Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-12, 00:05   #41
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken bilstol til 3-åring som har vokst ut av besafe'n?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi har to bakovervendte stoler nå, den andre er en hiway, og jeg ser at selv om den går til 25 kg vil den være fravokst i lengde før besafen.

Ville bare nevne at HiWay er romsligere enn den ser ut til. Lillebror passet fremdeles sitt i sommer, da var han 5 år og 110 cm. Jeg vil anslå at han kunne brukt det til han var mellom 115 og 120 cm. Dessverre knakk vi en isopordel som ikke kunne byttes, så da ble det beltestol da han av 5 år og 2 mnd.

Gammel 20-11-12, 00:13   #42
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Ville bare nevne at HiWay er romsligere enn den ser ut til. Lillebror passet fremdeles sitt i sommer, da var han 5 år og 110 cm. Jeg vil anslå at han kunne brukt det til han var mellom 115 og 120 cm. Dessverre knakk vi en isopordel som ikke kunne byttes, så da ble det beltestol da han av 5 år og 2 mnd.

Jeg synes også HiWay så liten ut. Prøvde min 4-åring i den i sommer på BH og selgeren var enig. Han mente han kunne bruke multi-tech mye lenger.

Malama: Beltestol skal han bruke lenge, den må du uansett ha, så jeg ville ikke tenkt så mye på akkurat den biten men kjøpt noe han kan sitte greit i frem til han er 5 år, gjerne lenger også.

Gammel 20-11-12, 00:19   #43
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har Hi-Way til minsten nå, og jeg regner med vi må bytte til et annet bakovervendt sete med tiden.

Gammel 20-11-12, 20:25   #44
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Minstemann sitter i Hi-Way II, og når vi kjører bil med kun eldstemann sitter han gjerne i den stolen. Han er nybakt 5-åring og 111 cm lang. Har greit med plass. Til vanlig sitter han i beltestol, og det har han gjort i nøyaktig ett år nå.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:01   #45
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Når ER stolen fravokst i lengden, egentlig?

Gammel 20-11-12, 21:01   #46
Molly

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når toppen av ørene går over kanten på setet.

Gammel 20-11-12, 21:03   #47
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Når toppen av ørene går over kanten på setet.

Ja. Jeg dobbeltsjekket det i sommer på BH.

Gammel 20-11-12, 21:08   #48
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Signerer Niobe. Vil anbefale Britax Two-Way eller Brio Zento. Britax setet kan du bruke lengst.

Gammel 20-11-12, 21:24   #49
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Toppen av ørene over kanten på setet. Nå har setet på et vis mange øvre kanter pga den hodestøtten og sånn, men jeg skal ta av luen og se på det i morgen. Jeg tror han har et par cm å gå på, men det er ikke mye, så på et eller annet vis blir det nå i alle fall nytt sete.

Jeg googler twe. Britax sine egne sider sier at de har et som heter two way, men ikke noe two way elite? Men Barnas hus påstår å selge two way elite? Er det det samme setet, bare en navneendring, eller to vidt forskjellige?

*på setegooglingsjakt*

Gammel 20-11-12, 21:29   #50
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er samme setet.

Gammel 20-11-12, 22:36   #51
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Toppen av ørene over kanten på setet. Nå har setet på et vis mange øvre kanter pga den hodestøtten og sånn, men jeg skal ta av luen og se på det i morgen. Jeg tror han har et par cm å gå på, men det er ikke mye, så på et eller annet vis blir det nå i alle fall nytt sete.

Jeg googler twe. Britax sine egne sider sier at de har et som heter two way, men ikke noe two way elite? Men Barnas hus påstår å selge two way elite? Er det det samme setet, bare en navneendring, eller to vidt forskjellige?

*på setegooglingsjakt*

Jeg så på two way elite på babyshop, ihvertfall. De ville ikke anbefale det setet til vanlig bruk, kun til reiser og kortere turer. Tror det var noe med sidekollisjonsbeskyttelsen som var for dårlig? Sjekk det nærmere før du kjøper, ihvertfall

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 22:43   #52
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Jeg så på two way elite på babyshop, ihvertfall. De ville ikke anbefale det setet til vanlig bruk, kun til reiser og kortere turer. Tror det var noe med sidekollisjonsbeskyttelsen som var for dårlig? Sjekk det nærmere før du kjøper, ihvertfall

Det er i så fall feilinformasjon fra selger. TWE har helt fin sidekollisjonsbeskyttelse, men det stemmer at sidestøtten ikke er så god i setet for mindre barn. Minsten er i mine øyne for liten til å sitte godt i TWE nå, for han er for smal.

