Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor vanskelig kan det være?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-07, 11:01   #41
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hvor vanskelig kan det være?

Opprinnelig lagt inn av Marian, her.

Min mor forbytter navnene på mannen min og bikkja, bør jeg bli bekymret?

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 11:25   #42
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Hvor vanskelig kan det være?

Min mamma er mormor til barna, men titt og ofte klarer hun å si "du får spørre mormor", men det er altså ikke seg selv hun mener, men meg!
Hehe, det går litt i surr, for storesøster kaller sin mormor både mamma og mormor, alt ettersom.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 11:56   #43
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor vanskelig kan det være?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Du ville nok klart å få det riktig om det var barnet til en søster eler bror og de faktisk hadde påpekt for deg hvordan det ble stavet....
(har hatt den runden med 2 av mine søstre, men de bommer enda)

Søsteren min har tre barn, som alle har navn som kan skrives med c eller k. Den eldste var vel ca 10 år før jeg klarte å få det rett. Eldste er oppkalt etter farfaren vår, som skrev navnet Nikolai, mens nevøen min skriver Nicolai. Jentene som jeg automatisk vil skrive med c, skriver navnene med k.

Er en del som skriver navnene til jentene våre feil, men jeg bemerker det ikke. De får det nok til etterhvert. Men det hadde kanskje blitt noe annet om de blandet sånn som Erik og Eirik, som er to forskjellige navn. (Og to navn som jeg selv er fæl til å blande. )

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 12:52   #44
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Eller som svigermormor som forkorter William til Willy.

Gammel 09-04-07, 12:53   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Slapp av. Mine besteforeldre på farssiden har ikke skrevet mitt navn riktig på ...hm la meg tenke... 27 år.

Samme her. Helt utrolig. Jeg har et helt normalt norsk navn, allikevel klarer ikke tanten min å skrive det korrekt, hun har skrevet det feil i 27 år nå.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 13:11   #46
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes man skal etterstrebe å uttale og skrive navn riktig. Det er ikke det samme å blande navnene sammen med andre barn/barnebarn.

Sier man konsekvent feil navn bør man virkelig skjerpe seg. Eirik og Erik er to forskjellige navn, og i HIs tilfelle handler det ikke om at man blander sammen med andre barn, men rett og slett at personen ikke gidder å lære seg riktig navn (eller bare velger å si hva hun selv vil).

Selv har jeg irritert meg i årevis over alle i min familie som sier "misjell" til mitt søskenbarns barn.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 13:14   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Selv har jeg irritert meg i årevis over alle i min familie som sier "misjell" til mitt søskenbarns barn.

Det sier min mor til mitt søskenbarns navn også. Hun sier konsekvent den sj-lyden til alt, både når det gjelder sjø, sjokolade og til og med gele. Men det er visst dialekt-betinget. Hun kjefter på meg fordi JEG ikke sier det slik.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 13:17   #48
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det sier min mor til mitt søskenbarns navn også. Hun sier konsekvent den sj-lyden til alt, både når det gjelder sjø, sjokolade og til og med gele. Men det er visst dialekt-betinget. Hun kjefter på meg fordi JEG ikke sier det slik.

Jo, men sjø og sjokolade skal jo uttales slik. Men ikke ch, den skal uttales ch.
Men det er typisk Rogaland, da.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 13:25   #49
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Vi har forresten tanter (og oldeforeldre) i familien vår som rett og slett ikke bruker navnet til minsten. Ikke fordi de ikke husker den, men fordi de ikke liker den. Jeg antar at de slutter med det når han blir større og begynner å lure på hvorfor han ikke blir kalt ved navnet sitt, men det er litt irriterende nå også.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 19:42   #50
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Min mor sliter med å si Tuva.
Hun sier TUva med litt finnmarksdialekt. Selv heter hun Tove (ikke Tåve), og det klarer hun jo å uttale så det burde ikke være sååååå vanskelig.

