|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#42 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Et lite spørsmålDa jeg var liten lærte begge de to bestevenninnene mine å ri, mens jeg ikke fikk lov av min mor, fordi hun var redd for at jeg skulle skade meg. Jeg fikk lov å være medlem av Pennyklubben da, og jeg fikk av og til være med å se på at venninnene mine red.
![]() |
#43 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Et lite spørsmålTja, jeg har vært meget lunken til håndball blant annet fordi jeg syns det er så utrolig mange som får skader som de bærer med seg inn i voksen alder, type ødelagte akilleser og den slags. Om barnet virkelig hadde insistert og hadde talent, så hadde jeg nok likevel latt meg presse.
![]() |
#44 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et lite spørsmålOg jeg både var og er mer enn lunken til fotball og lagidrett generelt, selv om mange mener det er 'kjempegøy, sosialt og viktig'. Ser allerede nå ved inngangen til 2. klasse hvor prestasjonsfokusert det er, hvor mange vanskelige følelser som kan oppstå, og hvor mye utilstrekkelighet det kan føre til. På overflaten 'kjempesosialt', men det kan fort bli mye grums om det ikke er knallgode trenere. Det har jeg ikke observert til nå. Men bevares. Vi støtter jo, stiller opp og lar poden få delta så lenge han ønsker selv. Øver ekstra utenom, og motiverer. Men vi er klar over at følelsesmessige smeller kan komme. Noen har allerede startet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et lite spørsmålJeg synes kanskje man må vurdere hvor reell den frykten man bærer på er. Skade seg kan man gjøre overalt, ikke minst i bil som mange har påpekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Et lite spørsmålJeg hadde trolig sagt nei om spørsmål ridning kom opp, men det ville vært på grunn av prisen og ikke på grunn av faren for skader. Men det er jo lett for meg å si, siden ingen av venninnene til Frøkna rir og det aldri har vært et tema hos oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Et lite spørsmålFølelsesmessige smeller er ikke farlig, tenker jeg, Dronningen.
![]() |
#48 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Et lite spørsmålJavisst kan ridning være farlig. Som hestejente gjennom 24 år har jeg fått noen smeller. Men det var ikke jeg som fikk hjernerystelse og måtte ligge på sykehuset for observasjon i to dager eller ble meniskoperert som 15-åring. Det var venninnene mine, håndballspillerne, det. Sånn bare for å nyansere litt.
Sist redigert av Enhjørning : 20-08-12 kl 11:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Et lite spørsmålDet er viktig å måle faren opp mot de positive aspektene syns jeg. Jeg hadde nok tillatt det meste, både motorsport, hestesport og ulike risikosporter (både jeg og faren driver med risikosport light), så lenge det foregikk i ordnede former, med alle sikkerhetsinnretninger og godt miljø. Jeg tror hest er positivt i forhold til ansvarsfølelse, arbeidskapasitet, respekt, utforske egen kapasitet, motorikk og samhold, og det syns jeg er så viktig at jeg er villig til å ta risken for skader.
![]() |
#50 |
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et lite spørsmål
Akkurat dette mener jeg det er en forsker i Tromsø som har funnet; hestejenter debuterer generelt sett senere med sex og alkohol, og har et bedre selvbilde sammenlignet med andre jenter. Så et innslag om dette på tv for noen år siden, lenge før vi fikk barn og samboer utbrøt sponant at hans evt fremtidige datter skulle vokse opp i en stall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Et lite spørsmålJeg bare synset, da, uten noe særlig forskningsmessig belegg, men det virker jo veldig logisk.
![]() |
#52 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Et lite spørsmålJeg jobber med å behandle skader, og ut fra de skadene som barn får så hadde jeg heller vært skeptisk til håndball enn ridning ja. Sånn skademessig.
![]() |
#53 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Et lite spørsmålAh, enda en som kommer inn og underbygger synsingen min.
![]() |
#54 |
Mother of Dragons
|
♪ Vi føler i kor ♫
![]() |
#55 |
Bedreviter
|
Fordi det er flere skader i håndball (noe som vel godt kan skyldes omfanget av idrettene) eller fordi håndballskadene er mer omfattende? |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Mother of Dragons
|
Synseføling dette altså. Men hesteskadene kan være alvorlig, men de er sjeldne, men det er vanligst med underarmsbrudd og sånne ting som er relativt lettfiksbart. Håndballjentene får korsbåndsskader og sånn skit i stedet. Mye vanskeligere å fikse.
![]() |
#57 |
Bedreviter
|
Det virker rimelig. Takk for oppklaring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Et lite spørsmålHvis ungen min virkelig brant for noe, og ønsket å begynne med en idrett jeg ikke likte/var engstelig for, så hadde jeg drevet research på de ulike stedene som tilbyr aktiviteten, for å se hvordan de drev det, og valgt det stedet som gjorde best inntrykk.
![]() |
![]() |
#59 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Et lite spørsmålEller som ridetreneren sa til noen foreldre under første trening (undertegnede inkludert |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|