Gammel 20-11-12, 22:45   #53
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er i så fall feilinformasjon fra selger. TWE har helt fin sidekollisjonsbeskyttelse, men det stemmer at sidestøtten ikke er så god i setet for mindre barn. Minsten er i mine øyne for liten til å sitte godt i TWE nå, for han er for smal.

Enig med deg, men en 4.5 åring er mer enn stor nok.

Gammel 20-11-12, 22:46   #54
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Enig med deg, men en 4.5 åring er mer enn stor nok.

Ja, helt klart.

Gammel 20-11-12, 22:52   #55
Malama

Malama sin avatar

Standard

Utfra bildene ville jeg ikke hatt Mikro i det, selv om hun er tung nok, ni kilo som hun jo har passert med noen desimaler. Men broren på drøyt fire år, over meteren og nesten 16 kiloene en litt annen sak, så jeg vil i alle fall se på det.

Om side beskyttelsen er for dårlig ville jeg ikke brukt det på reise eller kortere turer eller i besteforldrebil eller noe som helst, setet skal være sikkert selv på tur til butikken og barnehagen, absolutt.

At en liten unge har lite støtte blir noe annet. All den tid det ikke er lillesøster dette kjøpes til.

Gammel 20-11-12, 23:04   #56
Molly

Molly sin avatar

Standard

Husk å prøve setet i bilen også. TWE funket overhodet ikke i bilen vår. Det ble vinglete uansett hvor mye jeg strammet og ordnet.

Gammel 20-11-12, 23:09   #57
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

TWE har jeg slitt med i mange biler. Har bilen bratt helling så er det nesten umulig. Brio Zento kan man få til under 2000kr og fungerer i de fleste biler synes jeg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 23:10   #58
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Brio Zento er lettere å montere i mange biler, ja.

Gammel 20-11-12, 23:10   #59
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

TWE har jeg slitt med i mange biler. Har bilen bratt helling så er det nesten umulig. Brio Zento kan man få til under 2000kr og fungerer i de fleste biler synes jeg.

Signerer. Jeg synes også Brio Zento er lettere å få stødig enn TWE.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 18:45   #60
Malama

Malama sin avatar

Standard

De hadde ikke twe på barnas hus, men vi endte med maxway vi, plusgodkjent til 25 kilo og virker greit å plassere.

Ja, bortsett fra at vi er lagt fra svart belte i bilsetefesting da. Vi har nemlig bare hatt isofix-stoler vi så langt, og DET er jo lett! Jeg klønet litt når jeg misforsto bruksanvisningen om hvordan beltet skulle gå, men da jeg bare skjønte det gikk jo det lett som bare det. Men så oppdaget vi at jeg hadde jo montert det kliss inni baksetet, og det skal være mulig å trekke det lenger ut på setet slik at det blir bedre plass for beina. Men så skal det altså IKKE lene seg mot stolen forran. Og her kom vi plutselig på en litt sånn forvirrende greie som gjør at vi kan muligens måtte ende med å bytte plass på dem. Førersetet flytter vi nemlig frem og tilbake daglig. Jeg er mye kortere i beina enn mannen, og må ha det helt frem for å nå til pedalene. Mannen derimot får ikke plass når det står sånn, og skyver det derfor et stykke bak.

Vel, dette setet skal IKKE lene seg mot stolen forran, vi hadde jo slitt mer om den SKULLE det... Men muligens bytter vi plass på dem likevel, passasjersetet står nemlig i ro. (der trenger jeg ikke å nå frem til pedalene, så det står slik plassert at mannen får greit nok med plass, og det likevel ble plass til besafen bak.

Nåja, vi skal prøve igjen i morgen, i nytt dagslys. Det skal nok komme i orden. Nå har jeg sett monteringsvideo også (det hadde kanskje vært lurt å gjøre før vi monterte, så hadde jeg ikke klønet med hvordan det beltet skulle gå.) og da ser det ut som det å stramme selene er lett. at det er selve STRAMMINGEN som er tung, men at det å dra til en løs sele er lett. Da må jeg ha gjort noe galt, for jeg klarte knapt å stramme den når den var løs heller jeg, selve det å dra gjennom selen var supertungt, så jeg må nok ha gjort noe galt. (måtte få mannen til å feste det.)

Men, når bilen ikke har sånne små "festeløkker" på den skinnen forsetet justeres frem og tilbake på, til å tre selen gjennom på forsetene, fester man da på et vis "gjennom forsetet", eller kan man ta det rundt selve den skinnen? For "gjennom voksenstolen" er forstsatt krøll for oss som altså flytter på den stolen daglig, det blir jo pes å måtte løsne og stramme disse selene for hver gang vi bytter sjåfør... Ja, jeg heller sånnsett mot å bytte plass på stolene da. Men prinsippielt, hvordan løser man normalt sett dette?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.