Går det an å uttale det TuvA altså? Med trykket på A?.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 19:49   #51
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Moren min insisterer på sin måte å uttale min sønns navn på .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 20:38   #52
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Går det an å uttale det TuvA altså? Med trykket på A?.

Min mor har trykket på U'en mens vi ikke har trykket på noen bestemt lyd. (Vanskelig å forklare, men vi uttaler det slik som "alle" utaler det ...) Eneste gangen vi har trykket på A'en må være når vi skjenner på henne.

Gammel 09-04-07, 20:41   #53
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Moren min insisterer på sin måte å uttale min sønns navn på .

Min mor blir flau når vi påpeker hvordan hun uttaler Tuva, men neste gang sier hun det likt. Vi pleier å uttale hennes navn på samme måte så hun får høre hvor feil det høres ut.

Gammel 09-04-07, 20:49   #54
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Min mor blir flau når vi påpeker hvordan hun uttaler Tuva, men neste gang sier hun det likt. Vi pleier å uttale hennes navn på samme måte så hun får høre hvor feil det høres ut.

Min mor ville ikke blitt flau. Hun mener at vi uttaler det feil . Nordlendiger vettu .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 21:09   #55
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Eller som svigermormor som forkorter William til Willy.

Gammel 09-04-07, 21:32   #56
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Nordlendiger vettu .

Vi blir faktisk flaue av og til vi også!

Sannemor: Jeg støtter forøvrig ideen om navnelapp på EIRIK neste gang farmor er på besøk. Nå er han jo gammel nok til å reagere på det selv snart, så nå er det på tide at hun skjerper seg!

Min bestemor som ellers er meget opptatt av takt og tone kom til min mellomste nieses dåpsfest og gratulerte min søster med dåpen og det stygge navnet ...

Gammel 09-04-07, 23:04   #57
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Ingen ting slår mine besteforeldre som i dåpen hadde skrevet på kortet:

"Til dåpsbarnet David Aleksander"

Greit nok har han to navn, men ingen av navnene er i nærheten av disse. Kommer aldri til å glemme det. Det var så komisk. Har gjemt kortet.

Mora mi er konsekvent innom halve slekta før hun kommer til meg.

Solveig - Merete - Silje - Astrid - Kate.

Jaja, jeg blir vel sånn en dag jeg også.

Gammel 09-04-07, 23:46   #58
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor har trykket på U'en mens vi ikke har trykket på noen bestemt lyd. (Vanskelig å forklare, men vi uttaler det slik som "alle" utaler det ...) Eneste gangen vi har trykket på A'en må være når vi skjenner på henne.

Pussig. Jeg har aldri hørt det uttalt med noe annet enn trykket på U. TuvA er et merkelig navn i mine ører, så jeg skjønner godt at man kan komme til å uttale det feil.

Ikke dermed sagt at jeg ikke er enig at man bør bestrebe seg på å uttale folks navn slik de selv ønsker at det skal uttales.)

(Er du forresten sikker på at det er trykk og ikke tonem du snakker om.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 23:56   #59
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Her kaller svigermor minstemann for Thomassen (det er sånn hun uttaler det). Han heter faktisk Thomas. Hvorfor i alle dager skal hun kalle han det.

Er hun bergenser?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Min mamma er mormor til barna, men titt og ofte klarer hun å si "du får spørre mormor", men det er altså ikke seg selv hun mener, men meg!
Hehe, det går litt i surr, for storesøster kaller sin mormor både mamma og mormor, alt ettersom.

Det opplevde jeg også nå i påsken!

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 00:30   #60
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Er hun bergenser?

Det opplevde jeg også nå i påsken!

Nei hun er Rørosing. (Heter det det tro?)

Moren min er et kapittel for seg selv når deg gjelder å si navnet på den hun egentlig mener. Søsteren min og jeg er konsekvent motsatt, og ettersom det kommer svigersønner og barnebarn inn i bildet, blander hun til og med guttenavn og jentenavn helt villt. Jeg må dessverre ha arvet noe av den egenskapen, for det hender jeg sier motsatt på jenten mine også, før jeg tar meg i det.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:56.