

Gammel 24-09-12, 09:05   #46
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemte Brokkoli.
Jeg liker tester og oppgaveløsning. Og er ganske smart. (Men ikke beskjeden).
Men jeg har ikke noe behov for Mensa-testing og slikt.
Jeg liker ikke konkurransekunnskap. Og testing for konkurransens skyld. Jeg vil bare ta tester og gruble på mattenøtter og finne løsninger fordi det er gøy.

Gammel 24-09-12, 09:15   #47
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan skifte lyspærer og spise pannekaker på én gang, og sånn sett har jeg vel egentlig ikke særlig bruk for slike tester, men jeg simpelthen elsker IQ-tester, eller i hvert fall den typen oppgaver, og besvarer "alt" jeg kommer over av slike.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 11:34   #48
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tok, sammen med samboeren, søstera mi og hennes daværende kjæreste, da jeg var 19 år.
Jeg kom såvidt over normalen, mener det var 117 eller 119.
Kjæresten til søsteren min overrasket alle ved å få 180. Som han sa selv, han hadde ekstraundervisning i Engelsk og Norsk og sånn, og følte seg ikke akkurat så smart bestandig, men han hadde meget god matteforståelse.

Jeg føler meg ofte ganske dum, og har spart på arket med scoringen i tilfelle jeg trenger bevis en dag.

Gammel 24-09-12, 11:35   #49
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Jeg tok, sammen med samboeren, søstera mi og hennes daværende kjæreste, da jeg var 19 år.
Jeg kom såvidt over normalen, mener det var 117 eller 119.
Kjæresten til søsteren min overrasket alle ved å få 180. Som han sa selv, han hadde ekstraundervisning i Engelsk og Norsk og sånn, og følte seg ikke akkurat så smart bestandig, men han hadde meget god matteforståelse.

Jeg føler meg ofte ganske dum, og har spart på arket med scoringen i tilfelle jeg trenger bevis en dag.

Ja, og så var jeg gravid da testen ble tatt, så jeg kunne sikkert gjort det kjempemye bedre. Hehe.

Gammel 24-09-12, 11:57   #50
LittLemen

LittLemen sin avatar

LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Hva slags test var det? Tror ingen av de testene som brukes i Norge måler så høyt. Mulig det er tall med standardavvik 24? Ved fullt score på den testen Mensa vanligvis bruker (standardavvik 15) er resultatet "135 eller over", som tilsvarer befolkningens 1 % høyeste IQ. Hadde vært interessant å høre hvilken test det dreier seg om.

Gammel 24-09-12, 12:01   #51
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Hva slags test var det? Tror ingen av de testene som brukes i Norge måler så høyt. Mulig det er tall med standardavvik 24? Ved fullt score på den testen Mensa vanligvis bruker (standardavvik 15) er resultatet "135 eller over", som tilsvarer befolkningens 1 % høyeste IQ. Hadde vært interessant å høre hvilken test det dreier seg om.

Dette er 12-13 år siden, så jeg husker ikke nøyaktig hva testen het. Tror det var en helt standard Mensa-test, utført mens en representant fra Mensa overvåket oss. Jeg mener å huske at hele testen besto av diverse figurer som vi så skulle finne ut hvem som var neste i rekkefølgen. Vi fikk vite ca hvilket område vi kom innenfor, og så ble testene sendt inn til analyse av Mensa. Deretter fikk vi et ark med bekreftelse på bestått test, og nøyaktig poengscore.

Gammel 24-09-12, 12:46   #52
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

I de testene som jeg mener er ordentlig iq test bruker de resultater med høyere tall enn 135. Ihvertfall på delene.

Gammel 24-09-12, 13:09   #53
LittLemen

LittLemen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

I de testene som jeg mener er ordentlig iq test bruker de resultater med høyere tall enn 135. Ihvertfall på delene.

Jeg er klar over at det finnes IQ-tester som kan gi høyere score enn 135, men det hørtes ut som testen nevnt over her var av typen Mensa bruker (som forøvrig er velutprøvde og anerkjente tester), og her får man ikke oppgitt noe høyere tall enn "135 eller høyere". WAIS-tester kan f.eks. gi høyere tall, men ikke 180 SD 15.

Gammel 25-09-12, 20:32   #54
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

jeg ble målt inn til 135 (eller høyere - husker ikke om det sto det??) men jeg hadde ikke alt rett. Synes de var litt gavmilde med poengene, men det kan være fordi jeg var kvinne i slutten av 30-årene, at det ville ha blitt bedømt strengere om jeg var f.eks. 25 i det jeg tok testen? Hjernekapasiteten går jo nedover med årene, det merker i alle fall jeg, men at de justerer for det når de regner ut poengscoren?

Gammel 25-09-12, 22:16   #55
LittLemen

LittLemen sin avatar

Standard

Jeg kan ikke nok om detaljene her, men vet at du ikke får oppgitt noe høyere resultat enn "135 eller over", og at du kan ha noen få feil på testen og få dette resultatet.

Gammel 25-09-12, 22:30   #56
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mensa-testene, måler de ikke egentlig bare en type intelligens, eller kanskje to? Matematisk og romlig/visuell?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 23:09   #57
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mensa-testene, måler de ikke egentlig bare en type intelligens, eller kanskje to? Matematisk og romlig/visuell?

Jeg får alltid gode resultat på sånne mensa tester på nettet. Rett og slett fordi jeg er flink til å se svaret på akkurat slike oppgaver. Men jeg tror ikke nødvendigvis det betyr at jeg har skyhøy iq.

Pappa tok en iq-test på meg en gang når jeg var liten og jeg var med ham på jobben. Og jeg fikk et bra resultat, men er nok ikke noe geni.

zinatara er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 10:18   #58
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke nok om detaljene her, men vet at du ikke får oppgitt noe høyere resultat enn "135 eller over", og at du kan ha noen få feil på testen og få dette resultatet.

Jeg synes bare det er litt rart at man kan score såpass høyt - jeg tror jeg hadde 42 av 45 poeng - kan det stemme? Det er noen år siden dette her, så jeg husker ikke nøyaktig.

Gammel 26-09-12, 12:45   #59
LittLemen

LittLemen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

IQ-tester måler IQ, som ikke er nøyaktig det samme som intelligens. Men det sier noe om en persons potensiale, og f.eks. hvor raskt en tilegner seg ny kunnskap.

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Pappa tok en iq-test på meg en gang når jeg var liten og jeg var med ham på jobben. Og jeg fikk et bra resultat, men er nok ikke noe geni.

Det må litt mer enn høy IQ til for å bli et geni.

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg synes bare det er litt rart at man kan score såpass høyt - jeg tror jeg hadde 42 av 45 poeng - kan det stemme? Det er noen år siden dette her, så jeg husker ikke nøyaktig.

Det kan stemme.

Gammel 26-09-12, 12:48   #60
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

IQ-tester måler IQ, som ikke er nøyaktig det samme som intelligens. Men det sier noe om en persons potensiale, og f.eks. hvor raskt en tilegner seg ny kunnskap.

Men, som Rine sier, mensa testene måler ikke alle typer iq. Wais og wisc måler flere sider.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.